Architektura MuratorKrytykaWspółczesna architektura Chorwacji

Współczesna architektura Chorwacji

Książka Landscapes of Transition. An Optimistic Decade of Croatian Architectural Culture, pod redakcją Hansa Ibelingsa i Krunoslava Ivanišina ma być – w intencji jej twórców – rodzajem mapy chorwackiej architektury ostatniej dekady.

Współczesna architektura Chorwacji
Współczesna architektura Chorwacji: Landscapes of Transition. An Optimistic Decade of Croatian Architectural Culture

Ibelings zauważa przy tym, że podobnie jak oparta na zasadzie redukcji mapa nigdy nie jest wiernym odbiciem rzeczywistości, tak krytyka architektoniczna stanowi zawsze abstrakcyjną interpretację kultury architektonicznej. Autorzy książki postanowili jednak podjąć próbę pokazania architektury w Chorwacji, kładąc nacisk na różne punkty widzenia. Dlatego do publikacji wprowadzają dwa teksty Mapping Croatia napisany przez Ibelingsa i Between the Two Crisis? Ivanišina, reprezentujące dwie perspektywy: obcokrajowca i tubylca. Także fotografie miały dostarczać różnych spojrzeń. Projekty zostały zilustrowane zdjęciami zamówionymi przez architektów oraz pracami wykonanymi przez holenderskiego fotografa Roela Backaerta.

Zasadniczą kwestią postawioną przez autorów publikacji jest pytanie o wyjątkowość chorwackiej architektury, jej odrębność. Odpowiedzią na nie ma być prezentacja 27 projektów powstałych w tym kraju od 1999 roku, zgromadzonych w 6 tematycznych rozdziałach, dotyczących takich kwestii jak przestrzeń publiczna, stosunek do tradycji czy działanie w wolnorynkowej rzeczywistości. Temat poruszony przez Ibelingsa i Ivanišina wydaje się dość znaczący dla współczesnego architektonicznego dyskursu. Choć „architektura chorwacka”, podobnie jak polska, niemiecka czy francuska, jest być może sztucznym, abstrakcyjnym tworem manifestującym się w narodowych pawilonach na expo albo biennale, a zupełnie nie przystającym do zunifikowanej architektonicznej rzeczywistości, pytanie o jej
„narodowość” jest wciąż zadawane. Zaprezentowane w Landscape of Transitions projekty to w większości przykłady bardzo dobrych współczesnych budynków, ale czy rzeczywiście przykłady specyficznie „chorwackie”? Interesującym komentarzem i zarazem trafną odpowiedzią na to pytanie wydaje się zdanie Krunoslava Ivanišina: (...) „chorwacka architektura współczesna” nie istnieje. Ale z pewnością istnieje coś innego, wyjątkowa „chorwacka kultura architektoniczna” (…) oparta na systemie dostosowywania się do skomplikowanej sieci relacji, która określa sposób, w jaki nasze środowisko nieodwracalnie się zmienia. Jej 27 wyjątkowych osiągnięć, każde w ramach własnych szczególnych warunków, ilustruje sposób, w jaki architektura może radzić sobie z istotnymi zmianami społecznymi, które nie zawsze zachodzą w najbardziej sprzyjających okolicznościach.
- Lidia Klein

Landscapes of Transition. An Optimistic Decade of Croatian Architectural Culture, red. Hans Ibelings, Krunoslav Ivanišin, CAA-Croatian Architects’ Association, UPI-2M Plus, Sun, Zagrzeb/Amsterdam 2009

Suomi Seven. Współczesna architektura Finlandii w Deutsches Architekturmuseum we Frankfurcie Od 6 września w Niemieckim Muzeum Architektury we Frankfurcie będzie można oglądać wystawę współczesnej architektury Finlandii. Na czym polega międzynarodowy sukces młodych fińskich projektantów?
Pawilon letni Hy-Fi projektu The Living. Materiały biodegradowalne we współczesnej architekturze Tymczasowy pawilon na dziedzińcu MoMA PS1 zaprojektowała pracownia architektoniczna The Living. Strukturę wykonano z biodegradowalnych materiałów - cegieł „wyhodowanych" z grzybni i odpadów rolniczych. Realizacja powstała w Nowym Jorku, w ramach Young Architects Program 2014
Materiały kompozytowe i robotyka we współczesnej architekturze. Eksperymentalny pawilon w Stuttgarcie Tymczasowy, eksperymentalny pawilon jest wynikiem półtorarocznej pracy interdyscyplinarnego zespołu studentów i naukowców z Uniwersytetu w Stuttgarcie. Lekka struktura została wykonana z robotycznie wyprodukowanych materiałów kompozytowych, a jej geometrię wywiedziono z budowy skrzydeł chrząszcza  
Duńskie Muzeum Morskie w Helsingør projektu Bjarke Ingels Group (BIG) Duńskie Muzeum Morskie powstało w obrębie 60-letniego doku ze ścianami o grubości 1,5 metra oraz 2,5-metrowej płycie dennej. Konstrukcję żelbetową oczyszczono, a stare muzy połączono stalowymi, przeszklonymi mostami. Budynek, który znalazł się wśród 5 finalistów nagrody im. Miesa van der Rohe zaprojektowała pracownia Bjarke Ingels Group (BIG).
Sunny Hills w Tokio projektu Kengo Kumy. Współczesna architektura japońska Sklep z ciastem ananasowym Sunny Hills to jedna z najnowszych realizacji Kengo Kumy. Zastosowano tu system łączenia Jiigoku-Gumi występujący w tradycyjnej architekturze japońskiej. Lekka drewniana struktura odróżnia sklep od otaczających go betonowych domów
Drewniane wnętrza Uniwersytetu Erazma w Rotterdamie. Współczesna architektura Holandii Uniwersytet Erazma w Rotterdamie, jeden z przykładów brutalizmu we współczesnej architekturze Holandii, przechodzi wielofazową modernizację. Surowy beton zastąpiły drewniane wnętrza, do których wykonania wykorzystano panele z amerykańskiego czerwonego dębu