Spis treści
- Życie w Architekturze 2025. PARK CENTRALNY w Gdyni - park miejski jako wielofunkcyjny teren zielony z parkingiem podziemnym na 270 samochodów w centrum miasta Gdyni wzdłuż alei Marszałka Piłsudskiego (ETAP II i III). Założenia Autorskie
- Życie w Architekturze 2025. PARK CENTRALNY w Gdyni - park miejski jako wielofunkcyjny teren zielony z parkingiem podziemnym na 270 samochodów w centrum miasta Gdyni wzdłuż alei Marszałka Piłsudskiego (ETAP II i III). Autorzy
- PARK CENTRALNY w Gdyni - park miejski jako wielofunkcyjny teren zielony z parkingiem podziemnym na 270 samochodów w centrum miasta Gdyni wzdłuż alei Marszałka Piłsudskiego (ETAP II i III). Metryka realizacji
- 10. edycja Życia w Architekturze
- Życie w Architekturze 2025. Rekordowe zgłoszenia
- Zasady konkursu Życie w Architekturze 2025
- Sponsorzy konkursu. Na zwycięzcę czeka 20 000 zł
Życie w Architekturze 2025. PARK CENTRALNY w Gdyni - park miejski jako wielofunkcyjny teren zielony z parkingiem podziemnym na 270 samochodów w centrum miasta Gdyni wzdłuż alei Marszałka Piłsudskiego (ETAP II i III). Założenia Autorskie
Linearny obszar o długości ponad 7 km zlokalizowany w samym centrum Gdyni wzdłuż al. Marszałka Piłsudskiego od dawna funkcjonował jako teren zielony o nie do końca wykorzystanym potencjale. O jego obecnym bogatym programie użytkowym zadecydowali sami mieszkańcy podczas konsultacji społecznych. Nadrzędnym celem projektantów było logiczne i bezkolizyjne rozmieszczenie różnorodnych funkcji, ujętych w warunkach konkursu, z jednoczesnym poszanowaniem zastanej struktury drzewostanu i ukształtowania terenu.
Zdecydowaliśmy się na formę organiczną, aby odczuwalna przestrzeń była jak najbardziej naturalna i przyjazna dla każdego z użytkowników. Architektura nie pełni tu funkcji dominującej, a stanowi tło dla istniejących i nowych nasadzeń zieleni. Ważnym celem interwencji była redukcja przestrzeni przeznaczonej pod ruch samochodowy i ukrycie parkingów pod terenami zielni. Zlikwidowano zatem betonowy parking samochodowy przed gmachem Urzędu Miasta Gdyni, a na jego miejsce wybudowano plac z zielenią i miejscami do wypoczynku. Nowy parking schowano pod ziemią, a nad nim zaproponowano nową aranżację skweru Plymouth, który otrzymał wyjątkowy nadmorski charakter.
To plac, oferujący przyjemny półcień w upalne dni, o nawierzchni mineralnej ze swobodnie rozrzuconymi wysokim 5-metrowymi sosnami oraz okalającymi go pagórkami z jabłoniami japońskimi i klonami tatarskimi. Dwa pawilony gastronomiczne uzupełniają ofertę parku. Pawilon główny, przy sadzawce nad garażem, został ukryty w skarpie i pokryty łąką kwietną. Pełni on również funkcję zapleczową dla sztucznego lodowiska w okresie zimowym. Drugi, mniejszy pawilon, ulokowano nad nowopowstałym stawem biologicznym. Oświetlenie głównych alei, zgodnie z obowiązującymi trendami, przewidziano z odpowiednimi sensorami, które umożliwiają redukcję natężenia światła o określonej porze zmierzchu, by następnie zapewnić pełne rozświetlenie wraz z pojawiającymi przechodniami.
Życie w Architekturze 2025. PARK CENTRALNY w Gdyni - park miejski jako wielofunkcyjny teren zielony z parkingiem podziemnym na 270 samochodów w centrum miasta Gdyni wzdłuż alei Marszałka Piłsudskiego (ETAP II i III). Autorzy
Autor projektu:
ARCH-DECO Sp. z o.o.
Zespół autorski:
Zbigniew Reszka, Michał Baryżewski, Danuta Dębowska, Oktawia Andrzejewska, Maria Mądry-Moczorat, Paweł Kwiecień, Barbara Jawień, Dagmara Rapińczuk, Artur Tryc, Anna Kolasa, Aleksandra Kuklińska
Dlaczego wg zgłaszających ta realizacja powinna zdobyć Grand Prix:
Interwencja, której program został przygotowany w oparciu o przeprowadzone konsultacje społeczne, polegała przede wszystkich na uatrakcyjnieniu przestrzeni miejskiej w samym centrum Gdyni.
Park Centralny to miejsce dla wszystkich, które zachęca do wypoczynku i swobodnego korzystania przez różne grupy użytkowników, w tym osoby ze szczególnymi potrzebami, takie jak rodziny z małymi dziećmi, osoby starsze czy osoby z niepełnosprawnościami. Teren zaprojektowano z myślą o swobodnej integracji poszczególnych użytkowników. Stworzono przestrzeń zarówno do aktywnego jak i spokojnego wypoczynku dla wszystkich grup wiekowych. Miejsca do wypoczynku, fontanny, stawy, ogrody deszczowe, place zabaw z integracyjnymi miejscami, dwie 800-metrowe wijące się ścieżki do biegania i szusowania na rolkach, polany wypoczynkowe czy fitness, a nawet lodowisko w sezonie zimowym, to główne atrakcje parku obok jego niewątpliwej wartości przyrodniczej.
Park zdecydowanie ożywił tę część miasta i stał się fenomen społecznym, stymulującym integrację pomiędzy poszczególnymi grupami społecznymi, od najmłodszych do najstarszych, zarówno mieszkańców jaki i turystów.
PARK CENTRALNY w Gdyni - park miejski jako wielofunkcyjny teren zielony z parkingiem podziemnym na 270 samochodów w centrum miasta Gdyni wzdłuż alei Marszałka Piłsudskiego (ETAP II i III). Metryka realizacji
Oficjalna nazwa i typ realizacji: PARK CENTRALNY w Gdyni - park miejski jako wielofunkcyjny teren zielony z parkingiem podziemnym na 270 samochodów w centrum miasta Gdyni wzdłuż alei Marszałka Piłsudskiego (ETAP II i III), przestrzeń publiczna
Inwestor: Gmina Miasta Gdyni
Generalny wykonawca: ETAP III: BUDIMEX SA, ETAP II: ROKA Budownictwo Sp. z o.o.
Wykonawca konstrukcji: ETAP III: BUDIMEX SA
Powierzchnia zabudowy: 554 m2, w tym pawilon główny 472 m2, pawilon mini skate 82 m2
Powierzchnia użytkowa: 8 390 m2, w tym garaż podziemny 7 986 m2, pawilon główny 337 m2, pawilon mini skate 67 m2
Powierzchnia całkowita: 8 946 m2, w tym garaż podziemny 8 392 m2, pawilon główny 472 m2, pawilon mini skate 82 m2
Powierzchnia terenu/kubatura: 54 000m2, w tym Etap II 15 000m2, Etap III 39 000 m2/ 43 816 m3, w tym garaż podziemny 41 710 m3, pawilon główny 1 793 m3, pawilon mini skate 313 m3
Data przygotowania projektu/ukończenia realizacji: Projekt konkursowy 2017. Projekt Etap II 2019. Projekt Etap III 2021/Etap II 2020, Etap III 2023
10. edycja Życia w Architekturze
Wystartowała 10. edycja konkursu ŻYCIE W ARCHITEKTURZE. To wyjątkowe przedsięwzięcie, w którym od 1995 roku nagradzamy polskie realizacje, w najlepszy lub najciekawszy sposób wskazujące kierunek myślenia o relacjach życia i architektury. Na autorów i autorki najlepszego obiektu lub przestrzeni (Grand Prix) czeka nagroda pieniężna w wysokości 20 000 zł.
Czytaj więcej o konkursie Życie w Architekturze 2025
ŻYCIE W ARCHITEKTURZE to najstarszy, organizowany nieprzerwanie od przełomu 1989 roku konkurs na najbardziej wartościowe realizacje w Polsce. W dziewięciu poprzednich edycjach rywalizowało w sumie ponad 3000 budynków i przestrzeni publicznych. Konkurs niezmiennie wskazuje nowe zjawiska, potrzeby i kierunki, jakie pojawiają się w dziedzinie projektowania. Co kilka lat stwarza okazję do spojrzenia na polską architekturę z szerokiej perspektywy. Nie jest ona zniekształcona, bo projekty nie są nominowane, lecz nadsyłane przez samych autorów.
Jury konkursu Życie w Architekturze 2025
Życie w Architekturze 2025. Rekordowe zgłoszenia
W tym roku pracownie architektoniczne zgłosiły do konkursu blisko 400 realizacji (wciąż trwa ich weryfikacja pod kątem zgodności z regulaminem). W tej edycji czeka na Was kilka nowości. Najważniejszą z nich jest brak kategorii. Nie będziemy oddzielnie oceniać np. domów jednorodzinnych czy obiektów komercyjnych. Chcemy skoncentrować się na ŻYCIU w architekturze, czyli jej relacji z odbiorcami i otoczeniem. Kolejną kwestią jest wprowadzenie wojewódzkich list TOP 10, czyli zestawienia najciekawszych realizacji w każdym z 16 województw. Ogłoszenie każdej listy TOP 10 będzie odbywało się w formie audycji, w której opowiemy o wybranych realizacjach i przedstawimy uzasadnienie naszych decyzji.
Zasady konkursu Życie w Architekturze 2025
Cieszymy się, że spośród wszystkich polskich realizacji z lat 2020-2024 będziemy mogli wspólnie wybrać:
Najlepszy obiekt lub przestrzeń wskazujące kierunek myślenia o relacjach życia i architektury (Grand Prix)Ulubieńca PublicznościLaureata Środowiska przyznawany przez architektów i architektkiLaureatów Nagrody Sponsora – firmy Velux
Ze 160 najlepszych polskich projektów wybierzemy TOP 60, czyli 60 najciekawszych obiektów lub przestrzeni. Zostaną one poddane ocenie naszego jury i to właśnie spośród nich wyłoniony zostanie laureat nagrody Grand Prix, a drogą głosowania wskazani zdobywcy tytułów Ulubieniec Publiczności oraz Laur Środowiska – Nagroda Architektów i Architektek.
Dzięki firmie VELUX będziemy mogli także wręczyć trzy dodatkowe nagrody. Zostaną one przyznane tym realizacjom, które wykorzystują światło dzienne jako element kształtowania architektury i poprawy jakości przestrzeni pod dachem z wykorzystaniem okien dachowych. Suma nagród fundowanych przez sponsora wynosi 10 000 zł. Rozstrzygnięcie nastąpi w grudniu 2025 roku.
Sponsorzy konkursu. Na zwycięzcę czeka 20 000 zł
Całe to przedsięwzięcie nie byłoby możliwe bez wsparcia naszych partnerów. Głównym sponsorem 10. edycji ŻYCIA W ARCHITEKTURZE jest Saint-Gobain. Wśród grona sponsorskiego znajdziemy także właścicieli marek: Aluprof, Dyson, Humanscale i VELUX, a także Ecophon, Glassolutions, Isover, Leca, Rigips, Weber oraz Swisspacer z Grupy Saint-Gobain.
Na zdobywcę Grand Prix czeka 20 000 zł.