Parking z licznymi samochodami osobowymi, zadaszony nowoczesną konstrukcją wsporczą, na której umieszczono panele fotowoltaiczne. Architektura Murator Plus prezentuje to innowacyjne rozwiązanie dla browaru, zgłoszone do konkursu Życie w Architekturze 2025.

i

Autor: Pracownia Architektoniczna Arkada Sp. z o.o., arch. Renata Janusz Parking z licznymi samochodami osobowymi, zadaszony nowoczesną konstrukcją wsporczą, na której umieszczono panele fotowoltaiczne. Architektura Murator Plus prezentuje to innowacyjne rozwiązanie dla browaru, zgłoszone do konkursu Życie w Architekturze 2025.

Życie w Architekturze 2025. Budowa instalacji fotowoltaicznej o mocy 210,6 kW na konstrukcji wsporczej nad powierzchnią parkingu dla samochodów osobowych dla potrzeb własnych browaru. Architekt Renata Janusz

2025-08-07 10:56

Lista zgłoszeń do największego w Polsce niezależnego konkursu architektonicznego została zamknięta. Prezentujemy zgłoszenie budowy instalacji fotowoltaicznej o mocy 210,6 kW na konstrukcji wsporczej nad powierzchnią parkingu dla samochodów osobowych dla potrzeb własnych browaru, autorstwa Pracowni Architektonicznej Arkada Sp. z o.o (główny projektant Renata Janusz). Projekt zrealizowany został w Lublinie w województwie lubelskim.

Życie w Architekturze 2025. Budowa instalacji fotowoltaicznej o mocy 210,6 kW na konstrukcji wsporczej nad powierzchnią parkingu dla samochodów osobowych dla potrzeb własnych browaru. Założenia Autorskie

Perła Browary Lubelskie S.A. to dynamicznie rozwijająca się firma posiadająca zakład produkcyjny o wysokim zapotrzebowaniu na energię cieplną i elektryczną. Celem opracowania projektowego było wskazanie efektywnego sposobu częściowego uniezależnienia energetycznego poprzez wbudowanie w istniejącą strukturę instalacji fotowoltaicznej.

Ze względu na złożoną tektonikę istniejącej zabudowy przemysłowej oraz obecność licznych instalacji technologicznych generujących zacienienie, możliwości adaptacji dachów i elewacji były ograniczone. Analiza nasłonecznienia wykonana w oparciu o model cyfrowy wykazała, że najbardziej korzystną lokalizacją dla instalacji PV jest teren parkingu pracowniczego po przeciwnej stronie ul. Nadrzecznej. Zaprojektowano stalową konstrukcję wsporczą o rozpiętości 24,75 m i rozstawie podpór co 8,25 m, posadowioną na obwodzie parkingu.

Geometria i rozstaw dźwigarów zostały zoptymalizowane pod kątem redukcji wzajemnego zacieniania paneli. Główne wyzwania projektowe stanowiło bliskie sąsiedztwo istniejącej linii WN (110 kV) oraz lokalizacja inwestycji w dolinie rzeki Czerniejówki, generowało ograniczenia urbanistyczne. Priorytetem było utrzymanie okalających parking trejaży na których prowadzone są sezonowo pnącza chmielu – rośliny charakterystycznej dla regionu i browaru.

Życie w Architekturze 2025. Budowa instalacji fotowoltaicznej o mocy 210,6 kW na konstrukcji wsporczej nad powierzchnią parkingu dla samochodów osobowych dla potrzeb własnych browaru. Autorzy

Autor projektu:

Pracownia Architektoniczna Arkada Sp. z o.o., główny projektant: mgr inż. arch. Renata Janusz

Zespół autorski:

Architektura: mgr inż. arch. Renata Janusz mgr inż. arch. Izabela Gaworska Rysak mgr inż. arch. Małgorzata Szymaniak Maślak konstrukcja: mgr inż. Rajmund Smarkala mgr inż. Marcin Regmunt Sobieszczański instalacje elektryczne: mgr inż. Paweł Pawłowski mgr inż. Piotr Jaworski

Dlaczego wg zgłaszających ta realizacja powinna zdobyć Grand Prix:

Projekt stanowi próbę odpowiedzi na jedno z kluczowych współczesnych wyzwań: jak w sposób zrównoważony pogodzić funkcjonowanie aktywnego zakładu przemysłowego, posiadającego ponad stuletnią tradycję miejsca, z wrażliwym kontekstem przyrodniczym doliny rzeki Czerniejówki w Lublinie.

Inwestycja nie wprowadza nowej kubatury produkcyjnej, lecz wykorzystuje istniejącą infrastrukturę przestrzenną (dachy istniejących budynków) i teren parkingu pracowniczego – jako nośnik nowoczesnych technologii pozyskiwania energii. Projektowana instalacja fotowoltaiczna została w pełni zintegrowana z otoczeniem – zarówno w wymiarze krajobrazowym, jak i funkcjonalnym.

Wytworzona energia elektryczna będzie wykorzystywana wyłącznie na potrzeby własne zakładu, co przyczyni się do istotnego ograniczenia jego oddziaływania środowiskowego. Realizacja ta, choć technicznie oszczędna, stanowi wyraźny gest w kierunku odpowiedzialności energetycznej przemysłu oraz poszanowania lokalnego ekosystemu.

Budowa instalacji fotowoltaicznej o mocy 210,6 kW na konstrukcji wsporczej nad powierzchnią parkingu dla samochodów osobowych dla potrzeb własnych browaru. Metryka realizacji

Oficjalna nazwa i typ realizacji: Budowa instalacji fotowoltaicznej o mocy 210,6 kW na konstrukcji wsporczej nad powierzchnią parkingu dla samochodów osobowych dla potrzeb własnych browaru, inna

Inwestor/generalny wykonawca: Perła Browary Lubelskie S.A./-

Wykonawca konstrukcji: Betstal Kępka I Synowie Spółka Jawna

Powierzchnia zabudowy: 1837,7 m2

Powierzchnia całkowita: 1837,7 m2

Powierzchnia terenu/kubatura: 3 737 m2/14 334 m3

Data przygotowania projektu/ukończenia realizacji: 2023/2025

Debata o architekturze w Wolf Marszałkowska, relacja
Materiał sponsorowany
Materiał sponsorowany

10. edycja Życia w Architekturze

Wystartowała 10. edycja konkursu ŻYCIE W ARCHITEKTURZE. To wyjątkowe przedsięwzięcie, w którym od 1995 roku nagradzamy polskie realizacje, w najlepszy lub najciekawszy sposób wskazujące kierunek myślenia o relacjach życia i architektury. Na autorów i autorki najlepszego obiektu lub przestrzeni (Grand Prix) czeka nagroda pieniężna w wysokości 20 000 zł.

Czytaj więcej o konkursie Życie w Architekturze 2025

ŻYCIE W ARCHITEKTURZE to najstarszy, organizowany nieprzerwanie od przełomu 1989 roku konkurs na najbardziej wartościowe realizacje w Polsce. W dziewięciu poprzednich edycjach rywalizowało w sumie ponad 3000 budynków i przestrzeni publicznych. Konkurs niezmiennie wskazuje nowe zjawiska, potrzeby i kierunki, jakie pojawiają się w dziedzinie projektowania. Co kilka lat stwarza okazję do spojrzenia na polską architekturę z szerokiej perspektywy. Nie jest ona zniekształcona, bo projekty nie są nominowane, lecz nadsyłane przez samych autorów.

Jury konkursu Życie w Architekturze 2025

Życie w Architekturze 2025. Rekordowe zgłoszenia

W tym roku pracownie architektoniczne zgłosiły do konkursu blisko 400 realizacji (wciąż trwa ich weryfikacja pod kątem zgodności z regulaminem). W tej edycji czeka na Was kilka nowości. Najważniejszą z nich jest brak kategorii. Nie będziemy oddzielnie oceniać np. domów jednorodzinnych czy obiektów komercyjnych. Chcemy skoncentrować się na ŻYCIU w architekturze, czyli jej relacji z odbiorcami i otoczeniem. Kolejną kwestią jest wprowadzenie wojewódzkich list TOP 10, czyli zestawienia najciekawszych realizacji w każdym z 16 województw. Ogłoszenie każdej listy TOP 10 będzie odbywało się w formie audycji, w której opowiemy o wybranych realizacjach i przedstawimy uzasadnienie naszych decyzji.

Podcast Architektoniczny
Umysł, ciało, natura i architektura
Mediateka.pl
Sponsor podcastu:
Knauf

Zasady konkursu Życie w Architekturze 2025

Cieszymy się, że spośród wszystkich polskich realizacji z lat 2020-2024 będziemy mogli wspólnie wybrać:

Najlepszy obiekt lub przestrzeń 
wskazujące kierunek 
myślenia o relacjach życia 
i architektury (Grand Prix)Ulubieńca Publiczności Laureata Środowiska 
przyznawany przez 
architektów i architektki Laureatów Nagrody Sponsora – firmy Velux

Ze 160 najlepszych polskich projektów wybierzemy TOP 60, czyli 60 najciekawszych obiektów lub przestrzeni. Zostaną one poddane ocenie naszego jury i to właśnie spośród nich wyłoniony zostanie laureat nagrody Grand Prix, a drogą głosowania wskazani zdobywcy tytułów Ulubieniec Publiczności oraz Laur Środowiska – Nagroda Architektów i Architektek.

Dzięki firmie VELUX będziemy mogli także wręczyć trzy dodatkowe nagrody. Zostaną one przyznane tym realizacjom, które wykorzystują światło dzienne jako element kształtowania architektury i poprawy jakości przestrzeni pod dachem z wykorzystaniem okien dachowych. Suma nagród fundowanych przez sponsora wynosi 10 000 zł. Rozstrzygnięcie nastąpi w grudniu 2025 roku.

Sponsorzy konkursu. Na zwycięzcę czeka 20 000 zł

Całe to przedsięwzięcie nie byłoby możliwe bez wsparcia naszych partnerów. Głównym sponsorem 10. edycji ŻYCIA W ARCHITEKTURZE jest Saint-Gobain. Wśród grona sponsorskiego znajdziemy także właścicieli marek: Aluprof, Dyson, Humanscale i VELUX, a także Ecophone, Glassolutions, Isover, Leca, Rigips, Weber oraz Swisspacer z Grupy Saint-Gobain.

Na zdobywcę Grand Prix czeka 20 000 zł.