Kerez w Muzeum

Nie tak dawno Günther Vogt wybitny szwajcarski architekt krajobrazu zaprezentował makietę otoczenia przyszłego gmachu Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Wstępną koncepcję tworzył we współpracy z architektem Christianem Kerezem na etapie konkursu architektonicznego.

fotka z /zdjecia/Perspective_B_big.jpg

Christian Kerez jest zwycięzcą międzynarodowego konkursu architektonicznego na projekt siedziby Muzeum. Rozstrzygnięcie konkursu miało miejsce 18 lutego 2007 roku. Koncepcja przedstawiona przez biuro Christian Kerez Architekt ETH/SIA została wybrana przez międzynarodowe jury spośród 109 zgłoszonych projektów. Wraz z podpisaniem kontraktu rozpoczęły się prace projektowe.
Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta, architekt Christian Kerez i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie urządzili pokaz najnowszych modeli i wizualizacji budynku. Zaprezentowane zostały efekty pracy architekta i ewolucja, jakiej ulega projekt Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Po konsultacjach i po wielokrotnych wizytach w Warszawie, Kerez poznał dokładnie potrzeby Muzeum i urbanistyczną strukturę miasta, co znalazło odbicie w nowych rozwiązaniach architektonicznych, które zaproponował. Pokaz w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie był szansą przyjrzenia się pracy architekta. Zaprezentowane modele pozwoliły zobaczyć jakimi ścieżkami przebiega proces tworzenia architektury, jak rodzi się konstrukcja i przestrzeń przyszłego Muzeum. Budynek Muzeum Sztuki Nowoczesnej będzie pierwszym zrealizowanym obiektem na obszarze Pl. Defilad. Jego wzniesienie zapoczątkuje proces rewitalizacji ścisłego centrum Warszawy, które ma przebiegać zgodnie z finalizowanym obecnie planem zagospodarowania terenów wokół Pałacu Kultury i Nauki. Zgodnie z wytycznymi tego planu, budynek Muzeum sąsiadować będzie od strony północnej z Parkiem Świętokrzyskim, a od strony południowej z nowym, reprezentacyjnym placem miejskim (zwanym Agorą). Według warunków kontraktu, całkowita powierzchnia nowego obiektu wynosić będzie ok. 35 tys. m.kw., z czego powierzchnia sal ekspozycyjnych zajmie prawie 9 tys. m.kw. Podane liczby porównywalne są z powierzchnią całkowitą londyńskiej Tate Modern.
Termin rozpoczęcia budowy planowany jest na I kwartał 2011 roku, a jej zakończenie na koniec IV kwartału 2013 roku. Muzeum ma być oficjalnie oddane do użytku wiosną 2014 roku. W oczekiwaniu na budowę docelowej siedziby, Muzeum od jesieni 2007 roku prowadzi działalność programową w przekazanym przez władze miasta lokalu przy ulicy Pańskiej 3.

Nie tak dawno Günther Vogt wybitny szwajcarski architekt krajobrazu, projektant otoczenia takich obiektów jak Tate Modern w Londynie czy stadion Allianz Arena w Monachium, zaprezentował makietę otoczenia przyszłego gmachu Muzeum i proponowaną przez siebie koncepcję urządzenia pomniejszonego Placu Defilad oraz Parku Świętokrzyskiego. Wstępną koncepcję otoczenia Muzeum Günther Vogt tworzył we współpracy z architektem Christianem Kerezem na etapie konkursu architektonicznego. Prezentowany obecnie projekt jest wynikiem dalszych studiów Vogta nad tym zagadnieniem i jego fascynacji możliwościami, jakie stwarza dla architektów krajobrazu planowane zagospodarowanie otoczenia Pałacu Kultury.
Wobec zbliżającego się rozpoczęcia budowy gmachu Muzeum (ma to nastąpić w 2011 roku), kwestia zaprojektowania jego bezpośredniego sąsiedztwa staje się kolejnym ważnym zadaniem planistycznym. Władze Warszawy zainteresowane są organizacją międzynarodowego konkursu architektonicznego na projekt Placu Defilad w nieodległej przyszłości. Obecny pokaz koncepcji Günthera Vogta ma być zachętą do dyskusji o otoczeniu Muzeum i o oczekiwaniach wobec rozwiązań architektonicznych, które w takim konkursie miałyby zostać wyłonione.


Informacje: Muzeum Sztuki Nowoczesnej, ul. Pańska 3, 00-124 Warszawa, tel. +48 22 596 40 10, fax +48 22 596 40 22, http://www.artmuseum.pl/, http://www.kerez.ch/



Jan Strumiłło, Ukryty modernizm. Warszawa według Christiana Kereza Część albumowa książki to doskonały przewodnik po Warszawie dla wszystkich zainteresowanych meandrami architektury polskiej około połowy zeszłego wieku. Obiekty prezentowane są z iście szwajcarską precyzją. Każdy pokazany jest na archiwalnych fotografiach, klarownie opracowanych rysunkach i we współczesnym fotokomentarzu, który przygotował Nicolas Grospierre. Nawet kolejność nie jest przypadkowa. Pozwala zaplanować fascynujący weekend dla wielbiciela warszawskiego „ukrytego modernizmu” – recenzja Grzegorza Stiasnego.
Pracownie architektoniczne w drugim etapie postępowania przetargowego na projekt Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie: C.F. Møller, Niras Projekt Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie zostanie wyłoniony w ramach trwającego postępowania przetargowego. Do drugiego etapu zakwalifikowało się piętnaście pracowni architektonicznych i konsorcjów z Polski i ze świata. Przedstawimy je w kolejnych artykułach. Która z pracowni zaprojektuje nową siedzibę muzeum?
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie: która z 15 pracowni zaprojektuje nowy budynek muzeum i TR na Placu Defilad? 19 marca 2014 Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie ogłosiło listę 15 pracowni, spośród których wybrany zostanie architekt nowej siedziby muzeum i teatru TR Warszawa na Placu Defilad. Ogłoszenie listy kończy I etap procedury przetargowej, której celem jest wyłonienie autora projektu nowego budynku muzeum
Nowa siedziba Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie i TR Warszawa według projektu architekta Chistiana Kereza. WIDEO!! W ramach festiwalu Warszawa w budowie II wystawa „Christian Kerez: Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie”