Uzupełnienie elewacji stanowią osłony nawiązujące do ażurowych detali charakterystycznych dla stylu świdermajer (autorzy: Szcześniak Denier Architekci Sp. z o.o.).
Dom jednorodzinnyAnin
AutorzySzcześniak Denier Architekci
Współpraca autorskaarch. Maciej Zawadzki, arch. Ewelina Moszczyńska, inż. Piotr Sikorski
Zespół projektowyarch. Marek Szcześniak, arch. Aleksander Drzewiecki, inż. Krzysztof Lenart
Konstrukcjainż. Adam Klimek, inż. Elżbieta Pawlik
Powierzchnia użytkowa432.0 m²
Powierzchnia całkowita620.0 m²
Kubatura1410.0 m³
Projekt (data)2008
Lokalizacja Anin Projekt Szcześniak Denier Architekci Sp. z o.o. • arch. Marek Szcześniak, arch. Aleksander Drzewiecki, inż. Krzysztof Lenart Współpraca arch. Maciej Zawadzki, arch. Ewelina Moszczyńska, inż. Piotr Sikorski Konstrukcja inż. Adam Klimek, inż. Elżbieta Pawlik Inwestor Prywatny Projekt architektoniczny 2008 Realizacja 2009
Powierzchnia działki: 1 363 m2 • Powierzchnia zabudowy: 254 m2 • Kubatura całkowita: 1 410 m3 • Powierzchnia całkowita: 620 m2 • Powierzchnia użytkowa: 433 m2 • 2 kondygnacje nadziemne, 1 podziemna • 2 naziemne miejsca parkingowe
Koncepcja domu, zgodnie z życzeniem inwestora, zakłada maksymalnie możliwe otwarcie się na ogród, przy jednocześnie ograniczonym dostępie wzrokowym od strony ulicy. Stąd rzut domu na planie litery „L”, stanowiący barierę między przestrzenią ogólnodostępną, a przestrzenią prywatną. Dynamiczna forma budynku pozwala na optymalne rozplanowanie funkcji, dopasowane do potrzeb jego przyszłych mieszkańców. Elewacja domu, w zależności od funkcji i usytuowania, płynnie przekształca się z pełnej zamkniętej w otwartą i przeszkloną po sam dach formę. Jej uzupełnienie stanowią ażurowe osłony nawiązujące w luźny sposób do ażurowych detali zabytkowych willi drewnianych (charakterystycznych dla Anina i Otwocka tzw. świdermajer) znajdujących się w okolicy.
Projekt można obejrzeć na wystawie Plany na przyszłość zorganizowanej przez Centrum Łowickado 24 maja w Bibliotece Uniwersyteckiej w Warszawie (ul. Dobra 56/66).
W malowniczej okolicy Borów Niemodlińskich koło Szydłowa stanęły dwa pierwsze domy zespołu Cichosza autorstwa opolskiego biura Modernstudio. Obłożone modrzewiem pawilony stanowią autorską trawestację myśliwskiej ambony.
W willowej dzielnicy Krakowa stanął dwupiętrowy dom projektu młodej pracowni KUMstudio. Corbusierowską grę brył w świetle architekci zinterpretowali tu w przewrotny sposób, proponując grę świateł na bryle.
Dom powiązany z krajobrazem i nawiązujący do widocznych na horyzoncie gór. Ta myśl stała się kluczem do projektu i podstawową klamrą spinającą planowaną kompozycję przestrzeni – o koncepcji domu Czarna Skała piszą Adam Zwierzyński, Anna Porębska z MUS Architects.
Nawiązując do tradycyjnej architektury Śląskiego Cieszyńskiego, holenderscy architekci zaprojektowali niewielki dom wypoczynkowy, który może służyć zarówno właścicielom, jak i turystom. Veranda Villa, jak wskazuje nazwa, dysponuje rozległym tarasem, którego powierzchnia przekracza powierzchnię budynku.
W malowniczych Klementowicach nieopodal Puław stanął niewielki dom dla trzyosobowej rodziny. Projektanci z lubelskiej pracowni 081 architekci wkomponowali obiekt między rosnące na działce drzewa, co pozwoliło zapewnić mieszkańcom intymność i zrezygnować z budowy trwałych i wysokich ogrodzeń.
Budynek jest zmaterializowaniem filozofii życiowej inwestorów – wielkość, forma i standard wnętrz wynikają z przekonania, że dom ma być funkcjonalnym środkiem do życia, a nie jego celem. To niezamierzony manifest przeciw nadmiernej konsumpcji.