Spis treści
- Życie w Architekturze 2025. Austeria, Centrum Adaptacji Społeczno-Kulturalnej. Założenia Autorskie
- Życie w Architekturze 2025. Austeria, Centrum Adaptacji Społeczno-Kulturalnej. Autorzy
- Austeria, Centrum Adaptacji Społeczno-Kulturalnej. Metryka realizacji
- 10. edycja Życia w Architekturze
- Życie w Architekturze 2025. Rekordowe zgłoszenia
- Zasady konkursu Życie w Architekturze 2025
- Sponsorzy konkursu. Na zwycięzcę czeka 20 000 zł
Życie w Architekturze 2025. Austeria, Centrum Adaptacji Społeczno-Kulturalnej. Założenia Autorskie
Budynek ten chyba każdy z nas rozpozna, wyjeżdżając z Warszawy w kierunku południowym zwaną "wylotówką" na Kraków i Katowice. Zaniedbany, rozpadający się, wielokrotnie opisywany jako zapomniana perła architektury klasycznej Mazowsza, w wykonaniu jednego z najznakomitszych architektów tamtych czasów Szymona Bogumiła Zuga. Budynek miał najróżniejsze historie. Był karczmą, pocztą, strażą pożarną, magazynem, warsztatem samochodowym, kwiaciarnią, aby na koniec doczekać się nowej i jak bardzo potrzebnej społecznej funkcji. Tak zrodził się pomysł stworzenia CENTRUM INTEGRACJI SPOŁECZNEJ.
Głównym założeniem projektu było przywrócenie zabytkowej tkanki obiektu wraz z przystosowaniem jej do współczesnej funkcji. Tak powstała idea stworzenia projektu zakładająca połączenie zabytkowych obiektów, integrujący obiekt, który zapewni doskonałą ekspozycje zabytkowej tkanki obiektów wraz z współczesną odpowiedzią na wielofunkcyjną przestrzeń, dającą szerokie spektrum możliwości aranżacyjnych. Szklany pawilon, bo o nim mówimy, stał się formą która współczesnym, kontrastowym językiem jednocześnie uwypukliła historyczne obiekty, zarazem integrując je poprzez zastosowanie monotematycznej materiałowo współczesnej firmy, pełniącej rolę swoistego "passe-partout" tafli szkła.
Przywrócone pieczołowicie detale zewnętrzne budynku stoją w opozycji do surowego betonowego wnętrza obiektu. Tu także poprzez kontrast zachowano tzw. świadków historii w postaci zabytkowych ceglanych nadproży, czy rysunku w posadzce ścian fundamentów po niezachowanej części założenia Zuga.
Obiekt jest swoistym przewodnikiem po oryginalnym założeniu Zuga. Nowoczesność jest przewodnikiem po tej podróży. W ten sposób możemy podziwiać oryginalne belki więźby dachowej w wielofunkcyjnej sali multimedialnej, zabytkowy gzyms wozowni, poprzez szklany świetlik na całej osi założenia wejścia głównego, wspomniane historyczne nadproża czy ściany fundamentowe zatopione w surowych betonowych płaszczyznach.
Życie w Architekturze 2025. Austeria, Centrum Adaptacji Społeczno-Kulturalnej. Autorzy
Autor projektu:
MARCIN GNICH
Zespół autorski:
A7AG ARCHITEKCI SP. Z O.O
Dlaczego wg zgłaszających ta realizacja powinna zdobyć Grand Prix:
Centrum Integracji Społecznej AUSTERIA w Raszynie, nie jest to obiekt spektakularny. Budynek jednak poza swoją funkcją, która bezdyskusyjnie jest potrzebna w życiu społeczności tej podwarszawskiej miejscowości, pełni nieocenioną rolę w budowaniu świadomości i tożsamości miejsca. Przywraca wartościowe obiekty architektury historycznej dając im współczesne oblicze.
Jest odpowiedzią całego społeczeństwa. Tej części, która z sentymentem pamięta lata funkcjonowania tego obiektu jak i młodszej, poszukującej współczesnej przestrzeni do wyrażania i spełniania swych potrzeb. Inspiruje wszystkich do działania, jest obiektem ŁĄCZĄCYM, potrzeby, oczekiwania, inspiracje. Łącząc historię ze współczesnością tworzy dialog różnych pokoleń. Każdy znajdzie w nim fragment dla siebie. Czy to w wygodnym fotelu czytelni z filiżanką kawy czy herbaty, czy też na sali jogi, gdzie doskonali swoje umiejętności taneczne czy ruchowe.
Austeria ŁĄCZY. Zarazem społecznie jak i architektonicznie. To 100%-towa odpowiedź na motto plebiscytu. Życie w Architekturze. Lepszej definicji nie można sobie wymarzyć. To nowe życie w zabytkowej architekturze mistrza Szymona Bogumiła Zuga połączonej współczesną formą architektoniczną, bedącą odpowiedzią na dzisiejsze i oby jutrzejsze oczekiwania współczesnego społeczeństwa. Nowa Austeria edukuje. Liczne murale naścianach wewnętrznych obiektu, przypominają historię czasów pierwotnej Austerii.
Panoramiczne przeszklenia głównej sali wielofunkcyjnej otwarte na piękno natury Rezerwatu Przyrody Stawy Raszyńskie, odczarowują powszechne negatywne opinie o tym miejscu. Realizują ideę postawią kilka lat temu na jednym z warsztatów urbanistycznych organizowanych w tym miejscu: Raszyn odNOWA. Nowa Austeria z Centrum Integracji Społecznej to nowa wizytówka tej miejscowości. To odbudowa wizerunku tego miejsca wg współczesnych zasad i potrzeb z wyraźnym i niepodważalnym wydobyciem tego co wartościowe i piękne. A taka jest architektura Szymona Bogumiła Zuga.
Austeria, Centrum Adaptacji Społeczno-Kulturalnej. Metryka realizacji
Oficjalna nazwa i typ realizacji: Austeria, Centrum Adaptacji Społeczno-Kulturalnej, budynek użyteczności publicznej
Inwestor: GMINA RASZYN UL. SZKOLNA 2A, 05-090 RASZYN
Generalny wykonawca: TELKA S. A.
Wykonawca konstrukcji: TADEUSZ CYBULSKI USŁUGI BUDOWLANE S.C.
Powierzchnia zabudowy: 1 073,80 m2
Powierzchnia użytkowa: 859,97 m2
Powierzchnia całkowita: 1 073,80 m2
Powierzchnia terenu/kubatura: 10 187,0 m2/4 330 m3
Data przygotowania projektu/ukończenia realizacji: 2018-2021/2024
10. edycja Życia w Architekturze
Wystartowała 10. edycja konkursu ŻYCIE W ARCHITEKTURZE. To wyjątkowe przedsięwzięcie, w którym od 1995 roku nagradzamy polskie realizacje, w najlepszy lub najciekawszy sposób wskazujące kierunek myślenia o relacjach życia i architektury. Na autorów i autorki najlepszego obiektu lub przestrzeni (Grand Prix) czeka nagroda pieniężna w wysokości 20 000 zł.
Czytaj więcej o konkursie Życie w Architekturze 2025
ŻYCIE W ARCHITEKTURZE to najstarszy, organizowany nieprzerwanie od przełomu 1989 roku konkurs na najbardziej wartościowe realizacje w Polsce. W dziewięciu poprzednich edycjach rywalizowało w sumie ponad 3000 budynków i przestrzeni publicznych. Konkurs niezmiennie wskazuje nowe zjawiska, potrzeby i kierunki, jakie pojawiają się w dziedzinie projektowania. Co kilka lat stwarza okazję do spojrzenia na polską architekturę z szerokiej perspektywy. Nie jest ona zniekształcona, bo projekty nie są nominowane, lecz nadsyłane przez samych autorów.
Jury konkursu Życie w Architekturze 2025
Życie w Architekturze 2025. Rekordowe zgłoszenia
W tym roku pracownie architektoniczne zgłosiły do konkursu blisko 400 realizacji (wciąż trwa ich weryfikacja pod kątem zgodności z regulaminem). W tej edycji czeka na Was kilka nowości. Najważniejszą z nich jest brak kategorii. Nie będziemy oddzielnie oceniać np. domów jednorodzinnych czy obiektów komercyjnych. Chcemy skoncentrować się na ŻYCIU w architekturze, czyli jej relacji z odbiorcami i otoczeniem. Kolejną kwestią jest wprowadzenie wojewódzkich list TOP 10, czyli zestawienia najciekawszych realizacji w każdym z 16 województw. Ogłoszenie każdej listy TOP 10 będzie odbywało się w formie audycji, w której opowiemy o wybranych realizacjach i przedstawimy uzasadnienie naszych decyzji.
Zasady konkursu Życie w Architekturze 2025
Cieszymy się, że spośród wszystkich polskich realizacji z lat 2020-2024 będziemy mogli wspólnie wybrać:
Najlepszy obiekt lub przestrzeń wskazujące kierunek myślenia o relacjach życia i architektury (Grand Prix)Ulubieńca Publiczności Laureata Środowiska przyznawany przez architektów i architektki Laureatów Nagrody Sponsora – firmy Velux
Ze 160 najlepszych polskich projektów wybierzemy TOP 60, czyli 60 najciekawszych obiektów lub przestrzeni. Zostaną one poddane ocenie naszego jury i to właśnie spośród nich wyłoniony zostanie laureat nagrody Grand Prix, a drogą głosowania wskazani zdobywcy tytułów Ulubieniec Publiczności oraz Laur Środowiska – Nagroda Architektów i Architektek.
Dzięki firmie VELUX będziemy mogli także wręczyć trzy dodatkowe nagrody. Zostaną one przyznane tym realizacjom, które wykorzystują światło dzienne jako element kształtowania architektury i poprawy jakości przestrzeni pod dachem z wykorzystaniem okien dachowych. Suma nagród fundowanych przez sponsora wynosi 10 000 zł. Rozstrzygnięcie nastąpi w grudniu 2025 roku.
Sponsorzy konkursu. Na zwycięzcę czeka 20 000 zł
Całe to przedsięwzięcie nie byłoby możliwe bez wsparcia naszych partnerów. Głównym sponsorem 10. edycji ŻYCIA W ARCHITEKTURZE jest Saint-Gobain. Wśród grona sponsorskiego znajdziemy także właścicieli marek: Aluprof, Dyson, Humanscale i VELUX, a także Ecophon, Glassolutions, Isover, Leca, Rigips, Weber oraz Swisspacer z Grupy Saint-Gobain.
Na zdobywcę Grand Prix czeka 20 000 zł.