Architektura MuratorProjektyDworzec w Chełmie odNowa

Dworzec w Chełmie odNowa

Dworzec w Chełmie czeka modernizacja. Wkrótce rozpocznie się przebudowa stacji według projektu pracowni Pas Projekt. Architekci przewidzieli liczne nawiązania do międzywojennych tradycji miasta.

Dworzec w Chełmie odNowa
Dworzec w Chełmie, proj. Pas Projekt; elewacje obiektu będą wykonane z kredowojasnej cegły licowej. To nawiązanie do przemysłu związanego z wydobyciem i przetwórstwem kredy, które doprowadziło do rozwoju Chełma w latach 20. XX wieku

Pawilon stacji kolejowej Chełm zbudowano w latach 1959-1960, ale ostatni większy remont przechodził 20 lat temu. Zyskał wtedy postmodernistyczny wyraz, który nie wszystkim przypadł do gustu. Władze PKP S.A. postanowiły ostatnio dostosować obiekt do współczesnych standardów i przywrócić mu pierwotny charakter. Na projekt modernizacji ogłosiły przetarg, który wygrało biuro Pas Projekt z Nadarzyna, autorzy m.in. Muzeum Warszawskiej Pragi. Według koncepcji przebudowany dworzec w Chełmie zachowa wysokość trzech kondygnacji. Na parterze zaprojektowano przestrzenie związane z obsługą podróżnych (poczekalnie, kasy biletowe, ogólnodostępne toalety) oraz powierzchnie komercyjne i przeznaczone na użytek samorządu lokalnego. Na pierwszym piętrze będą mieściły się biura, a w podziemiu zaplecze techniczne.

Elewacje budynku pokryje biała cegła, co stanowić ma nawiązanie do przemysłowych tradycji miasta, znanego z wydobycia i przetwórstwa kredy, które doprowadziły do jego szybkiego rozwoju w latach 20. XX wieku. Architekci przewidzieli też częściowe zadaszenie placu dworcowego, planując tam m.in. miejsce dla kawiarnianych ogródków. Po przebudowie dworzec w Chełmie będzie w pełni dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Oprócz tzw. ścieżek prowadzących i tablic z mapą dotykową obiektu, zaprojektowano oznaczenia w alfabecie Braille’a oraz nowoczesny system informacji głosowej. Całością nowych instalacji i urządzeń będzie zarządzał system BMS (Building Management System).

W ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 w całej Polsce wybudujemy i zmodernizujemy prawie dwieście dworców kolejowych. Jedenaście z nich, w tym dworzec w Chełmie, jest zlokalizowanych na terenie województwa lubelskiego. Głównym celem inwestycji jest poprawa komfortu podróżnych, a także estetyki, funkcjonalności i dostępności dworców dla wszystkich grup podróżnych. Ważnym aspektem przy podejmowaniu decyzji o modernizacji każdego dworca jest również współpraca z samorządem lokalnym, a ta w Chełmie przebiega wzorowo – mówił Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP S.A, podczas prezentacji projektu.

Czytaj też: Nowy dworzec Częstochowa Główna |

Inwestycja ma się rozpocząć na przełomie 2020 i 2021 roku. Przebudowa dworca w Chełmie jest jednym z projektów realizowanych w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Jest on współfinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Dworzec w Chełmie odNowa
Dworzec w Chełmie, proj. Pas Projekt; widok od strony torów
Dworzec w Chełmie odNowa
Dworzec w Chełmie, proj. Pas Projekt; zmodernizowany hol dworca będzie miał wysokość dwóch kondygnacji. Na jednej z jego ścian pojawi się plan miasta w formie orła, co stanowi nawiązanie do układu urbanistycznego osiedla Dyrekcja, zrealizowanego w Chełmie w latach 20. XX wieku
Dworzec w Chełmie odNowa
Dworzec w Chełmie po przebudowie rozpoczętej w latach 90.
Autor: Piotr Prus
Dworzec Łódź Fabryczna Dworzec jest jednym z największych w Europie, a jednocześnie największym i najnowocześniejszym w Polsce. U podstaw decyzji o realizacji przedsięwzięcia stało przekonanie, że inwestycja odegra niezwykle stymulującą rolę w rozwoju miasta i całego regionu – o tym na jakich zagranicznych założeniach wzorowali się inicjatorzy i projektanci obiektu oraz jak funkcjonuje on w strukturze miasta i jaką rolę pełnić może w przyszłości piszą Daniel Załuski i Filip Springer. W numerze także wypowiedź współautorów projektu architektonicznego: Anny Tomaszewskiej, Magdaleny Boule i Tomasza Tomaszewskiego oraz konstruktora Mariusza Szefera. Ponadto przypominamy historię dworca oraz okoliczności podjęcia decyzji o jego przebudowie jako kluczowej inwestycji Nowego Centrum Łodzi.
Rotterdam Centraal – dworzec XXI wieku Nowy dworzec centralny w Rotterdamie to bardziej przestrzeń publiczna niż budynek. U wszystkich członków zespołu występuje reakcja alergiczna na zamknięte obiekty terminali transportowych. Wyszliśmy więc z założenia, by zaprojektować go na wzór miejskiego placu – mówi Adriaan Geuze, architekt krajobrazu i partner w pracowni West 8.
Dworzec w Goleniowie Dwuetapowy konkurs SARP na projekt dworca kolejowo-autobusowego wraz z centrum kultury w Goleniowe wygrało biuro Riegler Riewe Architekci.
Nowy dworzec Łódź Fabryczna Najbardziej charakterystycznym elementem nowego budynku będą przeszklone przekrycia w formie falującej paraboli, większość funkcji nowego dworca rozplanowano bowiem pod ziemią. Żelbetowa konstrukcja stacji uwzględnia możliwość posadowienia na niej czterech 12-piętrowych wysokościowców – o budowie dworca Łódź Fabryczna, który powstaje w ramach realizacji tzw. Nowego Centrum Łodzi, piszą Magdalena Federowicz-Boule, Mariusz Szefer i Anna Tomaszewska.
Gdański Business Center - biurowce. Nowa inwestycja w Warszawie Współczesna architektura Warszawy wzbogaci się o nowy kompleks biurowców. Gdański Business Center to kompleks biurowy powstający obok dworca kolejowego Dworzec Gdański i pobliskiej stacji metra – pierwszy biurowiec został oddany do użytku
Modernizacja kolejowego Dworca Centralnego w Warszawie. Współczesna architektura Warszawy Już wkrótce rozpocznie się modernizacja Dworca Centralnego w Warszawie. Projekt przebudowy dworca kolejowego przygotowała pracownia architektoniczna Sud Architekt Polska Sp. z o.o.