Architektura MuratorProjektyDrewniany stadion od Zaha Hadid Architects

Drewniany stadion od Zaha Hadid Architects

Pracownia Zaha Hadid Architects wygrała konkurs na projekt stadionu klubu Forest Green Rovers w Stroud w Wielkiej Brytanii. Powstanie najbardziej ekologiczny obiekt tego typu na świecie.

Drewniany stadion od Zaha Hadid Architects
Wizualizacja stadionu Forest Green Rovers w Stoud projektu Zaha Hadid Architects. Źródło: materiały prasowe pracowni

Koncepcję wybrano spośród ponad 50 prac nadesłanych m.in. ze Szwecji, Niemiec, Francji, Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych. Istotnym warunkiem konkursu było uwzględnienie aspektów ekologicznych. Do dlatego projekt Zaha Hadid Architects różni się od wcześniejszych obiektów sportowych pracowni, takich jak Centrum Sportów Wodnych w Parku Olimpijskim w Londynie czy stadion wznoszony z okazji Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej w 2022 roku w Katarze. Najbardziej zaskakującym elementem koncepcji jest zaproponowany przez architektów materiał budowlany. Niemal wszystkie elementy stadionu – zarówno konstrukcja, okładzina, wsporniki dachu oraz siedziska dla kibiców i podtrzymująca je płyta – zostaną wykonane z drewna. Do zalet tego materiału należy niska energochłonność - ślad węglowy, a tym samym wpływ stadionu środowisko będzie więc minimalny. Naturalny wygląd drewna sprawi ponadto, że obiekt wpisze się w swoje krajobrazowe otoczenie.

Dach został przekryty transparentną membraną, która umożliwia wzrost trawy, minimalizuje cienie oraz redukuje wpływ bryły na otaczający krajobraz, gdy patrzy się na nią z oddali – mówi Jim Heverin, dyrektor w biurze Zaha Hadid Architects.

Choć projekt zakłada utworzenie widowni dla 5 tys. widzów, uwzględniono możliwość jej powiększenia do 10 tysięcy bez konieczności wykonywania skomplikowanych prac konstrukcyjnych.

Stadion będzie centralnym elementem kompleksu Eco Park. Połowę założenia o powierzchni 40 hektarów zajmą obiekty sportowe, w tym nowy stadion, boiska, dostępne dla wszystkich obiekty wielofunkcyjne, a drugą połowę budynki biurowe i lekki przemysł. Inwestycja, której koszty szacowane są na 100 mln funtów, ma być źródłem 4 tys. nowych miejsc pracy.

Tagi:
Hyperloop. Zaha Hadid Architects dla innowacji w transporcie Hyperloop to nowy superszybki środek transportu. Nie porusza się po szynach czy jezdni, ale mknie w powietrzu, w tunelach. Projektowaniem rozwiązań dla tego futurystycznego pojazdu na terenie Włoch zajmie się słynna londyńska pracownia architektoniczna Zaha Hadid Architects.
Nowa stacja moskiewskiego metra od Zaha Hadid Architects Moskiewskie metro każdego roku przewozi 2,5 miliarda pasażerów, a ich dzienna liczba dochodzi do 10 milionów. Nową stację podziemnej kolei w Moskwie zaprojektuje londyńskie biuro Zaha Hadid Architects. W swoim zwycięskim konkursowym projekcie architekci zaproponowali innowacyjny system oświetlenia i informacji dla pasażerów.
Egzoszkielety w architekturze: projekt konstrukcji hotelu Morpheus w Makao Stalowy egzoszkielet hotelu Morpheus projektu biura Zaha Hadid Architects docenił ostatnio brytyjski Instytut Inżynierów Konstruktorów (IStructE), przyznając budynkowi główną nagrodę w kategorii Innowacje budowlane w corocznym konkursie Structural Awards. Prezentujemy szczegółowe założenia projektu egzoszkieletu, nad którym pracowali specjaliści z BuroHappold Engineering.
Wieżowiec Zahy Hadid otwarto dla publiczności Generali Tower można było odwiedzić po raz pierwszy w niedzielę 15 października 2017. Mediolańska wieża ma 170 metrów wysokości, jej budowa zakończy się na początku 2018 roku.
Matematyczna galeria Zahy Hadid Przy projektowaniu wystawy o matematyce inspiracją dla Zahy Hadid były prądy powietrza wywoływane przez unoszący się samolot. Otwarta w grudniu w londyńskim Muzeum Nauki Mathematics: The Winton Gallery jest jedyną stale dostępną muzealną ekspozycją stworzoną przez znaną architektkę.
Budynek administracyjny portu w Antwerpii Obiekt powstał w wyniku przebudowy dawnego gmachu straży pożarnej. Nad historycznym obiektem zrealizowano pięciokondygnacyjną bryłę, opartą na dwóch żelbetowych filarach oraz grupie czterech pochylonych, stalowych kolumn. Jej geometria nawiązuje do kadłuba statku, ale dzięki pofalowanej elewacji z trójkątnych elementów o różnej przezierności przypomina też nieco diament, z których szlifowania Antwerpia słynie od wieków.