Architektura MuratorKrytykaLaka Perspectives 2: projektowanie dla świata przyszłości

Laka Perspectives 2: projektowanie dla świata przyszłości

Głos udzielany jest architektom, urbanistom, inżynierom takich specjalności, jak biodizajn, informatyka albo robotyka, ale taż badaczom środowiska współczesnej mobilności czy sztucznej inteligencji. O drugim tomie Laka Perspectives wydanym przez Fundację Laka pisze Grzegorz Stiasny.

Laka Perspectives 2: projektowanie dla świata przyszłości
Laka Perspectives 2, Red. Damian Przybyła, Rafał Przybyła, Agnieszka Radziszewska, Fundacja Laka 2019

Fundacja Laka to społeczna inicjatywa mająca stwarzać miejsce do dyskusji na temat innowacyjnych idei dotykających przyszłości cywilizacji. Gromadzi artystów, projektantów, inżynierów i naukowców, aby propagować ich wizje dotyczące odpowiedzi na problemy zglobalizowanego i stechnicyzowanego świata. Założycielami i promotorami tej mającej globalne ambicje sieci są dwaj Ślązacy: bracia Damian i Rafał Przybyłowie. Od 2015 roku starają się włączyć w międzynarodowy obieg dyskusji o tym, jak w pozytywny sposób zmieniać społeczne postrzeganie środowiska naturalnego i zurbanizowanego w kontekście rozwoju technologicznego. Jedna z inicjatyw fundacji to skierowana do globalnego odbiorcy działalność wydawnicza. Jej efektem są książki – kieszonkowe źródła inspiracji – jak mówią o nich sami redaktorzy. Publikują je pod zbiorczym tytułem Laka Perspectives. Pierwszy tom ukazał się z początkiem 2018 roku („A-m” 5/2018), a od niedawna dostępny jest kolejny.

Prezentowane są w nich eseje oraz wywiady ze znaczącymi postaciami szeroko rozumianej dziedziny projektowania przyszłości technologicznego świata. Głos udzielany jest architektom, urbanistom, inżynierom takich specjalności, jak biodizajn, informatyka albo robotyka, ale taż badaczom środowiska współczesnej mobilności czy sztucznej inteligencji. W otwierającym zestaw wypowiedzi artykule Toyo Ito nawołuje do projektowania architektury w zgodzie ze środowiskiem naturalnym. Ta budowana według wypracowanych w epoce modernizmu zasad oddzielała użytkowników od natury. Wiara, że można ją okiełznać za pomocą technologii skończyła się dla architekta w 2011 roku, wraz z wielkim trzęsieniem ziemi we wschodniej części Japonii. Toyo Ito uczestniczył w programach odbudowy, co uzmysłowiło mu jak bardzo rozwinięte technologicznie społeczeństwa odeszły od stylu życia w zgodzie z naturą, której w pewnych momentach nawet najnowsza technologia nie jest w stanie się przeciwstawić. Z kolei Yona Friedman, autor kolejnego z esejów, nestor architektury mobilnej i efemerycznej, przekonuje czytelników do zmiany paradygmatu domu. Dla niego tradycyjnie pojmowana architektura to jedynie niepotrzebne, drogie opakowania, tymczasem rosnąca mobilność wymaga, aby projektowanie zapewniło ludziom wolność wyboru sposobu życia. Szesnaście kolejnych wywiadów z badaczami oraz praktykami architektury i dizajnu to podróż przez innowacyjne pomysły – od projektowania miast po zastosowania nowych technologii w kształtowaniu pojazdów, ubiorów, czy… dziecięcych zabawek. O wyjściu poza skalę mebla ku dużym obiektom opowiada m.in. Oskar Zięta. Współczesne zmiany w projektowaniu architektury tłumaczy Qun Dang, współwłaścicielka pracowni Mad Architects, znanej z organicznej, futurystycznej estetyki. Amandus Sattler, współzałożyciel monachijskiego biura Allmann Sattler Wappner, zwraca uwagę, że architektura przede wszystkim musi odzwierciedlać i wspierać pozytywne społeczne przemiany. A do tego niezbędne jest, aby osadzona była w kontekście miejsca, w którym powstaje. Zaś bohaterem najdłuższej, bo zajmującej 50 stron rozmowy, jest Robert Konieczny. Obszernie omawia swoje konceptualne podejście do projektowania, podkreślając rolę „mocnej idei”, której należy się trzymać przez cały proces projektowy, aż do realizacji obiektu.

Cztery ściany i dach Reiniera de Graafa. Premiera książki Krakowski Instytut Architektury oraz Narodowy Instytut Architektury i Urbanistyki zapraszają na premierę książki Cztery ściany i dach. Złożona natura prostej profesji oraz na spotkanie z jej autorem Reinierem de Graafem, który jest jednym z partnerów w słynnym holenderskim biurze OMA.
BAZARCH* 2019 Warszawa – nowości, wystawcy, wydarzenia towarzyszące W przedostatni listopadowy weekend odbędzie się w Warszawie kolejna edycja BAZARCHU, czyli najpopularniejszych targów książek o architekturze i mieście. Tradycyjnie towarzyszyć mu będą spotkania z autorami, premiery książek oraz dyskusje i wykłady.
Fragments of Metropolis 3: ekspresjonizm górą Książka ma charakter atlasu, ułożonego według niezbyt zrozumiałego porządku – nie jest on chronologiczny, nie rządzi nim też geografia czy typologia budowli. Na kolejnych stronach zaprezentowano budynki użyteczności publicznej i mieszkalne, czasem obiekty małej architektury. Piszą Pitor Lewicki i Kazimierz Łatak.
Bauhaus – rewolucja sto lat później My – architekci, wykształceni po drugiej wojnie światowej – wywodzimy się wszyscy z Bauhausu. W krótkim, skondensowanym okresie działalności uczelnia wydała ogromny plon w postaci grona architektów i projektantów, projektów i realizacji, przykładów rewolucyjnego wzornictwa, grafiki użytkowej, postaw twórczych i światopoglądów – recenzja Piotra Lewickiego i Kazimierza Łataka.
Listy Heleny Syrkus – spotkanie promocyjne z autorkami nowej publikacji NIAiU Najnowsza publikacja Narodowego Instytutu Architektury i Urbanistyki zawiera wybór korespondencji Heleny Syrkus z jej bliskimi przyjaciółmi i kluczowymi przedstawicielami środowiska architektonicznego: Walterem i Ise Gropiusami, Cornelisem van Eesterenem i jego żoną Fridą Fluck czy Sigfriedem Giedionem. Spotkanie promocyjne już 21 maja.
Designing Change. Professional Mutations in Urban Design 1980-2020 To zbiór wywiadów Erica Firleya z urbanistami, dwanaście ciekawych rozmów z projektantami pochodzącymi z różnych krajów. Tekstom towarzyszą ilustracje, tworzące komentarz do poruszanych wątków. Po każdym z wywiadów znajdziemy wybór projektów autorstwa rozmówcy – są tu koncepcje wstępne i dzieła  kompletne, prace zrealizowane, a czasem opracowania teoretyczne i o charakterze utopijnym. Za każdym razem mamy do czynienia z kreacją architektoniczną, trójwymiarową wizją przestrzeni – recenzja Piotra Lewickiego i Kazimierza Łataka.