Architektura MuratorProjektyNowy Port w Bydgoszczy według projektu BBGK Architekci. Trwa realizacja

Nowy Port w Bydgoszczy według projektu BBGK Architekci. Trwa realizacja

W pobliżu Opery Novej powstaje zespół mieszkaniowy Nowy Port projektu warszawskiej pracowni BBGK Architekci. Ten nowy nadrzeczny zespół w Bydgoszczy docelowo składać się będzie z kilkunastu budynków, w których znajdzie się około 700 mieszkań.

Nowy Port w Bydgoszczy według projektu BBGK Architekci. Trwa realizacja
Nowy Port w Bydgoszczy, proj. BBGK Architekci; fot. Lafarge Polska
Nowy Port w Bydgoszczykwartał zabudowy pomiędzy ulicami: Focha, Marcinkowskiego, Obrońców Bydgoszczy i Warmińskiego w Bydgoszczy
AutorzyBBGK Architekci: Jan Belina Brzozowski, Konrad Grabowiecki, Wojciech Kotecki
Współpraca autorskaEmilia Sobańska, Paweł Artyfikiewicz, Paweł Furmanowski, Milena Trzcińska, Julita Zembrowska
InwestorAWZ Deweloper
Powierzchnia terenu20617.0 m²
Powierzchnia zabudowy12766.0 m²
Powierzchnia użytkowa41185.0 m²
Powierzchnia całkowita62158.0 m²
Projekt2019
Data realizacji (początek)2021
Data realizacji (koniec)2024
Liczba mieszkań: 628
Liczba kondygnacji nadziemnych: 1-11
Liczba kondygnacji podziemnych: 1-2

Nowy Port realizowany jest w samym sercu Bydgoszczy, naprzeciwko Opery Novej. Tylko kilkaset metrów dzieli inwestycję od Wyspy Młyńskiej czy Starego Rynku. Nowy Port to kompleksowo zaprojektowany kwartał miasta, którego celem jest nie tylko zapewnić wysoką jakość życia swoim mieszkańcom oraz uzupełnić brakujący fragment miejskiej tkanki.

Czytaj też:  Opera Nova w Bydgoszczy powiększy się o czwarty krąg |

Mieszkańcy Nowego Portu w Bydgoszczy korzystać będą mogli z oferty kulturalno-rekreacyjnej, którą zapewni sąsiedztwo inwestycji: Wyspa Młyńska z przystanią i Młynami Rothera, Wenecja Bydgoska, rozbudowa Opery Novej i Rzeka Muzyki, Miejskie Centrum Kultury i budowany Teatr Kameralny, a także bulwary nad Bdrą czy zrewitalizowany Stary Rynek z przyległymi uliczkami. Nowe przestrzenie – nie tylko dla mieszkańców, ale dla wszystkich bydgoszczan – pojawią się w Nowym Porcie.

Atutem lokalizacji jest bezpośrednie sąsiedztwo rzeki. Nowy Port w Bydgoszczy wpisze się w strategię przywracania rzeki miastu, realizowaną przez lokalne władze. Projekt zlokalizowany jest przy samym początku bulwarów nad Bdrą, tuż przy zrewitalizowanej Śluzie Miejskiej. Będzie bardzo mocno związany z rzeką. Będzie przenikał się z bulwarami, korzystając z ich potencjału. Cała urbanistyka i architektura projektu była od początku mocno ukierunkowana na rzekę.

Lokalizacja

Nowy Port zlokalizowany będzie w samym sercu Bydgoszczy, tuż naprzeciwko Opery Nova. Tylko kilkaset metrów dzieli inwestycję od Wyspy Młyńskiej czy Starego Rynku. Nowy Port to kompleksowo zaprojektowany kwartał miasta, którego celem jest nie tylko zapewnić wysoką jakość życia swoim mieszkańcom oraz uzupełnić brakujący fragment miejskiej tkanki.

Mieszkańcy korzystać będą mogli z oferty kulturalno-rekreacyjnej, którą zapewni sąsiedztwo inwestycji: Wyspa Młyńska z Przystanią i Młynami Rothera, Wenecja Bydgoska, rozbudowa Opery Nova i Rzeka Muzyki, Miejskie Centrum Kultury i budowany Teatr Kameralny, a także Bulwary nad Bdrą czy zrewitalizowany Stary Rynek z przyległymi uliczkami. Nowe przestrzenie – nie tylko dla mieszkańców, ale dla wszystkich bydgoszczan – pojawią się w Nowym Porcie.

Atutem lokalizacji jest bezpośrednie sąsiedztwo rzeki. Nowy Port wpisze się w strategię przywracania rzeki miastu, realizowaną przez Miasto Bydgoszcz. Projekt zlokalizowany jest przy samym początku bulwarów nad Bdrą, tuż przy zrewitalizowanej Śluzie Miejskiej. Będzie bardzo mocno związany z rzeką. Będzie przenikał się z bulwarami, korzystając z ich potencjału. Cała urbanistyka i architektura projektu była od początku mocno ukierunkowana na rzekę.

Urbanistyka

Projektowanie rozpoczęto od analizy miejsca. Opracowany został ponad stu-stronnicowy masterplan, który był drogowskazem dla całego założenia. Bardzo ważne było zaprojektowanie dobrej, miejskiej urbanistyki, która wtopi się w tkankę Bydgoszczy i będzie naturalnym przedłużeniem istniejącego miasta. Nowy Port ma być “sercem Bydgoszczy”, z pełną ofertą handlowo-usługową i gastronomiczną.

Nowoprojektowany kwartał będzie miał trzy zasadnicze osie komunikacyjne.

Przez środek przebiegać będzie nowa zielona aleja, łącząca ulicę Focha z ulicą Obrońców Bydgoszczy. Jej mocnym, charakterystycznym elementem będzie podwójny szpaler drzew. Pod zwartym okapem koron poprowadzone zostaną szerokie chodniki i zatoki wypoczynkowe. Aleja wraz z placami wejściowymi (przy wlocie z ulicy Focha) stworzy oś widokową i tło dla Opery Nova, zachęcając do wejścia w głąb kwartału.

Równolegle do ulicy Focha, nowy kwartał przecinać będzie pasaż pieszy, bez ruchu samochodowego. Pasaż ten połączy nadrzeczne bulwary z ulicą Warmińskiego. Tętniąca śródmiejskim życiem przestrzeń publiczna stanowić będzie miejsce spotkań i integracji bydgoszczan.

Bardzo ważny elementem urbanistyki jest wykorzystanie potencjału rzeki. Duży akcent położony został na ożywienie bulwarów nadrzecznych, wzdłuż których pojawią się restauracje i kawiarnie. Spacerowe bulwary zwieńczone mają być przy ul. Focha placem miejskim, który wraz ze schodkowym zejściem do wody, ma stać się miejscem spotkań i odpoczynku nad rzeką.

Ważną rolę wśród zabudowy kwartału odgrywają zabytki – pozostałości fabryki „Befana” i pojedyncze kamienice. Ocalałe budynki, choć stanowią nieliczny fragment zabudowy, będą z szacunkiem zrewitalizowane i wyeksponowane w nowej tkance miasta.

Nowy Port to jednak nie tylko przestrzeń publiczna. Wewnątrz kwartałów zaprojektowano całkowicie prywatne dziedzińce dla mieszkańców. Odseparowane od zgiełku miasta, będą miały bezpośrednie wyjście na bulwary i teren nabrzeża.

Architektura

Architekci postanowili zastosować materiały i rozwiązania dotychczas nie stosowane przez żadnego dewelopera w Bydgoszczy. Elewacje i części wspólne wykończone będą szlachetnym kamieniem, naturalnym drewnem i stylowym terrazzo. Projekt ma być mocno zakorzeniony w Bydgoszczy, będzie więc czerpał to, co najlepsze z piękna bydgoskiej secesji. Nowy Port to nowoczesne jej wydanie w postaci biżuteryjnego detalu – delikatnej fali, szykownych ryflowań, łuków i arkad. Delikatne kolory ziemi naturalnych materiałów uzupełnione zostaną złotem.

Apartamenty zostały zaprojektowane na otwartym planie – tak, aby umożliwić nabywcom maksymalną elastyczność w kreowaniu przestrzeni i dowolną aranżację wnętrz, według indywidualnych projektów. Dzięki temu każde piętro można dowolnie dzielić i aranżować. Możliwe jest zaprojektowanie nawet najbardziej wyszukanych rozkładów – np. apartamentów dwupoziomowych z salonem na podwójną wysokość (6m). Wszystkie apartamenty cechują ponadstandardowe, panoramiczne przeszklenia i szerokie, kilkudziesięciometrowe, zadaszone tarasy.

Historia miejsca:

W latach 1885-1915 przy ulicy Marcinkowskiego 8 działała Fabryka Maszyn i Kotłów Parowych Leopolda Zobela. Prócz kotłów i maszyn okrętowych, wykonywała też akcesoria okrętowe i współpracowała przy wykonywaniu kadłubów okrętowych. Do 1910 roku powstało w niej m.in. 12 parowców rzecznych i holownik o mocy 325 KM. Pierwszy działający w tym miejscu zakład, mocno związany z rzeką, był jedną z inspiracji dla nazwy Nowy Port.

Pod koniec drugiej dekady XX wieku w dawnym zakładzie Zobela zaczęła funkcjonować Bydgoska Fabryka Pilników i Narzędzi Granobs i Kozłowski. Początkowo kontynuowała produkcję kotłów parowych, lokomotyw parowych do trakcji wąskotorowej oraz maszyn i akcesoriów okrętowych. Szybko jednak zmieniła profil produkcji na narzędziowy – produkowała szeroki asortyment pilników i różnego typu narzędzi. Przekształcona później w „Grakona”, a w połowie lat 30. XX wieku w „Prom”, była największą wytwórnią pilników w Polsce. Wielokrotnie nagradzana za swoje wyroby, otrzymała m.in. Gran Prix na wystawie w Paryżu. Realizowała duże zamówienia z Polski i z zagranicy. Po wojnie fabryka została upaństwowiona i znana jest bydgoszczanom jako „Befana” – Bydgoska Fabryka Narzędzi, która wciąż działa z powodzeniem w Bydgoskim Parku Technologiczno-Przemysłowym.

Nowy Port będzie przywracał pamięć o pięknym, przemysłowym dziedzictwie istniejących tu dawniej zakładów. Zabytki zostaną z szacunkiem odrestaurowane i wkomponowane w nową zabudowę.



Pełna nazwa projektu: NOWY PORT

Adres: kwartał zabudowy pomiędzy ulicami: Focha, Marcinkowskiego, Obrońców Bydgoszczy i Warmińskiego w Bydgoszczy

BBGK Architekci: Jan Belina Brzozowski, Konrad Grabowiecki, Wojciech Kotecki

Współpraca autorska: Emilia Sobańska, Paweł Artyfikiewicz, Paweł Furmanowski, Milena Trzcińska, Julita Zembrowska

Inwestor: AWZ Deweloper sp. z o.o.

Powierzchnia działki: 20617

Powierzchnia zabudowy: 12766

Powierzchnia biologicznie czynna: 25%

Powierzchnia całkowita naziemna: 62158m2

Powierzchnia mieszkaniowa: 33436m2

Powierzchnia usługowo-biurowa: 8687m2

Powierzchnia użytkowa suma: 41185m2

Liczba kondygnacji nadziemnych: 1-11

Liczba kondygnacji podziemnych: 1-2

Liczba mieszkań: 628

Liczba miejsc postojowych dla samochodów: 731

Nowy Port w Bydgoszczy według projektu BBGK Architekci
Nowy Port w Bydgoszczy, widok na Marcinkowskiego i Focha

Urbanistyka Nowego Portu w Bydgoszczy

Projektowanie biuro BBGK Architekci rozpoczęło od analizy miejsca. Opracowany został ponad stustronnicowy masterplan, który był drogowskazem dla całego założenia. Bardzo ważne było zaprojektowanie dobrej, miejskiej urbanistyki, która wtopi się w tkankę Bydgoszczy i będzie naturalnym przedłużeniem istniejącego miasta. Nowy Port ma być „sercem Bydgoszczy”, z pełną ofertą handlowo-usługową i gastronomiczną.

Nowo projektowany kwartał będzie miał trzy zasadnicze osie komunikacyjne. Przez środek przebiegać będzie nowa zielona aleja, łącząca ulicę Focha z ulicą Obrońców Bydgoszczy. Jej mocnym, charakterystycznym elementem będzie podwójny szpaler drzew. Pod zwartym okapem koron poprowadzone zostaną szerokie chodniki i zatoki wypoczynkowe. Aleja wraz z placami wejściowymi (przy wlocie z ulicy Focha) stworzy oś widokową i tło dla Opery Novej, zachęcając do wejścia w głąb kwartału.

Równolegle do ulicy Focha, nowy kwartał przecinać będzie pasaż pieszy, bez ruchu samochodowego. Pasaż ten połączy nadrzeczne bulwary z ulicą Warmińskiego. Tętniąca śródmiejskim życiem przestrzeń publiczna stanowić będzie miejsce spotkań i integracji bydgoszczan.

Nowy Port w Bydgoszczy według projektu BBGK Architekci
Nowy Port w Bydgoszczy, aleja, widok na Operę Novą

Bardzo ważny elementem urbanistyki Nowego Portu w Bydgoszczy jest wykorzystanie potencjału rzeki. Duży akcent położony został na ożywienie bulwarów nadrzecznych, wzdłuż których pojawią się restauracje i kawiarnie. Spacerowe bulwary zwieńczone mają być przy ul. Focha placem miejskim, który wraz ze schodkowym zejściem do wody, ma stać się miejscem spotkań i odpoczynku nad rzeką.

Ważną rolę wśród zabudowy kwartału odgrywają zabytki – pozostałości fabryki „Befana” i pojedyncze kamienice. Ocalałe budynki, choć stanowią nieliczny fragment zabudowy, będą z szacunkiem zrewitalizowane i wyeksponowane w nowej tkance miasta.

Nowy Port w Bydgoszczy to jednak nie tylko przestrzeń publiczna. Wewnątrz kwartałów zaprojektowano całkowicie prywatne dziedzińce dla mieszkańców. Odseparowane od zgiełku miasta, będą miały bezpośrednie wyjście na bulwary i teren nabrzeża.

Nowy Port w Bydgoszczy według projektu BBGK Architekci
Nowy Port w Bydgoszczy, aleja, narożnik Obrońców Bydgoszczy

Nowy Port w Bydgoszczy: architektura

Autorzy Nowego Portu w Bydgoszczy postanowili zastosować materiały i rozwiązania dotychczas nie stosowane przez żadnego dewelopera w mieście. Elewacje i części wspólne wykończone będą szlachetnym kamieniem, naturalnym drewnem i stylowym terrazzo. Projekt ma być mocno zakorzeniony w Bydgoszczy, będzie więc czerpał to, co najlepsze z piękna bydgoskiej secesji. Nowy Port to nowoczesne jej wydanie w postaci biżuteryjnego detalu – delikatnej fali, szykownych ryflowań, łuków i arkad. Delikatne kolory ziemi naturalnych materiałów uzupełnione zostaną złotem.

Apartamenty zostały zaprojektowane na otwartym planie – tak, aby umożliwić nabywcom maksymalną elastyczność w kreowaniu przestrzeni i dowolną aranżację wnętrz, według indywidualnych projektów. Dzięki temu każde piętro można dowolnie dzielić i aranżować. Możliwe jest zaprojektowanie nawet najbardziej wyszukanych rozkładów – np. apartamentów dwupoziomowych z salonem na podwójną wysokość (6 m). Wszystkie apartamenty cechują ponadstandardowe, panoramiczne przeszklenia i szerokie, kilkudziesięciometrowe, zadaszone tarasy.

Realizacja Nowego Portu w Bydgoszczy rozpoczęła się w 2021 roku. Zgodnie z planem inwestycja ma zostać ukończona w ciągu trzech lat – w drugim kwartale 2024 roku.

Nowy Port w Bydgoszczy według projektu BBGK Architekci
Nowy Port w Bydgoszczy, pasaż, widok od Warmińskiego

Nowy Port w Bydgoszczy: historia

W latach 1885-1915 przy ulicy Marcinkowskiego 8, gdzie dziś planowany jest Nowy Port w Bydgoszczy, działała Fabryka Maszyn i Kotłów Parowych Leopolda Zobela. Prócz kotłów i maszyn okrętowych, wykonywała też akcesoria okrętowe i współpracowała przy wykonywaniu kadłubów okrętowych. Do 1910 roku powstało w niej m.in. 12 parowców rzecznych i holownik o mocy 325 KM. Pierwszy działający w tym miejscu zakład, mocno związany z rzeką, był jedną z inspiracji dla nazwy Nowy Port.

Pod koniec drugiej dekady XX wieku w dawnym zakładzie Zobela zaczęła funkcjonować Bydgoska Fabryka Pilników i Narzędzi Granobs i Kozłowski. Początkowo kontynuowała produkcję kotłów parowych, lokomotyw parowych do trakcji wąskotorowej oraz maszyn i akcesoriów okrętowych. Szybko jednak zmieniła profil produkcji na narzędziowy – produkowała szeroki asortyment pilników i różnego typu narzędzi. Przekształcona później w „Grakona”, a w połowie lat 30. XX wieku w „Prom”, była największą wytwórnią pilników w Polsce. Wielokrotnie nagradzana za swoje wyroby, otrzymała m.in. Gran Prix na wystawie w Paryżu. Realizowała duże zamówienia z Polski i z zagranicy. Po wojnie fabryka została upaństwowiona i znana jest bydgoszczanom jako „Befana” – Bydgoska Fabryka Narzędzi, która wciąż działa z powodzeniem w Bydgoskim Parku Technologiczno-Przemysłowym.

Nowy Port w Bydgoszczy będzie przywracał pamięć o pięknym, przemysłowym dziedzictwie istniejących tu dawniej zakładów. Zabytki zostaną z szacunkiem odrestaurowane i wkomponowane w nową zabudowę.

Nowy Port w Bydgoszczy według projektu BBGK Architekci
Nowy Port w Bydgoszczy, tarasy, widok na Brdę
Apartamenty w miejscu Polfy na warszawskiej Woli. Projekt biura BBGK Architekci To defintywny koniec przemysłu na warszawskiej Woli. Na terenie Polfy powstanie wielofukcyjny zespół z ponad dwoma tysiącami mieszkań.
Budynek Grochowska 1 – mieszkania na wynajem od BBGK Architekci Jeszcze w tym roku rozpocznie się realizacja zespołu Grochowska 1 na warszawskiej Pradze. Projekt zespołu opracowały biura BBGK Architekci i SAAW.
Jest zgoda na Projekt Służewiec. Rada Warszawy poparła budowę osiedla Echo Investment Rada Warszawy zgodziła się na realizację osiedla na Służewcu w ramach tzw. specustawy mieszkaniowej. Wraz z budynkami według projektu BBGK Architekci inwestor zbuduje szkołę podstawową projektu biura WWAA.
Sala wielofunkcyjna w Muzeum Katyńskim W sali wielofunkcyjnej zastosowano ten sam arsenał skromnych, choć poruszających środków wyrazu, jaki wykorzystano w realizacji muzeum – o nowym projekcie BBGK Architekci pisze Jerzy S. Majewski.
Projekt Służewiec: mieszkaniówka BBGK na warszawskim Mordorze W miejscu biurowców przy ul. Wołoskiej powstać ma nowy zespół mieszkaniowy według projektu pracowni BBGK Architekci. Inwestycja realizowana będzie w ramach specustawy zwanej Lex Deweloper.
Wojciech Kotecki z BBGK Architekci o budynku Sprzeczna 4 [FILM] Współczesna prefabrykacja może być jak rękawiczka, uszyta na miarę potrzeb mieszkańców i kontekstu. Przystępując do projektowania Sprzecznej, o prefabrykacji nie wiedzieliśmy nic. Po prostu zaproponowaliśmy budynek, który uważaliśmy za dobry, a prefabrykacja poszła w ślad za naszą myślą. O realizacji budynku Sprzeczna 4 w Warszawie w ramach otwartych obrad jury IX edycji konkursu Życie w Architekturze opowiada Wojciech Kotecki z pracowni BBGK Architekci.