Spis treści
- Życie w Architekturze 2025. Krajowe Centrum Bioobrazowania BIOPIXEL. Założenia Autorskie
- Życie w Architekturze 2025. Krajowe Centrum Bioobrazowania BIOPIXEL. Autorzy
- Krajowe Centrum Bioobrazowania BIOPIXEL. Metryka realizacji
- 10. edycja Życia w Architekturze
- Życie w Architekturze 2025. Rekordowe zgłoszenia
- Zasady konkursu Życie w Architekturze 2025
- Sponsorzy konkursu. Na zwycięzcę czeka 20 000 zł
Życie w Architekturze 2025. Krajowe Centrum Bioobrazowania BIOPIXEL. Założenia Autorskie
Budynek został zaprojektowany jako modernistyczny pawilon – „budynek maszyna” stanowiący tło dla mających odbywać się w nim i na terenie stacji, prac naukowo- badawczych. Architektura budynku została ukształtowana zgodnie z jednym z naczelnych haseł modernizmu – „Form follows function”, co oznacza, że forma wynika z funkcji.
Budynek został zaprojektowany jako 2 kondygnacyjny, podpiwniczony w układzie jednotraktowym z wysunięciem na front głównych funkcji budynku: laboratoriów i biur oraz wycofaniem komunikacji poziomej i funkcji towarzyszącej pomocniczej „na tył”. Formą wyjściową do ukształtowania bryły budynku był prostopadłościan o proporcjach podstawy zbliżonych do 1:3, który został podzielony w poziomie na 2 kondygnacje nadziemne. Układ pomieszczeń wewnątrz budynku narzucił wprowadzenie podziału bryły w pionie na 5 części za pomocą „divider’ów”. Strefa wejściowa do budynku została zaakcentowana zdecydowanym wysunięciem jednego z „divider’ów” poza lico fasady. Ściana ta wyraźnie oddziela serwerownię od reszty budynku. Klatka schodowa została wysunięta z bryły na zewnątrz. Ten zabieg pozwolił uzyskać efekt kaskadowości bryły, która harmonijnie współgra z otaczającym terenem.
Budynek koresponduje z otaczającą go przyrodą również poprzez duże przeszklenia. Funkcja budynku wpłynęła również na podział materiałów na elewacjach. Powierzchnie stref: wejściowej, biurowej i laboratoryjnej zostały otoczone fasadami szklanymi i panelami ze stali corten, której kolor nawiązuje do „czerwonych dachów mazur”. Powierzchnia serwerowni i klatki schodowej zostały wykończone kamieniem, co ma symbolizować trwałość i bezpieczeństwo. Zaproponowane materiały są bardzo wytrzymałe na warunki atmosferyczne i trudne warunki lokalizacyjne. Z biegiem czasu będą się naturalnie zmieniać, co pozwoli uzyskać uniwersalność odbioru budynku. Charakterystycznym detalem budynku są wzory, wycięte w panelach z corten’u, dla których inspiracją były zdjęcia mikroskopowe neuronów.
Życie w Architekturze 2025. Krajowe Centrum Bioobrazowania BIOPIXEL. Autorzy
Autor projektu:
architecTHOR-Krzysztof Hajduczenia
Zespół autorski:
Generalny projektant: Krzysztof Hajduczenia, współpraca projektowa: Monika Socik - Hajduczenia, Łucja Domańska, Jakub Smolarek, Maciej Kleszczewski
Dlaczego wg zgłaszających ta realizacja powinna zdobyć Grand Prix:
Centrum BioObrazowania BioPixel to nowoczesny ośrodek badawczy, który stanowi istotny krok naprzód w polskiej nauce. Inwestycja ta jest unikalnym przykładem połączenia badań naukowych z praktycznymi rozwiązaniami gospodarczymi.
BioPixel to ośrodek, w którym podstawowe badania z zakresu biologii, biomedycyny, chemii biologicznej i obrazowania biologicznego mogą być bezpośrednio przekładane na innowacyjne technologie i współpracę z przemysłem biotechnologicznym. W tym budynku najważniejsza jest jego funkcja, za którą subtelnie podąża architektura. Architektura/ forma budynku została tak ukształtowana, aby stanowić tło dla odbywających się tu prac naukowo - badawczych. Centrum BioPixel nie tylko integruje świat polskiej nauki i gospodarki, ale stanowi część europejskiej infrastruktury Euro-BioImaging ERIC, wpisując się w międzynarodową sieć badań biomedycznych. To inwestycja, która stawia Polskę na mapie najnowszych osiągnięć technologicznych i naukowych, otwierając nowe perspektywy dla przyszłości badań biomedycznych w Polsce.
To, co wyróżnia BioPixel na tle innych tego typu inwestycji, to jego wyjątkowa lokalizacja - nad jeziorem, w Mikołajkach – z dala od zgiełku dużego miasta. Wybór tego miejsca odpowiada na rosnącą potrzebę współczesnych ludzi, którzy pragną łączyć ambitną pracę zawodową z harmonijnym życiem blisko natury. Ta lokalizacja daje wyjątkową możliwość połączenia pracy naukowej na najwyższym poziomie z bliskością przyrody, świeżym powietrzem i zdrowym trybem życia. Takie podejście nie tylko sprzyja innowacjom, ale również wspiera stabilny balans między życiem zawodowym a osobistym, co jest kluczowe w dzisiejszym świecie. BioPixel to nie tylko symbol przyszłości nauki w Polsce i jej rosnącej roli w światowej gospodarce wiedzy. To także krok naprzód w kierunku polepszenia warunków życia współczesnego człowieka, który potrzebuje zarówno spełnienia zawodowego, jak i dobrego życia w sprzyjającym środowisku.
Krajowe Centrum Bioobrazowania BIOPIXEL. Metryka realizacji
Oficjalna nazwa i typ realizacji: Krajowe Centrum Bioobrazowania BIOPIXELBrowary Wrocławskie, budynek użyteczności publicznej
Inwestor: INSTYTUT BIOLOGII DOŚWIADCZALNEJ IM. MARCELEGO NENCKIEGO PAN
Generalny wykonawca: PBO ŚLĄSK Sp. z o.o.
Wykonawca konstrukcji: PROGRES KONSTRUKCJE Sp. z o.o.
Data przygotowania projektu/ukończenia realizacji: 2020/2023
10. edycja Życia w Architekturze
Wystartowała 10. edycja konkursu ŻYCIE W ARCHITEKTURZE. To wyjątkowe przedsięwzięcie, w którym od 1995 roku nagradzamy polskie realizacje, w najlepszy lub najciekawszy sposób wskazujące kierunek myślenia o relacjach życia i architektury. Na autorów i autorki najlepszego obiektu lub przestrzeni (Grand Prix) czeka nagroda pieniężna w wysokości 20 000 zł.
Czytaj więcej o konkursie Życie w Architekturze 2025
ŻYCIE W ARCHITEKTURZE to najstarszy, organizowany nieprzerwanie od przełomu 1989 roku konkurs na najbardziej wartościowe realizacje w Polsce. W dziewięciu poprzednich edycjach rywalizowało w sumie ponad 3000 budynków i przestrzeni publicznych. Konkurs niezmiennie wskazuje nowe zjawiska, potrzeby i kierunki, jakie pojawiają się w dziedzinie projektowania. Co kilka lat stwarza okazję do spojrzenia na polską architekturę z szerokiej perspektywy. Nie jest ona zniekształcona, bo projekty nie są nominowane, lecz nadsyłane przez samych autorów.
Jury konkursu Życie w Architekturze 2025
Życie w Architekturze 2025. Rekordowe zgłoszenia
W tym roku pracownie architektoniczne zgłosiły do konkursu blisko 400 realizacji (wciąż trwa ich weryfikacja pod kątem zgodności z regulaminem). W tej edycji czeka na Was kilka nowości. Najważniejszą z nich jest brak kategorii. Nie będziemy oddzielnie oceniać np. domów jednorodzinnych czy obiektów komercyjnych. Chcemy skoncentrować się na ŻYCIU w architekturze, czyli jej relacji z odbiorcami i otoczeniem. Kolejną kwestią jest wprowadzenie wojewódzkich list TOP 10, czyli zestawienia najciekawszych realizacji w każdym z 16 województw. Ogłoszenie każdej listy TOP 10 będzie odbywało się w formie audycji, w której opowiemy o wybranych realizacjach i przedstawimy uzasadnienie naszych decyzji.
Zasady konkursu Życie w Architekturze 2025
Cieszymy się, że spośród wszystkich polskich realizacji z lat 2020-2024 będziemy mogli wspólnie wybrać:
Najlepszy obiekt lub przestrzeń wskazujące kierunek myślenia o relacjach życia i architektury (Grand Prix)Ulubieńca Publiczności Laureata Środowiska przyznawany przez architektów i architektki Laureatów Nagrody Sponsora – firmy Velux
Ze 160 najlepszych polskich projektów wybierzemy TOP 60, czyli 60 najciekawszych obiektów lub przestrzeni. Zostaną one poddane ocenie naszego jury i to właśnie spośród nich wyłoniony zostanie laureat nagrody Grand Prix, a drogą głosowania wskazani zdobywcy tytułów Ulubieniec Publiczności oraz Laur Środowiska – Nagroda Architektów i Architektek.
Dzięki firmie VELUX będziemy mogli także wręczyć trzy dodatkowe nagrody. Zostaną one przyznane tym realizacjom, które wykorzystują światło dzienne jako element kształtowania architektury i poprawy jakości przestrzeni pod dachem z wykorzystaniem okien dachowych. Suma nagród fundowanych przez sponsora wynosi 10 000 zł. Rozstrzygnięcie nastąpi w grudniu 2025 roku.
Sponsorzy konkursu. Na zwycięzcę czeka 20 000 zł
Całe to przedsięwzięcie nie byłoby możliwe bez wsparcia naszych partnerów. Głównym sponsorem 10. edycji ŻYCIA W ARCHITEKTURZE jest Saint-Gobain. Wśród grona sponsorskiego znajdziemy także właścicieli marek: Aluprof, Dyson, Humanscale i VELUX, a także Ecophon, Glassolutions, Isover, Leca, Rigips, Weber oraz Swisspacer z Grupy Saint-Gobain.
Na zdobywcę Grand Prix czeka 20 000 zł.