Architektura MuratorKrytykaModulor Le Corbusiera - system wymiarowania w architekturze nowoczesnej

Modulor Le Corbusiera - system wymiarowania w architekturze nowoczesnej

W ostatnich latach w języku polskim ukazują się teksty kluczowe dla architektury modernistycznej. Jedną z napisanych po polsku, choć od lat niewznowionych pozycji na liście lektur dotyczących nowoczesnej architektury jest tekst Jerzego Sołtana "Modulor. System wymiarowania. Le Corbusier". Broszurę opisującą proporcje nowoczesności przypomina Jakub Wacławek

Modulor Le Corbusiera, proporcje w architekturze nowoczesnej

"Ze wzruszeniem biorę do ręki cienką, pożółkłą książeczkę. To raczej skrypt dla studentów. Na drugiej stronie dopisek: Publikowane w roku 1948 na łamach czasopisma „Domus”, Medjolan nr. 228. Minęło więc 65 lat. Przeminęła fascynacja Le Corbusierem, odeszli jego uczniowie, a architektura stworzona według jego idei doczekała się potężnej krytyki. Historia zatacza jednak koło – wydano niedawno w Polsce podstawowe dzieło Le Corbusiera (W stronę architektury) i znowu jest on co najmniej interesujący dla następnego pokolenia. System wymiarowania stanowi owoc prawie 20 lat pracy Mistrza. Opiera się na złotym podziale, budując z niego łańcuch proporcji dla miar liniowych i powierzchniowych. Złoty podział to stosunek dwóch odcinków równy 1.618. Biorąc go za wzór, Le Corbusier stworzył dwa ciągi wymiarów (niebieski i czerwony). To właśnie znany nam wszystkim rysunek człowieka z podniesioną ręką. Na podstawie miary człowieka o wzroście 6 stóp – czyli 182 cm – określił optymalną wysokość mieszkania – 216 cm. Jerzy Sołtan udowadnia, że ta właśnie wielkość jest prawidłowa. Dziś można tylko cieszyć się, że nie wpłynęła ona na kształtowanie setek budynków mieszkalnych. Kończąc, warto zacytować: Modulor nie ma zastąpić rozsądku, wrażliwości jaką jest obdarzony każdy twórca, ale ma za zadanie ułatwić przejście od słusznego rozwiązania popartego emocją plastyczną, do matematycznej ścisłości tzn. do techniki, standaryzacji i prefabrykacji. Zabrzmiało groźnie?"

Tekst - Jakub Wacławek

Biblioteka SGH – pierwsza tak nowoczesna biblioteka w Polsce Warszawska biblioteka SGH była pierwszym gmachem bibliotecznym zbudowanym w tej skali w Polsce po 1918 roku, wyrazem nowoczesnego myślenia o zbiorach.
Zvi Hecker - retrospektywa Dla Zvi Heckera architektura nie zaczyna i nie kończy się wraz z budynkiem. Pozostaje w stanie ciągłości, podlegając nieustannym metamorfozom. Wystawa w Muzeum Architektury prezentuje sugestywny obraz takiego procesu tworzenia, a jednocześnie ukazuje zbiór wyjątkowych projektów i budynków powstałych w jego wyniku.
Powszechny Dom Towarowy w Lublinie do wyburzenia? W ostatnich latach w Lublinie zburzono kilka budynków zaprojektowanych przez znakomitego lubelskiego architekta Tadeusza Witkowskiego. Teraz otwarto drogę do likwidacji kolejnego z nich, zbudowanego w 1964 Powszechnego Domu Towarowego. Na miejscu reprezentującego powojenny modernizm obiektu ma powstać galeria handlowa. Zdaniem planistów lokalizacja obiektu handlowego o powierzchni powyżej 2000 m2 w miejscu modernistycznego budynku jest działaniem zmierzającym do rewitalizacji Śródmieścia i ma zapobiegać postępującemu zjawisku "wymierania" centrum miasta - pisze Tomasz Smutek.
Marcin Furtak, Centralny Okręg Przemysłowy (COP) 1936-1939. Architektura i urbanistyka W książce opisano, jak krok po kroku realizowana była myśl o budowie zakładów przemysłowych, ważnych dla obronności kraju, istotnych też dla unowocześnienia polskiej gospodarki. Szczególnie interesująca jest odpowiedź na pytanie, czy i w jaki sposób projekty te wykorzystane były po wojnie i czy wpływały na tworzenie się obrazu nowych i istniejących miast – recenzja Sławomira Gzella.
Mówi Nowoczesność: Louis Kahn [FILM] Kolejny film z serii Mówi Nowoczesność dotyczy Louisa Kahna, architekta reprezentatywnego dla ruchu nowoczesnego, lecz mocno zakorzenionego w tradycji starożytnej architektury. Prezentowany dokument pozwala zapoznać się fundamentami myśli architekta - pisze Adam Przywara, dyrektor artystyczny Beton Film Festival.
Bauhaus i nowoczesna architektura: rekonstrukcja domów Waltera Gropiusa i László Moholy-Nagy'a w Dessau Zakończyła się konserwacja i rekonstrukcja jednego z najbardziej reprezentatywnych założeń nowoczesnej architektury. Zaprojektowane przez Waltera Gropiusa domy profesorów Bauhausu w Dessau zostały odbudowane zgodnie z koncepcją "nieostrej rekonstrukcji", zaproponowaną przez berlińską pracownię architektoniczną Bruno Fioretti Marquez Architekten