Nowa siedziba Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie

i

Autor: Archiwum Architektury Sala koncertowa. Wizualizacja: Konior Studio

Konior Studio projektuje szkołę muzyczną w Warszawie

Nowa siedziba Zespołu Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie powstanie przy ulicy Rakowieckiej, tuż obok zabytkowego zespołu budynków z przełomu XIX i XX wieku. Sercem obiektu będzie sala koncertowa dla trzystu osób. Projekt powstał w pracowni Konior Studio.

Autorzy Konior Studio, Tomasz Konior
Współpraca autorska Michał Lipiec Marcin Piotrowski Aleksander Nowacki Wojciech Przywecki Angelika Drozd Mikołaj Zdanowski Piotr Straszak

Po budynku Centrum Nauki i Edukacji Muzycznej Symfonia oraz siedzibie Narodowej Orkiestry Polskiego Radia w Katowicach, pracownia Konior Studio projektuje kolejne przestrzenie dla muzyki. W ubiegłym roku zwyciężyła konkurs na koncepcję Państwowej Szkoły Muzycznej w Jastrzębiu-Zdroju, a we wrześniu otrzymała I nagrodę w konkursie na projekt Zespołu Szkół Muzycznych nr 1 przy ulicy Rakowieckiej w Warszawie.

Nowa siedziba ZPSM nr 1 będzie się mieścić tuż obok dawnego Domu Sierot Dziewcząt Warszawskiego Towarzystwa Dobroczynności, które powstało z inicjatywy Zofii z Czartoryskich Zamoyskiej i zajmowało się opieką nad dziećmi i najuboższymi. Gmach wzniesiono w latach 1899 – 1901 według projektu Władysława Kozłowskiego, współprojektanta m.in. Hali Mirowskiej. W 2008 roku sierociniec, stróżówka oraz budynek gospodarczy zostały wpisane do rejestru zabytków. Pod względem skali, struktury i rytmu elewacji nowa zabudowa odnosi się do architektury istniejącego zespołu. Od frontu zaprojektowano schody, które prowadzą na obniżony plac poprzedzający umieszczone w podcieniu wejście. Oba budynki - zabytkowy przeznaczony dla edukacji ogólnej i nowoprojektowany związany z muzyką - zostały połączone przestronnym atrium.

Serce nowego budynku szkoły stanowi sala koncertowa. Estrada mieści dużą orkiestrę, a rozmieszczona wokół widownia ponad trzystu słuchaczy. Najbardziej odległe miejsca na sali dzieli od muzyków zaledwie 8 metrów. Punktem wyjścia dla kształtu sali był typ ‘vineyard’ (winnica), a nieregularność formy uzyskano dzięki serii testów komputerowych. Miękki kształt i zastosowany materiał zapewnią wyjątkowe walory akustyczne z pogłosem dochodzącym niemal do dwóch sekund. Salę zaprojektowano jako pomieszczenie wolnostojące w otwartej przestrzeni wnętrza budynku, co zapewni dodatkową izolację akustyczną.

Dolna część pomieszczenia tworzy nieckę, gdzie umieszczono muszlę estradową oraz amfiteatralnie ukształtowaną widownię. Górna część sali wypełniona jest nachylonymi nad estradą ścianami i zwieńczona plafonem. W przestrzeni pomiędzy ścianami sali, a jej konstrukcją nośną w formie ściętego stożka, przewidziano pomieszczenia techniczne, pomosty oraz szachty instalacyjne. Tylna ściana estrady będzie ażurowa, a za nią znajdzie się dodatkowa przestrzeń zwiększająca przestrzeń akustyczną estrady i umożliwiająca częściową zmianę parametrów akustycznych (np. przez ustawienie ekranów pochłaniających lub dyfuzorów).

Podstawowym materiałem wykończeniowym sali koncertowej jest drewno. Estrada oraz przenośne podesty estradowe ukształtowane będą w formie pudła rezonansowego zbudowanego z desek na podkonstrukcji drewnianej. Podłoga widowni wykończona będzie twardym parkietem. Obudowa estrady (ściany dolnej części) wykończone będą sklejką nacinaną w sposób pozwalający uzyskać optymalne parametry odbicia i rozpraszania dźwięku. Oprócz głównej sali koncertowej w budynku znajdą się sale kameralne oraz studio nagrań.