Polka współautorką zwycięskiego projektu Muzeum Arabskiej Sztuki Współczesnej w Szardży

i

Autor: Archiwum Architektury

Polka współautorką zwycięskiego projektu Muzeum Arabskiej Sztuki Współczesnej w Szardży

2019-11-20 13:43

Natalia Wrzask i Rolando Rodriguez-Leal, czyli polsko-meksykański duet tworzący Aidia Studio, z główną nagrodą za projekt Muzeum Arabskiej Sztuki Współczesnej w Szardży w Emiratach Arabskich.

Projekt Muzeum Arabskiej Sztuki Współczesnej w Szardży zwyciężył w tym roku w międzynarodowym konkursie o nagrodę Rifata Chadirjia. Konkurs organizowany jest od 2017 roku przez organizację Tamayouz Excellence Award zajmującą się promowaniem architektury na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej. Tym razem zadaniem uczestników było zaprojektowanie nowoczesnego muzeum, które pomieściłoby bogatą kolekcję arabskiej sztuki współczesnej należącą do fundacji Barjeel. Na potrzeby budowy gmachu władze Szardży już w 2017 roku przekazały fundacji działkę o powierzchni ponad 6,5 tys. m2, położoną w nowo powstającej dzielnicy Al Tarfa na południu miasta. Architekci mieli zaproponować obiekt, którego forma odnosiłaby się do lokalnej tożsamości, ale nie w sposób dosłowny. W środku miało się znaleźć miejsce m.in. na przestrzenie ekspozycyjne, magazyny na ponad 1000 prac, sale warsztatowe i wykładowe oraz pracownie konserwacji.

W ośmioosobowym jury znaleźli się Stephen Austin, Rasem Badran, Dia Azzawi, Claudia Linders, Fernando Olba, Mandy Franz, Nahed Jawad oraz Philip Michael Wolfson. Spośród 190 prac nadesłanych na konkurs z 44 krajów sędziowie za najlepszą uznali tę przygotowaną przez polsko-meksykański zespół Aidia Studio: Natalię Wrzask i Rolando Rodrigueza-Leala.

Polka współautorką zwycięskiego projektu Muzeum Arabskiej Sztuki Współczesnej w Szardży

i

Autor: Archiwum Architektury

Z uwagi na fakt, że teren przyszłego muzeum usytuowany jest między autostradą, stacją paliw i niskim kompleksem mieszkaniowym, architekci przewidzieli obiekt w formie otoczonej murem fortecy, mającej jednak liczne dziedzińce, wewnętrzne aleje i przejścia połączone z przestrzeniami wystawowymi. Budynek o dwóch kondygnacjach podziemnych i dwóch nadziemnych, dysponowałby powierzchnią ok. 20 tys. m2. Regularna bryła na planie kwadratu, z pięcioma dziedzińcami o różnej wielkości, przekryta została drewnianą, ażurową strukturą, zapewniającą cień i rozpraszającą światło wpadające do środka. Dach ten „współpracuje” z wieżami wiatrowymi, zasysając powietrze do wnętrza dziedzińców, gdzie jest ono następnie chłodzone przez płytkie zbiorniki wodne – tłumaczą autorzy.

Wspomniane wieże wiatrowe, charakterystyczne dla architektury Bliskiego Wschodu, wykorzystują zjawisko konwekcji: rozgrzane powietrze unosi się do góry i wydostaje na zewnątrz. Ruch ten powoduje równocześnie zasysanie chłodnego powietrza. Miejscową typologię wież projektanci zinterpretowali we współczesny sposób, nadając im kształt przestrzennych, lejkowatych rzeźb. Do ich budowy planują wykorzystać drewno gięte na parze, co jednocześnie stanowi nawiązanie do lokalnej tradycji wytwarzania łodzi.

Fundacja Barjeel, dysponując projektem, będzie teraz starać się o pozyskanie funduszy na realizację budynku.

Polka współautorką zwycięskiego projektu Muzeum Arabskiej Sztuki Współczesnej w Szardży

i

Autor: Archiwum Architektury
Polka współautorką zwycięskiego projektu Muzeum Arabskiej Sztuki Współczesnej w Szardży

i

Autor: Archiwum Architektury
Polka współautorką zwycięskiego projektu Muzeum Arabskiej Sztuki Współczesnej w Szardży

i

Autor: Archiwum Architektury
Polka współautorką zwycięskiego projektu Muzeum Arabskiej Sztuki Współczesnej w Szardży

i

Autor: Archiwum Architektury
Polka współautorką zwycięskiego projektu Muzeum Arabskiej Sztuki Współczesnej w Szardży

i

Autor: Archiwum Architektury
Polka współautorką zwycięskiego projektu Muzeum Arabskiej Sztuki Współczesnej w Szardży

i

Autor: Archiwum Architektury
Polka współautorką zwycięskiego projektu Muzeum Arabskiej Sztuki Współczesnej w Szardży

i

Autor: Archiwum Architektury
Polka współautorką zwycięskiego projektu Muzeum Arabskiej Sztuki Współczesnej w Szardży

i

Autor: Archiwum Architektury

Polacy coraz częściej odnoszą sukcesy na arenie międzynarodowej. Konsorcjum, w którego skład wchodzą trzy młode biura architektoniczne z Warszawy, Lublina i Poznania, zwyciężyło niedawno w konkursie na projekt parku krajobrazowego w Xingyi w południowo-zachodniej części Chin, pracownia Kuryłowicz & Associates znalazła się w finale konkursu na projekt nowej siedziby Komisji Europejskiej, pokonując takie biura jak Ateliers Jean Nouvel, MVRDV, Zaha Hadid Architects czy O.M.A., a Konior Studio razem z pracowniami Steven Holl Architects i Henning Larsen Architects zostało zaproszone do udziału w konkursie na projekt nowej siedziby filharmonii Ostrawie.