Spis treści
Życie w Architekturze 2025. K2. Założenia Autorskie
Biurowiec powstał w eksponowanym punkcie miasta, przy ul. Kieleckiej. Kameralny gmach, swoją architekturą nawiązuje do gdyńskich tradycji modernizmu. Architektura Gdyni w sposób znaczący wpłynęła na projekt. Mimo, że działka znajduje się poza historycznym obszarem śródmieścia, projekt architektoniczny odwołuje się do gdyńskiej tradycji modernistycznej. Wyróżnia go m.in. typowa dla białej, gdyńskiej zabudowy, kolorystyka elewacji oraz rytmiczne rozmieszczone pionowe panele, których kształt stanowi odniesienie do architektury okrętowej, w szczególności obecnego w Gdyni stylu „Streamline” lat 30-tych.
Białe panele obrazują żagle na wietrze. Dzięki temu ta minimalistyczna elewacja stała się dynamiczna. Wygląda inaczej w zależności od tego pod jakim kątem się na nią patrzy, a dodatkowo, w zależności od pory dnia inaczej układają się na niej cienie. Sam układ podziałów elewacyjnych jest bardzo regularny, powtarzalny, spokojny - dokładnie taki, jak zdecydowana większość kamienic przy ul. Świętojańskiej, lub chociażby jak jedna z ikon gdyńskiego modernizmu tzw. Bankowiec. Idąc dalej i zagłębiając się w detale, pionowe panele elewacyjne zostały wygięte w łuk. Ten kształt ma dodać lekkości fasadzie symbolicznie nawiązując do żagli, do kształtu falochronów przy nadmorskim bulwarze.
Cienie rzucane przez gzymsy na te krzywolinijne panele będą tworzyły ciekawy rysunek fasady, zmieniający się w zależności od pory dnia. Od strony ul. Kieleckiej wytworzył się reprezentacyjny wejściowy plac, a od strony północnej powstała kameralna półprywatna przestrzeń przeznaczona dla pracowników, sprzyjająca nieformalnym spotkaniom. Trzon komunikacyjny jest zlokalizowany w centralnej części rzutu, co ułatwia dzielenie przestrzeni miedzy niezależnych Klientów. W tym budynku, co nietypowe, przy dużych rozpiętościach stropów (dochodzących do 16,2 m) udało się wyeliminować wszystkie słupy na powierzchni biurowej, co dodatkowo zwiększa elastyczność i niweluje bariery w aranżacjach.
Życie w Architekturze 2025. K2. Autorzy
Autor projektu:
Szymon Wojciechowski, Dżafar Bajraszewski, Piotr Steckiewicz
Zespół autorski:
APA Wojciechowski Architekci: Szymon Wojciechowski, Dżafar Bajraszewski, Piotr Steckiewicz, Łukasz Lachowski, Bartłomiej Mroczkowski, Filip Nowak, Zuzanna Sawicka, Viktor Shupliak, Małgorzata Tchórz, Anastasiia Volyk.
Dlaczego wg zgłaszających ta realizacja powinna zdobyć Grand Prix:
Ponieważ ten kameralny gmach - zlokalizowany w eksponowanym punkcie Gdyni, swoją architekturą nawiązuje do gdyńskich tradycji modernizmu. Architektura Gdyni w sposób znaczący wpłynęła na projekt. Mimo, że działka znajduje się poza historycznym obszarem śródmieścia, projekt architektoniczny odwołuje się do gdyńskiej tradycji modernistycznej.
Wyróżnia go m.in. typowa dla białej, gdyńskiej zabudowy, kolorystyka elewacji oraz rytmiczne rozmieszczone pionowe panele, których kształt stanowi odniesienie do architektury okrętowej, w szczególności obecnego w Gdyni stylu „Streamline” lat 30-tych. Równocześnie, jest to bardzo nowoczesny obiekt, w którym zastosowano wiele proekologicznych i zrównoważonych rozwiązań projektowych i technologicznych.
K2. Metryka realizacji
Oficjalna nazwa i typ realizacji: K2, obiekt komercyjny
Inwestor: Vastint Poland
Generalny wykonawca/wykonawca konstrukcji: CFE Polska
Powierzchnia zabudowy: 11400 m2
Data przygotowania projektu/ukończenia realizacji: 2020/2022
10. edycja Życia w Architekturze
Wystartowała 10. edycja konkursu ŻYCIE W ARCHITEKTURZE. To wyjątkowe przedsięwzięcie, w którym od 1995 roku nagradzamy polskie realizacje, w najlepszy lub najciekawszy sposób wskazujące kierunek myślenia o relacjach życia i architektury. Na autorów i autorki najlepszego obiektu lub przestrzeni (Grand Prix) czeka nagroda pieniężna w wysokości 20 000 zł.
Czytaj więcej o konkursie Życie w Architekturze 2025
ŻYCIE W ARCHITEKTURZE to najstarszy, organizowany nieprzerwanie od przełomu 1989 roku konkurs na najbardziej wartościowe realizacje w Polsce. W dziewięciu poprzednich edycjach rywalizowało w sumie ponad 3000 budynków i przestrzeni publicznych. Konkurs niezmiennie wskazuje nowe zjawiska, potrzeby i kierunki, jakie pojawiają się w dziedzinie projektowania. Co kilka lat stwarza okazję do spojrzenia na polską architekturę z szerokiej perspektywy. Nie jest ona zniekształcona, bo projekty nie są nominowane, lecz nadsyłane przez samych autorów.
Jury konkursu Życie w Architekturze 2025
Życie w Architekturze 2025. Rekordowe zgłoszenia
W tym roku pracownie architektoniczne zgłosiły do konkursu blisko 400 realizacji (wciąż trwa ich weryfikacja pod kątem zgodności z regulaminem). W tej edycji czeka na Was kilka nowości. Najważniejszą z nich jest brak kategorii. Nie będziemy oddzielnie oceniać np. domów jednorodzinnych czy obiektów komercyjnych. Chcemy skoncentrować się na ŻYCIU w architekturze, czyli jej relacji z odbiorcami i otoczeniem. Kolejną kwestią jest wprowadzenie wojewódzkich list TOP 10, czyli zestawienia najciekawszych realizacji w każdym z 16 województw. Ogłoszenie każdej listy TOP 10 będzie odbywało się w formie audycji, w której opowiemy o wybranych realizacjach i przedstawimy uzasadnienie naszych decyzji.
Zasady konkursu Życie w Architekturze 2025
Cieszymy się, że spośród wszystkich polskich realizacji z lat 2020-2024 będziemy mogli wspólnie wybrać:
Najlepszy obiekt lub przestrzeń wskazujące kierunek myślenia o relacjach życia i architektury (Grand Prix)Ulubieńca PublicznościLaureata Środowiska przyznawany przez architektów i architektkiLaureatów Nagrody Sponsora – firmy Velux
Ze 160 najlepszych polskich projektów wybierzemy TOP 60, czyli 60 najciekawszych obiektów lub przestrzeni. Zostaną one poddane ocenie naszego jury i to właśnie spośród nich wyłoniony zostanie laureat nagrody Grand Prix, a drogą głosowania wskazani zdobywcy tytułów Ulubieniec Publiczności oraz Laur Środowiska – Nagroda Architektów i Architektek.
Dzięki firmie VELUX będziemy mogli także wręczyć trzy dodatkowe nagrody. Zostaną one przyznane tym realizacjom, które wykorzystują światło dzienne jako element kształtowania architektury i poprawy jakości przestrzeni pod dachem z wykorzystaniem okien dachowych. Suma nagród fundowanych przez sponsora wynosi 10 000 zł. Rozstrzygnięcie nastąpi w grudniu 2025 roku.
Sponsorzy konkursu. Na zwycięzcę czeka 20 000 zł
Całe to przedsięwzięcie nie byłoby możliwe bez wsparcia naszych partnerów. Głównym sponsorem 10. edycji ŻYCIA W ARCHITEKTURZE jest Saint-Gobain. Wśród grona sponsorskiego znajdziemy także właścicieli marek: Aluprof, Dyson, Humanscale i VELUX, a także Ecophon, Glassolutions, Isover, Leca, Rigips, Weber oraz Swisspacer z Grupy Saint-Gobain.
Na zdobywcę Grand Prix czeka 20 000 zł.