Spis treści
- Życie w Architekturze 2025. Amfiteatr w Krynicy-Zdroju. Założenia Autorskie
- Życie w Architekturze 2025. Amfiteatr w Krynicy-Zdroju. Autorzy
- Amfiteatr w Krynicy-Zdroju. Metryka realizacji
- 10. edycja Życia w Architekturze
- Życie w Architekturze 2025. Rekordowe zgłoszenia
- Zasady konkursu Życie w Architekturze 2025
- Sponsorzy konkursu. Na zwycięzcę czeka 20 000 zł
Życie w Architekturze 2025. Amfiteatr w Krynicy-Zdroju. Założenia Autorskie
Krynicki Amfiteatr to obiekt łączący w sobie wiele skomplikowanych aspektów technicznych z dialogiem z ponad 200-letnią tradycją unikatowego Parku Zdrojowego na Górze Parkowej oraz zabytkową architekturą dwóch odrębnych, lecz charakterystycznych oraz komplementarnych i będących znakiem rozpoznawczym uzdrowiska światów – architektury drewnianej stylu krynickiego oraz modernistycznej architektury okresu międzywojennego.
Zadaszenie amfiteatru spełnia szereg bardzo restrykcyjnych wytycznych będąc jednocześnie nową rozpoznawalną rzeźbą przestrzenna, utworem na styku architektury, krajobrazu oraz sztuki. Obiekt jest posadowiony w bezpośrednim sąsiedztwie złóż mineralnych na podłożu o skomplikowanej budowie geologicznej. Z jednej strony sąsiaduje z górskim potokiem Palenica, a od strony zbocza z zabytkowym, modernistycznym obiektem dolnej stacji kolei linowych na Górę Parkową.
Inspiracjami dla architektury zadaszenia obiektu były:
1. Liść jawora, charakterystyczny składnik drzewostanu Parku Zdrojowego.
2. Styl krynicki, odznaczający się sposobem kształtowania dachów
3. Modernizm, stanowiący nieodłączny element krajobrazu Krynickiego. W nieco innym ujęciu (sfera symboliczna) formę obiektu można określić jako wypracowaną przy uwzględnieniu 3 podstawowych inspiracji: - Natura – liść jaworu - Kultura – charakterystyczne formy dachów wilii w stylu krynickim przy deptaku im. Józefa Dietla - Zdrój – forma kielicha (kryształu) nawiązująca do najważniejszego bogactwa Krynicy-Zdroju tj. źródeł wód mineralnych Szereg wyzwań technicznych, technologicznych, formalno-prawnych oraz proceduralnych, którym należało sprostać, nie przesłonił nadrzędnego celu jakim było stworzenie obiektu, który będzie pełnił swoją (od lat wyczekiwaną i pożądaną) funkcję, a jednoczenie stanowił kontynuację oraz dialog z ikonami krynickiej architektury, oraz niezwykle cennej warstwy przyrodniczej Parku Zdrojowego.
Życie w Architekturze 2025. Amfiteatr w Krynicy-Zdroju. Autorzy
Autor projektu:
Saneccy sp. z o.o. Architektura x Krajobraz
Zespół autorski:
Autorzy, architektura i architektura krajobrazu: Sanecki Marek, Agnieszka Sanecka, konstrukcje: Piotr Sokal
Dlaczego wg zgłaszających ta realizacja powinna zdobyć Grand Prix:
Obiekt stanowi rzeźbiarski manifest architektoniczny, który zachowując współczesną formę głęboko wnika i wynika z sąsiedztwa oraz dziedzictwa Krynicy. Budowla jest obiektem kultury jak i ważną przestrzenią publiczną. W ramach jednej stosunkowo niewielkiej inwestycji udzielono odpowiedzi na szereg zagadnień: urbanistycznych, technicznych, społeczno-kulturalnych, środowiskowych i wreszcie architektonicznych. Co szczególnie istotne w kontekście konkursu Miasto otrzymało obiekt, który istotnie tętni życiem.
"Życie w Architekturze" w jej wielowymiarowym rozumieniu, staje się terminem bardzo adekwatnym i niekwestionowanym. Kalendarz wydarzeń kulturalnych w sezonie od momentu otwarcia jest bardzo obficie wypełniony, przy czym między kolejnymi eventami przestrzeń amfiteatru jest tłumnie odwiedzanym i użytkowanym miejscem, które zintegrowało oraz podniosło znaczenie tej części miasta.
Zdaniem wielu obserwatorów oraz krytyków, obiekt zdecydowanie wyróżnia się na tle innych tego typu realizacji co zostało bardzo wymownie ujęte m.in. w artykule Przemysława Ciępki na łamach portalu Architektura i Biznes pt.”Naturalnie modernistyczny – Amfiteatr w Krynicy-Zdroju”: „Obserwując nowe budynki w turystycznych miejscowościach zazwyczaj z trwogą stwierdzamy kolejną stratę dla krajobrazu naturalnego i architektonicznego. W przypadku amfiteatru w Krynicy-Zdroju sprawy mają się zgoła inaczej — nowy obiekt użyteczności publicznej nie tylko nie zaburza istniejącego ładu, ale i stanowi istotną wartość dodaną dla środowiska zbudowanego i otoczenia naturalnego w tej miejscowości. Jeśli już budować w podobnych okolicznościach, to właśnie z taką wrażliwością i pokorą, jaką prezentuje projekt z pracowni SANECCY.”
Amfiteatr w Krynicy-Zdroju. Metryka realizacji
Oficjalna nazwa i typ realizacji: Amfiteatr w Krynicy-Zdroju, inny
Inwestor: Gmina Krynica-Zdrój
Generalny wykonawca/wykonawca konstrukcji: Erbet sp. z o.o.
Powierzchnia zabudowy: 219,85 m2
Powierzchnia użytkowa: 163,71 m2
Powierzchnia całkowita: 219,85 m2
Powierzchnia terenu/kubatura: 4690,62 m2/11750 m3
Data przygotowania projektu/ukończenia realizacji: 2019/2024
10. edycja Życia w Architekturze
Wystartowała 10. edycja konkursu ŻYCIE W ARCHITEKTURZE. To wyjątkowe przedsięwzięcie, w którym od 1995 roku nagradzamy polskie realizacje, w najlepszy lub najciekawszy sposób wskazujące kierunek myślenia o relacjach życia i architektury. Na autorów i autorki najlepszego obiektu lub przestrzeni (Grand Prix) czeka nagroda pieniężna w wysokości 20 000 zł.
Czytaj więcej o konkursie Życie w Architekturze 2025
ŻYCIE W ARCHITEKTURZE to najstarszy, organizowany nieprzerwanie od przełomu 1989 roku konkurs na najbardziej wartościowe realizacje w Polsce. W dziewięciu poprzednich edycjach rywalizowało w sumie ponad 3000 budynków i przestrzeni publicznych. Konkurs niezmiennie wskazuje nowe zjawiska, potrzeby i kierunki, jakie pojawiają się w dziedzinie projektowania. Co kilka lat stwarza okazję do spojrzenia na polską architekturę z szerokiej perspektywy. Nie jest ona zniekształcona, bo projekty nie są nominowane, lecz nadsyłane przez samych autorów.
Jury konkursu Życie w Architekturze 2025
Życie w Architekturze 2025. Rekordowe zgłoszenia
W tym roku pracownie architektoniczne zgłosiły do konkursu blisko 400 realizacji (wciąż trwa ich weryfikacja pod kątem zgodności z regulaminem). W tej edycji czeka na Was kilka nowości. Najważniejszą z nich jest brak kategorii. Nie będziemy oddzielnie oceniać np. domów jednorodzinnych czy obiektów komercyjnych. Chcemy skoncentrować się na ŻYCIU w architekturze, czyli jej relacji z odbiorcami i otoczeniem. Kolejną kwestią jest wprowadzenie wojewódzkich list TOP 10, czyli zestawienia najciekawszych realizacji w każdym z 16 województw. Ogłoszenie każdej listy TOP 10 będzie odbywało się w formie audycji, w której opowiemy o wybranych realizacjach i przedstawimy uzasadnienie naszych decyzji.
Zasady konkursu Życie w Architekturze 2025
Cieszymy się, że spośród wszystkich polskich realizacji z lat 2020-2024 będziemy mogli wspólnie wybrać:
Najlepszy obiekt lub przestrzeń wskazujące kierunek myślenia o relacjach życia i architektury (Grand Prix)Ulubieńca PublicznościLaureata Środowiska przyznawany przez architektów i architektkiLaureatów Nagrody Sponsora – firmy Velux
Ze 160 najlepszych polskich projektów wybierzemy TOP 60, czyli 60 najciekawszych obiektów lub przestrzeni. Zostaną one poddane ocenie naszego jury i to właśnie spośród nich wyłoniony zostanie laureat nagrody Grand Prix, a drogą głosowania wskazani zdobywcy tytułów Ulubieniec Publiczności oraz Laur Środowiska – Nagroda Architektów i Architektek.
Dzięki firmie VELUX będziemy mogli także wręczyć trzy dodatkowe nagrody. Zostaną one przyznane tym realizacjom, które wykorzystują światło dzienne jako element kształtowania architektury i poprawy jakości przestrzeni pod dachem z wykorzystaniem okien dachowych. Suma nagród fundowanych przez sponsora wynosi 10 000 zł. Rozstrzygnięcie nastąpi w grudniu 2025 roku.
Sponsorzy konkursu. Na zwycięzcę czeka 20 000 zł
Całe to przedsięwzięcie nie byłoby możliwe bez wsparcia naszych partnerów. Głównym sponsorem 10. edycji ŻYCIA W ARCHITEKTURZE jest Saint-Gobain. Wśród grona sponsorskiego znajdziemy także właścicieli marek: Aluprof, Dyson, Humanscale i VELUX, a także Ecophon, Glassolutions, Isover, Leca, Rigips, Weber oraz Swisspacer z Grupy Saint-Gobain.
Na zdobywcę Grand Prix czeka 20 000 zł.