Architektura MuratorKonkursyKrakowskie Centrum Muzyki: wyniki nowego konkursu na projekt głównego obiektu koncertowego Krakowa

Krakowskie Centrum Muzyki: wyniki nowego konkursu na projekt głównego obiektu koncertowego Krakowa

Kolejne podejście do budowy Centrum Muzyki w Krakowie. Agencja Rozwoju Miasta ogłosiła właśnie wyniki nowego konkursu na projekt obiektu, w którym siedziby znajdą między innymi Capella Cracoviensis i Sinfonietta Cracovia. Pierwsza nagroda dla BE DDJM Architekci.

Krakowskie Centrum Muzyki: wyniki nowego konkursu na projekt głównego obiektu koncertowego Krakowa
Krakowskie Centrum Muzyki, proj. BE DDJM Architekci, I nagroda

Nie od razu Kraków zbudowano

Nie Centrum Muzyki w Krakowie, ale Krakowskie Centrum Muzyki. Nie na Grzegórzkach, ale na Krowodrzy. I bez filharmonii, którą zarządza Urząd Marszałkowski. W sierpniu Agencja Rozwoju Miasta Krakowa ogłosiła konkurs architektoniczny na projekt nowego obiektu, który stałby się siedzibą dwóch miejskich orkiestr Capelli Cracoviensis i Sinfonietty Cracovii. O komplikacjach ze skierowaniem do realizacji pracy, która zwyciężyła w poprzednim konkursie oraz konflikcie między magistratem a władzami województwa, które wspólnie miały budować obiekt pisaliśmy w tekście Centrum Muzyki w Krakowie nie powstanie?.

Centrum Muzyki na Błoniach

Planowane tym razem wyłącznie przez władze miasta Krakowskie Centrum Muzyki stanąć ma przy ul. Piastowskiej na terenie Błoń. Jak czytamy w założeniach, gmach ma być ikoną, wkomponowaną w modernistyczny szlak willi międzywojnia i architektury fortecznej. Ma domykać pierścień ważnych obiektów użyteczności publicznej, jak hotel i stadion Cracovia, Centrum Sportu Niepełnosprawnych, Muzeum Narodowe, ale też okolicznych przestrzeni zielonych. Krakowskie Centrum Muzyki ma stać się głównym obiektem koncertowym miasta, domem chórów, orkiestr, festiwali i sceną otwartą dla sztuki i edukacji artystycznej. Jednocześnie ma być miejscem społecznie dostępnym, aktywnym, miejscem operującym od porannej kawy do późnych godzin wieczornych.

Krakowskie Centrum Muzyki z przedszkolem i kreatywną przestrzenią publiczną

Główną salę koncertową Krakowskiego Centrum Muzyki należało zaprojektować jako „shoes box” z widownią na 1000 osób. Wymagany był taki układ sali, by publiczność miała uczucie intymności, czyli odległość słuchacza od sceny powinna być relatywnie mała z każdego miejsca. Jednocześnie przy projektowaniu widowni powinno uwzględnić się możliwość łatwego demontażu foteli dla zwiększania dystansu pomiędzy słuchaczami – pisali organizatorzy. Ponadto uczestnicy musieli przewidzieć też wielofunkcyjną aulę na 300 osób, sale prób m.in. dla chóru i orkiestry, a także międzynarodowe przedszkole artystyczne i kreatywną przestrzeń publiczną.

Krakowskie Centrum Muzyki w Cichym Kąciku: wyniki konkursu

W jury konkursu na projekt Krakowskiego Centrum Muzyki zasiedli architekci Krzysztof Kiendra (przewodniczący), Jacek Lenart, Marcin Brataniec, Andrzej Bulanda, Tomasz Bobrowski, Borysław Czarakcziew, Przemo Łukasik i Piotr Chuchacz, a także Jerzy Muzyk, zastępca prezydenta miasta ds. zrównoważonego rozwoju oraz Jan Tomasz Adamus, dyrektor Capelli Cracoviensis. Do pierwszego etapu sędziowie zakwalifikowali 25 opracowań studialnych. Ostatecznie do finału zaprosili autorów trzech: BE DDJM Architekci, Piuarch z Mediolanu i Inteoria Inga Olszańska z Krakowa oraz biuro Kozień Architekci.

Od prawie 20 lat istniała koncepcja budowy sali koncertowej w Cichym Kąciku. Ta idea miała być realizowana przez fundację prof. Gałońskiego. Minęło 20 lat, w związku z powyższym przystąpiliśmy do inicjatywy z Urzędem Marszałkowskim, by wspólnie zbudować Centrum Muzyki na Grzegórzkach. Zostały spełnione wszystkie elementy, takie jak zamiana działek i gruntów, powstała koncepcja z budową parku Skrzatów w pobliżu, rozpisany został konkurs. Konkurs się nie rozstrzygnął, ponieważ zwycięska firma wprowadziła w błąd organizatorów. W związku z tym nie została podpisana umowa o wykonawstwo. W tej sytuacji podjęliśmy decyzję o powrocie do pierwotnego założenia – budowy Krakowskiego Centrum Muzyki na Cichym Kąciku – mówił podczas ogłoszenia wyników konkursu prezydent Krakowa Jacek Majchrowski.

Pierwszą nagrodę w nowym konkursie na projekt Krakowskiego Centrum Muzyki zdobyła pracownia BE DDJM Architekci za wyrazistość formalną, klasykę i dobrze przemyślany układ współpracujących ze sobą traktów funkcjonalnych. Zaprojektowana bryła, w zaproponowanej technologii prefabrykatu z białego betonu, ze śnieżnobiałym portykiem ze świecącym wnętrzem zamykająca perspektywę Błoń, z jej otwarciem przeszklonymi przestrzeniami komunikacyjnymi na istniejący kontekst przestrzenny daje pewność uzyskania donośnego obiektu o jednocześnie klasycznej artykulacji i bardzo nowocześnie rozumianym, minimalistycznie powściągliwym języku form – czytamy w uzasadnieniu.

Drugą nagrodę otrzymało konsorcjum biur Piuarch i Inteoria, a trzecią – pracownia Kozień Architekci. Jury zdecydowało też o przyznaniu honorowego wyróżnienia pracowniom Lahdelma & Mahlamäki i KXM za oryginalną autorską wizję lokalizacji obiektu Krakowskiego Centrum Muzyki traktującą istniejące relikty fortu jako centralny element kompozycyjny założenia oraz zrównoważoną i prostą w wyrazie, acz wyrafinowaną architekturę stopioną z krajobrazem. Jak zapowiadał Jerzy Muzyk, zastępca prezydenta Krakowa ds. zrównoważonego rozwoju, Krakowskie Centrum Muzyki powinno zostać oddane do użytku do końca 2023 roku.

Dyskusja pokonkursowa i prezentacja projektów Krakowskiego Centrum Muzyki

Agencja Rozwoju Miasta Krakowa oraz Stowarzyszenie Architektów Polskich Oddział Kraków zapraszają na dyskusję pokonkursową, która odbędzie się 28 stycznia o godz. 13.00 na platformie Zoom. W programie przewidziano prezentację prac oraz rozmowę z ich autorami. Organizatorzy proszą o wcześniejszą deklarację uczestnictwa (do 26.01.2021 do godziny 23.59) na adres: konkurs-kcm2020@sarp.krakow.pl. W wiadomości należy podać: imię i nazwisko oraz adres e-mail, na który zostanie przesłany link z zaproszeniem do udziału w wydarzeniu.

Lahdelma & Mahlamäki projektują w Gdańsku
Lahdelma & Mahlamäki projektują w Gdańsku Fińska pracownia Lahdelma & Mahlamäki Architects, znana w naszym kraju przede wszystkim z realizacji Muzeum Historii Żydów Polskich Polin, zaprojektowała nowy kwartał na terenie Stoczni Gdańskiej. Zespół o funkcji mieszkaniowo-biurowej otrzymał właśnie pozwolenie na budowę.
Tagi:
Osiedle Safrano w Krakowie projektu 3D Architekci W Łagiewnikach-Borku Fałęckim powstanie kameralne osiedle Safrano według projektu biura 3D Architekci.
Klub Studio / Kraków Projekt to próba przeniesienia idei klubu studenckiego z czasów PRL-u we współczesność. Jest więc tu miejsce i na scenę, i browar, i sale dla biznesu. O realizacji biura Stożek Architekci pisze Marcin Brataniec.
AFI V.Offices w Krakowie z najwyższym na świecie wynikiem certyfikacji BREEAM Krakowski biurowiec AFI V.Offices projektu Iliard Architecture & Interior Design otrzymał  certyfikat BREEAM na poziomie Outstanding, zdobywając aż 98,87%. To najwyższy wynik w historii systemu certyfikacji operatora BRE Global dla polskiej inwestycji. Biorąc zaś pod uwagę klasyfikację budynków BREEAM International, jest to najwyżej oceniony budynek biurowy na świecie.
Muzeum Architektury i Designu w Krakowie: będzie konkurs SARP Realizacja Muzeum Architektury i Designu w Krakowie wkracza w kolejną fazę. Minister kultury Piotr Gliński zapowiedział przekazanie 400 mln na remont dawnego hotelu Cracovia. We współpracy ze Stowarzyszeniem Architektów Polskich zostanie też przeprowadzony konkurs na adaptację zabytku.
PURO Kraków Old Town w nowej odsłonie Zakończyła się modernizacja PURO Kraków Old Town. Do współpracy przy kompletnej metamorfozie wnętrz krakowskiego hotelu PURO zaprosiło studio P2 Piotra Paradowskiego.
Plac Matejki w Krakowie: reprezentacyjna przestrzeń przyjazna mieszkańcom Plac Matejki w Krakowie, otoczony gmachami Akademii Sztuk Pięknych, Dyrekcji Kolei i Narodowego Banku Polskiego, stanowi jedno z najpiękniejszych miejsc w przestrzeni miasta. O jego znaczeniu i współczesnej funkcji rozmawiamy z architektem Piotrem Orzeszkiem z pracowni Stvosh, który 12 lat temu przeprowadził gruntowna modernizację placu.