Spis treści
- Życie w Architekturze 2025. Dworzec Metropolitalny w Lublinie. Założenia Autorskie
- Życie w Architekturze 2025. Dworzec Metropolitalny w Lublinie. Autorzy
- Dworzec Metropolitalny w Lublinie. Metryka realizacji
- 10. edycja Życia w Architekturze
- Życie w Architekturze 2025. Rekordowe zgłoszenia
- Zasady konkursu Życie w Architekturze 2025
- Sponsorzy konkursu. Na zwycięzcę czeka 20 000 zł
Życie w Architekturze 2025. Dworzec Metropolitalny w Lublinie. Założenia Autorskie
Projekt Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego w Lublinie stanowi przykład strategicznego myślenia o mieście przyszłości – zwartym, ekologicznym i przyjaznym człowiekowi. Nowy dworzec autobusowy, jako kluczowy element układu, został zaplanowany z myślą o synergii funkcjonalnej oraz ograniczeniu śladu węglowego. Integracja transportu autobusowego, kolejowego, miejskiego i rowerowego umożliwia płynną przesiadkę, ograniczając zależność od samochodów i promując zrównoważoną mobilność.
Ważną rolę w projekcie odgrywa zielona infrastruktura. Zieleń wysoka i niska została wkomponowana w przestrzenie publiczne, dachy oraz perony, zwiększając retencję wód opadowych, wspierając bioróżnorodność i poprawiając mikroklimat. Zastosowano również rozwiązania oparte na naturze – jak zielone ściany czy systemy małej retencji – które zmniejszają efekt miejskiej wyspy ciepła i wpływają korzystnie na jakość powietrza. Projekt kładzie nacisk na komfort użytkownika.
Naturalne światło wprowadzono do wnętrz za pomocą świetlików i przeszkleń, a zastosowane materiały są trwałe, niskoemisyjne i lokalnego pochodzenia. Obiekt zapewnia wygodę wszystkim grupom społecznym – od osób z niepełnosprawnościami, przez seniorów, po rodziny z dziećmi. ZCK to nie tylko dworzec – to otwarta przestrzeń publiczna wpisana w tkankę miejską.
Jej społeczny wymiar, ekologiczne podejście oraz funkcjonalna elastyczność czynią projekt wzorcowym przykładem współczesnego, zielonego budownictwa infrastrukturalnego.
Życie w Architekturze 2025. Dworzec Metropolitalny w Lublinie. Autorzy
Autor projektu:
Magdalena Federowicz-Boule, Anna Federowicz, Jarosław Gwóźdź, Przemysław Lewicki, Piotr Łęgiewicz
Zespół autorski:
Tremend
Dlaczego wg zgłaszających ta realizacja powinna zdobyć Grand Prix:
Projekt nowego dworca autobusowego w Lublinie to przykład infrastruktury zaprojektowanej zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju – zarówno na poziomie urbanistycznym, jak i technologicznym.
Główna idea zakładała stworzenie efektywnego, wielofunkcyjnego węzła przesiadkowego, który ograniczy emisję zanieczyszczeń i zredukuje ruch indywidualny w centrum miasta. Na etapie projektowania szczególny nacisk położono na efektywność energetyczną budynku – poprzez odpowiednią orientację, optymalną izolacyjność termiczną przegród oraz zastosowanie oświetlenia LED z czujnikami ruchu i zmierzchu.
Zaplanowano także możliwość przyszłego podłączenia instalacji OZE, takich jak fotowoltaika czy pompy ciepła. Zrównoważona gospodarka wodna opiera się na wykorzystaniu wód opadowych do nawadniania zieleni oraz systemach infiltracyjnych, pozwalających na naturalne wchłanianie nadmiaru deszczu. Zielone dachy i tarasy wspomagają retencję, jednocześnie tworząc przyjazną przestrzeń dla pasażerów i mieszkańców. Istotny był także wybór materiałów – trwałych, pochodzących z recyklingu lub dostępnych lokalnie, ograniczających ślad węglowy budowy.
Przestrzenie wnętrz zaprojektowano z myślą o maksymalnym komforcie i dostępności, dbając o doświetlenie naturalne, akustykę oraz intuicyjną orientację. Dworzec to także przestrzeń społeczna – z placem miejskim, małą architekturą, punktami usługowymi i zielenią wkomponowaną w codzienne doświadczenie użytkownika. Projekt ten udowadnia, że infrastruktura transportowa może być nie tylko funkcjonalna, ale także ekologiczna, estetyczna i prospołeczna.
Dworzec Metropolitalny w Lublinie. Metryka realizacji
Oficjalna nazwa i typ realizacji: Dworzec Metropolitalny w Lublinie, budynek użyteczności publicznej
Inwestor/generalny wykonawca: Prezydent Miasta Lublin/Budimex
Wykonawca konstrukcji: Statyk, T.K.M. Grzegorz Ziętalaom
Powierzchnia zabudowy: 1 865,7 m2
Data przygotowania projektu/ukończenia realizacji: 2017–2020/2024
10. edycja Życia w Architekturze
Wystartowała 10. edycja konkursu ŻYCIE W ARCHITEKTURZE. To wyjątkowe przedsięwzięcie, w którym od 1995 roku nagradzamy polskie realizacje, w najlepszy lub najciekawszy sposób wskazujące kierunek myślenia o relacjach życia i architektury. Na autorów i autorki najlepszego obiektu lub przestrzeni (Grand Prix) czeka nagroda pieniężna w wysokości 20 000 zł.
Czytaj więcej o konkursie Życie w Architekturze 2025
ŻYCIE W ARCHITEKTURZE to najstarszy, organizowany nieprzerwanie od przełomu 1989 roku konkurs na najbardziej wartościowe realizacje w Polsce. W dziewięciu poprzednich edycjach rywalizowało w sumie ponad 3000 budynków i przestrzeni publicznych. Konkurs niezmiennie wskazuje nowe zjawiska, potrzeby i kierunki, jakie pojawiają się w dziedzinie projektowania. Co kilka lat stwarza okazję do spojrzenia na polską architekturę z szerokiej perspektywy. Nie jest ona zniekształcona, bo projekty nie są nominowane, lecz nadsyłane przez samych autorów.
Jury konkursu Życie w Architekturze 2025
Życie w Architekturze 2025. Rekordowe zgłoszenia
W tym roku pracownie architektoniczne zgłosiły do konkursu blisko 400 realizacji (wciąż trwa ich weryfikacja pod kątem zgodności z regulaminem). W tej edycji czeka na Was kilka nowości. Najważniejszą z nich jest brak kategorii. Nie będziemy oddzielnie oceniać np. domów jednorodzinnych czy obiektów komercyjnych. Chcemy skoncentrować się na ŻYCIU w architekturze, czyli jej relacji z odbiorcami i otoczeniem. Kolejną kwestią jest wprowadzenie wojewódzkich list TOP 10, czyli zestawienia najciekawszych realizacji w każdym z 16 województw. Ogłoszenie każdej listy TOP 10 będzie odbywało się w formie audycji, w której opowiemy o wybranych realizacjach i przedstawimy uzasadnienie naszych decyzji.
Zasady konkursu Życie w Architekturze 2025
Cieszymy się, że spośród wszystkich polskich realizacji z lat 2020-2024 będziemy mogli wspólnie wybrać:
Najlepszy obiekt lub przestrzeń wskazujące kierunek myślenia o relacjach życia i architektury (Grand Prix)Ulubieńca Publiczności Laureata Środowiska przyznawany przez architektów i architektki Laureatów Nagrody Sponsora – firmy Velux
Ze 160 najlepszych polskich projektów wybierzemy TOP 60, czyli 60 najciekawszych obiektów lub przestrzeni. Zostaną one poddane ocenie naszego jury i to właśnie spośród nich wyłoniony zostanie laureat nagrody Grand Prix, a drogą głosowania wskazani zdobywcy tytułów Ulubieniec Publiczności oraz Laur Środowiska – Nagroda Architektów i Architektek.
Dzięki firmie VELUX będziemy mogli także wręczyć trzy dodatkowe nagrody. Zostaną one przyznane tym realizacjom, które wykorzystują światło dzienne jako element kształtowania architektury i poprawy jakości przestrzeni pod dachem z wykorzystaniem okien dachowych. Suma nagród fundowanych przez sponsora wynosi 10 000 zł. Rozstrzygnięcie nastąpi w grudniu 2025 roku.
Sponsorzy konkursu. Na zwycięzcę czeka 20 000 zł
Całe to przedsięwzięcie nie byłoby możliwe bez wsparcia naszych partnerów. Głównym sponsorem 10. edycji ŻYCIA W ARCHITEKTURZE jest Saint-Gobain. Wśród grona sponsorskiego znajdziemy także właścicieli marek: Aluprof, Dyson, Humanscale i VELUX, a także Ecophon, Glassolutions, Isover, Leca, Rigips, Weber oraz Swisspacer z Grupy Saint-Gobain.
Na zdobywcę Grand Prix czeka 20 000 zł.