Spis treści
Konkurs Wnętrze Roku SAW
Za nami kolejna edycja konkursu Wnętrze Roku SAW na najpiękniejsze w Polsce wnętrza publiczne i prywatne. Jury oceniało realizacje z trzech ostatnich lat, osobno w każdej z dwóch kategorii. Laureaci oprócz statuetek otrzymali nagrody o łącznej wartości 100 tys. złotych.
To zwieńczenie wysiłku wielu osób, zarówno organizatorów, jak i uczestników. Tych, którzy poświęcili swój czas, by przygotować zgłoszenia i wejść z nami w dialog. W sumie nadesłano ponad 300 prac, czyli o 1/3 więcej niż w poprzedniej edycji – podkreśla Romana Tryc, komisarz konkursu. W jury znaleźli się Robert Majkut (przewodniczący), Magdalena Adamus, Magdalena Federowicz-Boule, Agnieszka Stefańska, Oskar Zięta, Bazyli Krasulak, Maciej Bidermann i Jacek Tryc. „Architektura-murator” po raz kolejny była patronem medialnym konkursu.
Najpiękniejsze wnętrza prywatne
Za najpiękniejsze wnętrze prywatne w Polsce sędziowie uznali apartament Hideaway Home nad Opływem Motławy w Gdańsku autorstwa Anny Stojčev-Młyńskiej i Stanisława Młyńskiego z pracowni ACOS. Mieszkanie o powierzchni 70 m² projektanci zaaranżowali z wykorzystaniem kilku charakterystycznych materiałów, przede wszystkim dębowego drewna, betonu i kamienia. Less is more. Konsekwencja i powściągliwość równa się funkcjonalność, komfort i wyrafinowanie estetyczne. Właśnie te walory ma mieszkanie, które zdobyło I nagrodę – uzasadniał prof. Bazyli Krasulak.
The Hideaway Home jest ucieczką od zgiełku dzisiejszego świata i przebodźcowania. Przestrzenią, która da możliwość wyciszenia się, znalezienia kontaktu z samym sobą i z naturą – tłumaczyła Anna Stojčev-Młyńska, odbierając statuetkę. Traktujemy tę nagrodę jako wyraz docenienia naszej filozofii projektowej, w której każda interakcja projektowa z inwestorem, z wykonawcą czy z kontekstem tworzy nową historię. Rzeźbiąc w przestrzeni staramy się, by efekt końcowy był twórczym odzwierciedleniem zaangażowania wszystkich osób biorących udział w procesie – dodał Stanisław Młyński.
Drugą nagrodę za najpiękniejsze wnętrze prywatne w Polsce odebrali Marta Dyrda i Radek Fikus z pracowni Dyrda Fikus Architekci. Projektantów doceniono za projekt adaptacji poddasza kamienicy w Gliwicach. Mieszkanie zaprojektowane zostało dla pary bez dzieci, która postanowiła przeprowadzić się z osiedla domów jednorodzinnych do zabytkowej kamienicy w ścisłym centrum miasta. Zastosowane przez autorów materiały, kolory i faktury miały tu jedynie stanowić tło dla istniejącej konstrukcji dachu.
Polecany artykuł:
Minimalizm jest sztuką trudną. A to wnętrze powstało w przestrzeni wyjątkowo niekorzystnej dla minimalistycznych eksperymentów, wśród plątaniny słupów, belek, kleszczy – podkreślał juror Jacek Tryc. Projekt ujął nas znakomitym odniesieniem się do tej zastanej tkanki. To, co zostało wprowadzone do wnętrza, stanowi zupełnie odrębną rzeczywistość, która jednocześnie pięknie współgra z konstrukcją poddasza. Udała się tu więc sztuka z pozoru niemożliwa – mówił.
Trzecią nagrodę w kategorii wnętrza prywatne otrzymał Kamil Domachowski z pracowni IFA Group za projekt Dom idei. Ten dom to historia dialogu projektanta z inwestorami. Opowiadana językiem materiałów, struktur i kolorów, pełna empatii i zrozumienia potrzeb. Od tych najbardziej pragmatycznych, jak ujarzmienie słońca, po te bardzo indywidualne, jak schody z siedziskiem do zabawy – uzasadniał wybór jury Maciej Bidermann. Aby taka realizacja mogła się urzeczywistnić, konieczny jest słuchający projektant i mądry inwestor. Gratuluję zatem obu stronom – dodał.
Najpiękniejsze wnętrza publiczne
Miano najpiękniejszego wnętrza publicznego zdobył Food Hall na terenie Browarów Warszawskich projektu pracowni NOKE Architekci (zespół w składzie: Piotr Maciaszek, Karol Pasternak, Aleksandra Hyz, Michał Niedośpiał, Paulina Cziba, Justyna Puchalska i Marcin Cudnik). Na przestrzeni 1,5 tys. m² znalazło się tu 11 konceptów gastronomicznych, między którymi rozplanowano kameralne strefy z indywidualnie projektowanymi meblami. Jako jurorzy dostrzegliśmy, że realizacja tego projektu była nie lada wyzwaniem dla architektów. Należało tu pogodzić wymogi konserwatora zabytków z działalnością gastronomiczną. Projektanci mieli ambitny plan stworzenia wyjątkowego miejsca, które odniesie się z szacunkiem do zastanej materii, a jednocześnie urzeknie nowatorskim pomysłem. Według nas udało się plan zrealizować – podkreśliła w laudacji Agnieszka Stefańska.
W projekcie urzekła nas dbałość o detal, zwłaszcza przy tak dużej skali wnętrza. Na uwagę zasługuje też to, że pomieszczenie jest spójne, a jednocześnie różnorodne. Zachowując jednolity klimat, wydobywa odmienność poszczególnych stref. Przestrzeń została wykreowana tak, że daje poczucie intymności i przytulności. Majstersztyk! – dodała. Chciałbym skorzystać z okazji i podziękować SAW za promowanie naszego zawodu. Zwłaszcza, że budowanie wizerunku projektanta wnętrz jest w Polsce ogromnie trudne – ocenił współwłaściciel biura NOKE Architekci Karol Pasternak, odbierając nagrodę.
Na drugiej pozycji wśród najpiękniejszych wnętrz publicznych w Polsce znalazła się przychodnia zdrowia kobiet Infemini Medi Home przy ul. Kieleckiej na warszawskim Mokotowie. Za aranżację tej nietypowej placówki medycznej odpowiada Agata Sobkowiak z pracowni Sobkowiak Architektura. Zaproponowane w projekcie różnorodne przestrzenie pomagają kobiecie czuć się dobrze w klinice, bo została ona zaprojektowana specjalnie dla niej. Taka aranżacja to troska o dobrostan pacjenta w holistycznym ujęciu, troska o ciało i duszę, co w dzisiejszych czasach jest niezmiernie ważne – podkreśla w uzasadnieniu jurorka Magdalena Federowicz-Boule.
Trzecia nagroda w kategorii wnętrze publiczne przyznana została projektowi wystawy „Botticelli opowiada historie”, który opracowali Bartosz Haduch i Łukasz Marjański z pracowni NArchitekTURA. Ekspozycja prezentująca dzieła ze zbiorów Accademia Carrara w Bergamo pokazywana była na Zamku Królewskim w Warszawie od 1 czerwca do 2 października 2022 roku. To znakomity przykład tego, jak czytać, komponować i patchworkować tradycję z nowoczesnością w wystawiennictwie – czytamy w uzasadnieniu napisanym przez Oskara Ziętę. Aranżacja integruje w sobie renesansowe sklepienie krzyżowe Dawnej Izby Poselskiej Zamku Królewskiego z odważną, monumentalną formą wklęsłego łuku, tworząc rodzaj iluzorycznej sinusoidy. Wklęsłe powierzchnie niebanalnie zapraszają widzów do oglądania umieszczonych w nich arcydzieł sztuki renesansowej.