Nagroda SARP (poprzednia nazwa: Nagroda Roku SARP) dla najbardziej wartościowych realizacji przyznawana jest przez Stowarzyszenie Architektów Polskich. Zgłoszenia mogą nadsyłać architekci, lokalne oddziały SARP, a także inwestorzy, organy administracji publicznej i redakcje magazynów architektonicznych po uzyskaniu zgody autorów. Nagrodę SARP można otrzymać w jednej z sześciu kategorii: budynek mieszkalny jednorodzinny; budynek mieszkalny wielorodzinny; budynek biurowy, oświaty lub administracji; budynek kultury; inny budynek użyteczności publicznej; przestrzeń publiczna i architektura w przestrzeni dziedzictwa. Ponadto jeden z laureatów otrzymuje Główną Nagrodę SARP. W tym roku, podobnie jak w poprzedniej edycji, to zaszczytne wyróżnienie przypadło Piotrowi Lewickiemu i Kazimierzowi Łatakowi z krakowskiego Biura Projektów Lewicki, Łatak. Jury w składzie Bohdan Lisowski (przewodniczący), Magdalena Kozień-Woźniak, Marta Sękulska-Wrońska, Konrad Grabowiecki, Dariusz Herman, Hubert Wąsek, doceniło architektów za przebudowę Muzeum Czartoryskich w Krakowie. Biura Projektów Lewicki, Łatak Nagrodę SARP otrzymało razem z pracownią ART FM (architekci Maksymilian Majoch, Magdalena Piwek, Anna Skrzydlewska, Łukasz Markiewicz), która odpowiada za projekt wnętrz oraz aranżacji ekspozycji. Muzeum w swojej nowej odsłonie jest realizacją wyrafinowaną i stonowaną – to warunki dla ponadczasowości, o które w architekturze zawsze chodzi najbardziej. W Polsce szukamy ciągle wyrazu dla tego, co patriotyczne i narodowe. Rzadko wyraz ten jest osiągany przez dzieła eleganckie, ustępując taniej symbolice i rozgadanej, pseudohistorycznej architekturze. Muzeum Czartoryskich w Krakowie jest wyznacznikiem nowego wyrazu narodowej wypowiedzi – pisała o tym projekcie na naszych łamach Ewa Kuryłowicz („A-m” 04/2020). Postawiono przed nami zadanie powiększenia powierzchni ekspozycyjnej, stworzenia w budynku przestrzeni publicznej adekwatnej do rangi obiektu, udostępnienia całości oferowanego programu osobom niepełnosprawnym, wyposażenia gmachu we wszystkie niezbędne systemy instalacyjne, wymiany zdegradowanej substancji zgodnie z wymogami ochrony konserwatorskiej. Staraliśmy się także mieć na względzie osobisty stosunek mieszkańców Krakowa, przywykłych do „swojego” Muzeum. Chcieliśmy, aby po tak istotnej przebudowie było ono choć w części podobne do tego sprzed rozpoczęcia prac. I tak się stało. Do największych przekształceń należało utworzenie wejścia prowadzącego na dziedziniec, który został przekryty przeszklonym dachem i udostępniony po raz pierwszy publiczności. Wokół wyciętych arkad dziedzińca ulokowano wszystkie niezbędne funkcje (w tym kawiarnię, której wcześniej nie było). Sam klimat sal ekspozycyjnych pozostał zbliżony do tych w dawnym muzeum – tłumaczyli w tym samym materiale architekci Piotr Lewicki i Kazimierz Łatak.
Czytaj też: Dyplom Roku SARP 2020 – laureaci Dorocznej Nagrody im. Zbyszka Zawistowskiego Dyplom Roku SARP |