Architektura MuratorKonkursyKrakowskie Centrum Muzyki: wyniki nowego konkursu na projekt głównego obiektu koncertowego Krakowa

Krakowskie Centrum Muzyki: wyniki nowego konkursu na projekt głównego obiektu koncertowego Krakowa

Kolejne podejście do budowy Centrum Muzyki w Krakowie. Agencja Rozwoju Miasta ogłosiła właśnie wyniki nowego konkursu na projekt obiektu, w którym siedziby znajdą między innymi Capella Cracoviensis i Sinfonietta Cracovia. Pierwsza nagroda dla BE DDJM Architekci.

Krakowskie Centrum Muzyki: wyniki nowego konkursu na projekt głównego obiektu koncertowego Krakowa
Krakowskie Centrum Muzyki, proj. BE DDJM Architekci, I nagroda

Nie od razu Kraków zbudowano

Nie Centrum Muzyki w Krakowie, ale Krakowskie Centrum Muzyki. Nie na Grzegórzkach, ale na Krowodrzy. I bez filharmonii, którą zarządza Urząd Marszałkowski. W sierpniu Agencja Rozwoju Miasta Krakowa ogłosiła konkurs architektoniczny na projekt nowego obiektu, który stałby się siedzibą dwóch miejskich orkiestr Capelli Cracoviensis i Sinfonietty Cracovii. O komplikacjach ze skierowaniem do realizacji pracy, która zwyciężyła w poprzednim konkursie oraz konflikcie między magistratem a władzami województwa, które wspólnie miały budować obiekt pisaliśmy w tekście Centrum Muzyki w Krakowie nie powstanie?.

Centrum Muzyki na Błoniach

Planowane tym razem wyłącznie przez władze miasta Krakowskie Centrum Muzyki stanąć ma przy ul. Piastowskiej na terenie Błoń. Jak czytamy w założeniach, gmach ma być ikoną, wkomponowaną w modernistyczny szlak willi międzywojnia i architektury fortecznej. Ma domykać pierścień ważnych obiektów użyteczności publicznej, jak hotel i stadion Cracovia, Centrum Sportu Niepełnosprawnych, Muzeum Narodowe, ale też okolicznych przestrzeni zielonych. Krakowskie Centrum Muzyki ma stać się głównym obiektem koncertowym miasta, domem chórów, orkiestr, festiwali i sceną otwartą dla sztuki i edukacji artystycznej. Jednocześnie ma być miejscem społecznie dostępnym, aktywnym, miejscem operującym od porannej kawy do późnych godzin wieczornych.

Krakowskie Centrum Muzyki z przedszkolem i kreatywną przestrzenią publiczną

Główną salę koncertową Krakowskiego Centrum Muzyki należało zaprojektować jako „shoes box” z widownią na 1000 osób. Wymagany był taki układ sali, by publiczność miała uczucie intymności, czyli odległość słuchacza od sceny powinna być relatywnie mała z każdego miejsca. Jednocześnie przy projektowaniu widowni powinno uwzględnić się możliwość łatwego demontażu foteli dla zwiększania dystansu pomiędzy słuchaczami – pisali organizatorzy. Ponadto uczestnicy musieli przewidzieć też wielofunkcyjną aulę na 300 osób, sale prób m.in. dla chóru i orkiestry, a także międzynarodowe przedszkole artystyczne i kreatywną przestrzeń publiczną.

Krakowskie Centrum Muzyki w Cichym Kąciku: wyniki konkursu

W jury konkursu na projekt Krakowskiego Centrum Muzyki zasiedli architekci Krzysztof Kiendra (przewodniczący), Jacek Lenart, Marcin Brataniec, Andrzej Bulanda, Tomasz Bobrowski, Borysław Czarakcziew, Przemo Łukasik i Piotr Chuchacz, a także Jerzy Muzyk, zastępca prezydenta miasta ds. zrównoważonego rozwoju oraz Jan Tomasz Adamus, dyrektor Capelli Cracoviensis. Do pierwszego etapu sędziowie zakwalifikowali 25 opracowań studialnych. Ostatecznie do finału zaprosili autorów trzech: BE DDJM Architekci, Piuarch z Mediolanu i Inteoria Inga Olszańska z Krakowa oraz biuro Kozień Architekci.

Od prawie 20 lat istniała koncepcja budowy sali koncertowej w Cichym Kąciku. Ta idea miała być realizowana przez fundację prof. Gałońskiego. Minęło 20 lat, w związku z powyższym przystąpiliśmy do inicjatywy z Urzędem Marszałkowskim, by wspólnie zbudować Centrum Muzyki na Grzegórzkach. Zostały spełnione wszystkie elementy, takie jak zamiana działek i gruntów, powstała koncepcja z budową parku Skrzatów w pobliżu, rozpisany został konkurs. Konkurs się nie rozstrzygnął, ponieważ zwycięska firma wprowadziła w błąd organizatorów. W związku z tym nie została podpisana umowa o wykonawstwo. W tej sytuacji podjęliśmy decyzję o powrocie do pierwotnego założenia – budowy Krakowskiego Centrum Muzyki na Cichym Kąciku – mówił podczas ogłoszenia wyników konkursu prezydent Krakowa Jacek Majchrowski.

Pierwszą nagrodę w nowym konkursie na projekt Krakowskiego Centrum Muzyki zdobyła pracownia BE DDJM Architekci za wyrazistość formalną, klasykę i dobrze przemyślany układ współpracujących ze sobą traktów funkcjonalnych. Zaprojektowana bryła, w zaproponowanej technologii prefabrykatu z białego betonu, ze śnieżnobiałym portykiem ze świecącym wnętrzem zamykająca perspektywę Błoń, z jej otwarciem przeszklonymi przestrzeniami komunikacyjnymi na istniejący kontekst przestrzenny daje pewność uzyskania donośnego obiektu o jednocześnie klasycznej artykulacji i bardzo nowocześnie rozumianym, minimalistycznie powściągliwym języku form – czytamy w uzasadnieniu.

Drugą nagrodę otrzymało konsorcjum biur Piuarch i Inteoria, a trzecią – pracownia Kozień Architekci. Jury zdecydowało też o przyznaniu honorowego wyróżnienia pracowniom Lahdelma & Mahlamäki i KXM za oryginalną autorską wizję lokalizacji obiektu Krakowskiego Centrum Muzyki traktującą istniejące relikty fortu jako centralny element kompozycyjny założenia oraz zrównoważoną i prostą w wyrazie, acz wyrafinowaną architekturę stopioną z krajobrazem. Jak zapowiadał Jerzy Muzyk, zastępca prezydenta Krakowa ds. zrównoważonego rozwoju, Krakowskie Centrum Muzyki powinno zostać oddane do użytku do końca 2023 roku.

Dyskusja pokonkursowa i prezentacja projektów Krakowskiego Centrum Muzyki

Agencja Rozwoju Miasta Krakowa oraz Stowarzyszenie Architektów Polskich Oddział Kraków zapraszają na dyskusję pokonkursową, która odbędzie się 28 stycznia o godz. 13.00 na platformie Zoom. W programie przewidziano prezentację prac oraz rozmowę z ich autorami. Organizatorzy proszą o wcześniejszą deklarację uczestnictwa (do 26.01.2021 do godziny 23.59) na adres: konkurs-kcm2020@sarp.krakow.pl. W wiadomości należy podać: imię i nazwisko oraz adres e-mail, na który zostanie przesłany link z zaproszeniem do udziału w wydarzeniu.

X-Yard w Gdańsku: wielofunkcyjny zespół projektu Lahdelma & Mahlamäki Architects
X-Yard w Gdańsku: wielofunkcyjny zespół projektu Lahdelma & Mahlamäki Architects Fińska pracownia Lahdelma & Mahlamäki Architects, znana w naszym kraju przede wszystkim z realizacji Muzeum Historii Żydów Polskich Polin, zaprojektowała nowy kwartał na terenie Stoczni Gdańskiej. Zespół pod nazwą X-Yard otrzymał właśnie pozwolenie na budowę.
Tagi:
Plac Matejki w Krakowie: reprezentacyjna przestrzeń przyjazna mieszkańcom Plac Matejki w Krakowie, otoczony gmachami Akademii Sztuk Pięknych, Dyrekcji Kolei i Narodowego Banku Polskiego, stanowi jedno z najpiękniejszych miejsc w przestrzeni miasta. O jego znaczeniu i współczesnej funkcji rozmawiamy z architektem Piotrem Orzeszkiem z pracowni Stvosh, który 12 lat temu przeprowadził gruntowna modernizację placu.
Hala sportowa przy Szkole Podstawowej nr 151 w Krakowie Rozpoczyna się budowa nowej hali sportowej w Krakowie. Kino plenerowe, warzywnik oraz biblioteka na dachu to tylko niektóre pomysły uczniów, które architekci z ARP Manecki uwzględnili w projekcie obiektu.
Hala na 100-lecie Akademii Górniczo-Hutniczej Jubileusz 100-lecia utworzenia Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie uczelnia uczci m.in. budową nowej hali sportowej dla swoich studentów. Koncepcję obiektu przygotowała Autorska Pracownia Projektowa ARP Manecki.
Pawilon Okocimski / Kraków Pawilon Okocimski sukcesywnie popadał w ruinę. W wyniku przetargu poddano go pracom konserwatorskim i adaptacji do nowych potrzeb Zainicjowane przez aktywistów przywrócenie pawilonu kawiarnianego do życia to przedsięwzięcie, dzięki któremu architektura odzyskała dawny blask. O realizacji pracowni F-11 pisze Marcin Brataniec.
Osiedle Jerozolimska w Krakowie projektu ION Architekci. Osiedle Jerozolimska w Krakowie powstanie u zbiegu Wielickiej i Jerozolimskiej na Podgórzu, w pobliżu kopca Krakusa, zalewu Bagry i rezerwatu Bonarka. Nowy zespół zaprojektowała lokalna pracownia ION Architekci.
Muzeum Czartoryskich: nowy wyraz narodowej wypowiedzi Muzeum w swojej nowej odsłonie jest realizacją wyrafinowaną i stonowaną – to warunki dla ponadczasowości, o które w architekturze zawsze chodzi najbardziej. W Polsce szukamy ciągle wyrazu dla tego, co patriotyczne i narodowe. Rzadko wyraz ten jest osiągany przez dzieła eleganckie, ustępując taniej symbolice i rozgadanej, pseudohistorycznej architekturze. Muzeum Czartoryskich w Krakowie jest wyznacznikiem nowego wyrazu narodowej wypowiedzi.