Architektura MuratorKrytykaWystawa polska – nagroda za dźwięk

Wystawa polska – nagroda za dźwięk

Teatr umarł – Niech Żyje natura? Morze apokaliptycznych dźwięków i przemawiające frazami polskich romantyków drzewa. Trzeba było pozwolić im mówić bezpośrednio do swojego wnętrza.

Wystawa polska - nagroda za dźwięk
Głównym plastycznym elementem polskiej wystawy Post-Apocalypsis były fragmenty pni symbolizujące stechnicyzowaną naturę. Dzięki zjawisku tzw. przewodnictwa kostnego i ukrytym instalacjom, dotykając drzewa słyszało się teksty polskich romantyków "bezpośrednio" w głowie. Fot. Ludek Neuzil/serwis prasowy
Polska wystawa narodowa: Post-Apocalypsis – Złoty medal za wykorzystanie dźwięku (Gold Medal PQ2015 for Sound Design)
KuratorAgnieszka Jelewska
Projekt przestrzeniJerzy Gurawski oraz ARPA (Architektoniczna Pracownia Autorska Jerzego Gurawskiego) – Tomasz Mor, Jakub Chrzanowski, Marek Szapiel, Krzysztof Łuczak
Experience designerMichał Krawczak
Sound designerRafał Zapała
Interaction designerPaweł Janicki
Interactive System Engineerarchitekt Michał Cichy
Producent wykonawczyAnna Galas-Kosil
KoordynatorEdyta Zielnik
Rzecznik prasowyŁukasz Orłowski
Konsultacje techniczne i realizacjaAA Studio Kombiko Bis
Projekt graficzny materiałów promocyjnychManuka Studio
PartnerzyARPA – Architektoniczna Pracownia Autorska Jerzego Gurawskiego, HAT Research Center

Opis autorski

Pogoda nie może już dziś być definiowana jedynie jako zewnętrzny wobec człowieka stan atmosfery, rozgrywa się bowiem w planetarnej, sieciowej i technonaturalnej skali, której on sam stanowi immanentną część. Stan ten dotyczy bowiem nie tylko przekształceń geologicznych, biosferycznych, jakich dokonujemy w obrębie całego ekosystemu, ale także ich konsekwencji ekonomicznych, politycznych, społecznych i kulturowych. Warunki pogodowe nowoczesnego świata to splot tych wszystkich czynników, które wpływają na stany niepokoju, zagrożenia i ciągłego kryzysu. Instalacja Post-Apocalypsis jest próbą wskazania na skomplikowane asamblaże, jakie tworzy współczesny człowiek z technonaturą, która nie tyle go otacza, ile wraz z nim kształtuje współczesną przestrzeń dla przetrwania życia na Ziemi. Z perspektywy tego projektu, pogoda jest audialno-somatyczną aurą, kształtowaną poprzez niekończący się performans, zachodzący pomiędzy ludzkimi i nieludzkimi aktorami. (...) Widzowie wkraczają tu bezpośrednio w zagęszczoną przestrzeń danych pogodowych transmitowanych na żywo, między innymi z różnych miejsc energetycznych zagrożeń i katastrof na Ziemi (Czarnobyl, Los Alamos, Fukushima). Aktualizowane na bieżąco dane poddawane są artystycznemu przetworzeniu poprzez sonifikację – w ten sposób instalacja zostaje wypełniona audiosferą reagującą na ludzką obecność. Energetyczne przepięcia komunikacyjne możliwe są także do doświadczenia w ramach zaprojektowanej zaskakującej interakcji z technologicznie przekształconymi elementami natury. Dawne romantyczne wizje natury, ujmowanej jako krajobraz i tło dla ludzkich zdarzeń, tak ważne niegdyś dla rozwoju teatralnej scenografii, zostają tutaj poddane rewizji. Jednocześnie sam romantyzm, jako projekt istotny w sposób szczególny dla polskiej tradycji narodowo-wyzwoleńczej, w instalacji Post-Apocalysis ulega otwarciu na ekologiczne parametry poznania.

Uzasadnienie jury

Jury było pod wrażeniem pomysłowego wykorzystania dźwięku, subtelnego, ale jednocześnie silnie oddziałującego na odbiorcę. Responsywny i interaktywny charakter przestrzeni dźwiękowej odzwierciedla współczesne koncepcje dotyczące relacji między naturą, ludźmi i technologią, które tworzą hybrydalny system komunikacji. Instalacja zachęca zwiedzających do uważnego słuchania na wiele sposobów.

Wystawa polska - nagroda za dźwięk
Niewidzialny dźwiękowy krajobraz, czyli polska ekspozycja studencka The Boundaries of Landscape (Granice krajobrazu). Fot. Marketa Bendova/serwis prasowy

Inne polskie wydarzenia w ramach PQ2015 Ekspozycja studencka:

The Boundaries of Landscape – nominacja w kategorii młodych talentów (Promising Student Talent)

Autorzy: Małgorzata Wdowik (Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie), Tamara Antonijevic i Robert Läßig (Justus-Liebig-Universität Gießen)

Opis autorski

Przestrzeń podzielona jest na kilka terytoriów dźwiękowych, podział ten oparty jest o wybór tekstów zajmujących się zagadnieniem krajobrazu, pamięci i kolektywnej historii. (...) Każdorazowo niewielka grupa widzów zostaje zaproszona do eksplorowania przestrzeni przy pomocy słuchawek. Zależnie od miejsca, w którym widz się znajduje słyszy dźwięk przypisany danemu terytorium. (...) To indywidualne doświadczenie – związane z możliwością stworzenia wizualnej zawartości za pomocą tekstów słyszanych w słuchawkach lub dzięki obserwacji innych – może prowadzić ku refleksji nad rolą widza jako członka większej całości (...)

Sekcja Makers: The Wedding that Was Not
Kurator: Maciej Nowak Autor: Anna Królikiewicz Muzyka: Stendek
Sekcja Objects: The Rainbow
Autor relacji: Marcin Wziontek
Projekt obiektu: Jakub Drzastwa
Sekcja Performing Space: Voice-Over
Autorzy: Michał Libera, Wojciech Ziemilski
Dźwięk: Stanislav Abrahám
Sekcja Tribes: Urban Reflections
Autorzy: Anna Kaczkowska, Maria- Magdalena Wawrzyńczyk, Agnieszka Zdonek (fot. str. 29)
Wykłady: Dariusz Kosiński – Space – Shifter: Jerzy Gurawski and Architecture of Theatrical Space; Wojciech Ziemilski – The Man Without the Space
Publikacja: Post-Apocalypsis, red. Agnieszka Kubaś, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego 2015 (z esejami m.in. Dariusza Kosińskiego, Marii Janion i Jerzego Gurawskiego)
Organizatorzy polskiej ekspozycji i innych wydarzeń w ramach PQ2015: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego

www.praskiequadriennale.pl

Tagi:
Wystawa fińska - Grand Prix sekcji studenckiej Interaktywna ściana z lateksu może być scenografią teatralną, ale mówi też o ważnej dla współczesnej kultury i filozofii postaci innego, który chowa się gdzieś tam – po drugiej stronie.
Wystawa słowacka - nagroda za architekturę Znany słowacki scenograf Boris Kudlička złożył hołd swojemu mistrzowi Milanowi Čorbie, projektując lustrzaną architekturę – do kontemplacji, obserwowania i bycia obserwowanym.
Wystawa holenderska – nagroda za koncepcję Badania w terenie, opisywanie i fotografowanie praskiej starówki, a czasem drobne prowokacje – udział Holendrów był jedną z tych akcji, które chętnie podejmują dziś w przestrzeni miejskiej teatry.
Wystawa estońska – Grand Prix Prezentacja estońska była spektaklem na żywo, granym przez aktorów podszywających się pod członków nowej politycznej partii, ale i samych widzów nie od razu świadomych manipulacji.
Niewidzialne scenografie praskiego quadriennale Praskie quadriennale to obecnie największa na świecie platforma badania i kształtowania „rozszerzonej scenografii”, rozumianej jako kreowanie przestrzeni nie tylko dla teatru, ale dla wszelkiego rodzaju widowisk. Luźno osnute wokół wątków teatralnych interaktywne wystawy były porywającym postmodernistycznym spektaklem o spektaklu – pisze Agnieszka Dąbrowska. W numerze prezentujemy najciekawsze ekspozycje narodowe, w tym polską, nagrodzoną złotym medalem za wykorzystanie dźwięku, w której przygotowaniu uczestniczył architekt Jerzy Gurawski.