Nowa filharmonia w Ostrawie według Konior Studio

i

Autor: Archiwum Architektury

Nowa filharmonia w Ostrawie według Konior Studio

Do udziału w konkursie na projekt nowej siedziby filharmonii władze Ostrawy zaprosiły trzy pracownie: Steven Holl Architects, Konior Studio i Henning Larsen Architects. Polski zespół zaproponował obiekt w formie przeskalowanej oranżerii wkomponowanej w istniejący park.

Nazwa obiektu Nowa siedziba Filharmonii im. Leoša Janáčka
Adres obiektu Ostrawa, 28. října 124
Autorzy Konior Studio, architekt Tomasz Konior
Zespół projektowy Andrzej Witkowski, Dominik Koroś, Dariusz Gajewski, Paweł Przeniosło, Diana Niebrzydowska, Monika Lipińska, Patrycja Lyszczyk, Kacper Krok, Maciej Sewiołło, Agata Pietrzak, Magdalena Jagoda
Konstrukcja Buro Happold
Inwestor Miasto Ostrawa
Powierzchnia terenu 46495.0 m²
Powierzchnia zabudowy 5772.0 m²
Powierzchnia użytkowa 33428.0 m²
Powierzchnia całkowita 45462.0 m²
Kubatura 178925.0 m³
Projekt 2018-2019

Siedziba Filharmonii im. Leoša Janáčka w Ostrawie mieści się w socrealistycznym gmachu domu kultury z przełomu lat 50. i 60. Ten zlokalizowany w samym centrum miasta obiekt od dawna nie spełnia współczesnych wymagań bezpieczeństwa, nie wspominając o akustyce i wystarczającej przestrzeni dla coraz liczniejszej grupy słuchaczy. Władze Ostrawy postanowiły więc rozpisać konkurs na projekt jego rozbudowy. Do udziału zaprosiły trzy pracownie: Steven Holl Architects, Konior Studio i Henning Larsen Architects. Trzy kolejne zostały wyłonione na podstawie portfolio; były to Architecture Studio z Paryża, Nieto Sobejano Arquitectos z Berlina i Van Dongen – Koschuch Architects and Planners z Amsterdamu.

W 14-osobowym jury pod przewodnictwem Krzysztofa Ingardena znaleźli się m.in. architekci Rafi Segal, Valerie Mulvin, Tadeáš Goryzcka i Jakub Szczęsny. Ostatecznie do drugiego etapu sędziowie zakwalifikowali cztery zespoły: Steven Holl Architects, Konior Studio, Henning Larsen i Architecture Studio.

Zespół z Polski zaproponował obiekt w formie przeskalowanej oranżerii wkomponowanej w istniejący gmach i pobliski park. Od frontu architekci zaprojektowali nową strefę wejściową z obszernym podcieniem podkreślonym miedzianym gzymsem. Ponad nim wyłania się miedziane zwieńczenie korpusu sali koncertowej. Bryła sali dzięki ażurowym trejażom oraz dużym przeszkleniom staje się częścią zielonego krajobrazu – czytamy w opisie pracy.

Nowa filharmonia w Ostrawie według Konior Studio

i

Autor: Archiwum Architektury

O charakterze wnętrza głównej sali decyduje przede wszystkim zawieszona nad widownią akustyczna struktura, której forma nawiązywać ma do rozpostartych skrzydeł, oraz drewniany plafon akustyczny. Na osi, za estradą, umieszczony został prospekt organowy.

Dla koncepcji przyjęto rozwiązanie typu „compact shoe box”. Taki wariant pozwala na uzyskanie znakomitych efektów akustycznych, jak również optymalną widoczność estrady z każdego miejsca na widowni. Wciąż nowatorskim, jednak już sprawdzonym rozwiązaniem są otwarte przestrzenie wewnątrz sali za balkonami oraz „kołnierze” tworzące wysokie balustrady za ostatnimi rzędami – tłumaczą autorzy. Widownię dla 1230 słuchaczy rozplanowali w kilku sektorach wokół estrady: w amfiteatrze, na antresoli oraz na balkonie.

Nowa filharmonia w Ostrawie według Konior Studio

i

Autor: Archiwum Architektury

Na potrzeby sali kameralnej zaadaptowano salę filharmonii w istniejącym budynku. Z uwagi na jej historyczną wartość, przestrzeń wyposażono w elementy wolno stojące i mobilne, jak  ruchome podesty z fotelami. Motywem przewodnim jest tu ażurowa ściana z drewnianych listew, która nie tylko pełni funkcję estetyczną, ale zapewnia też odpowiednie odbicia i rozproszenie dźwięku.

Pierwsze miejsce sędziowie przyznali jednak ostatecznie pracy przygotowanej przez biura Steven Holl Architects i Architecture Acts. To fantastyczna architektura, bardzo dobrze uwzględniająca relacje z istniejącym budynkiem oraz między miastem a parkiem. Wierzę, że projekt ten stanie się znaczącą częścią architektury Ostrawy, przyczyniając się do rewitalizacji miasta – mówił po ogłoszeniu wyników Krzysztof Ingarden. Według szacunków władz nowa filharmonia ma zostać otwarta w 2024 roku.

Tymczasem Konior Studio opracowało projekt sali koncertowej dla jeszcze jednego czeskiego miasta. Do 2020 roku według koncepcji polskich architektów powstać ma nowa filharmonia w Brnie, planowana jako jeden z najnowocześniejszych tego typu obiektów w kraju.