Architektura MuratorProjektyPoczątek zmian na rondzie Dmowskiego w Warszawie

Początek zmian na rondzie Dmowskiego w Warszawie

Zarząd Dróg Miejskich ogłosił właśnie przetarg na zmiany w okolicy ronda  Dmowskiego. Jeszcze w tym roku mają pojawić się tu nowe naziemne przejścia dla pieszych i przejazdy rowerowe oraz nowe nasadzenia.

Początek zmian na rondzie Dmowskiego w Warszawie
Wizualizacja ukazująca jeden z wariantów przebudowy ronda Dmowskiego opracowana przez stowarzyszenie Forum Rozwoju Warszawy

O przebudowie ronda Dmowskiego w Warszawie i przywróceniu tu zwykłego skrzyżowania mówi się od dawna. Pierwsze pomysły na zmiany pojawiły się w 2008 roku dzięki inicjatywie Stowarzyszenia Forum Rozwoju Warszawy, które postulowało przeobrażenie ulicy Marszałkowskiej w główną aleję handlową miasta. Aktywiści przygotowali wówczas opracowanie obejmujące m.in. koncepcję możliwych rozwiązań komunikacyjnych, ekspertyzę prawną i finansową oraz wizualizacje i grafiki ukazujące kierunki ewentualnych przekształceń.

W wyniku tych działań w grudniu 2009 roku Komisje Dialogu Społecznego przy Biurze Architektury i Planowania Przestrzennego oraz Biurze Koordynacji Inwestycji i Remontów przyjęły uchwały wyrażające poparcie dla koncepcji Strategii Rozwoju Ulicy Marszałkowskiej, zwracając się z prośbą do prezydent Hanny Gronkiewicz-Waltz o wszczęcie prac nad dokumentem. Forum Rozwoju Warszawy wzięło następnie udział w procedurze tworzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla kwartału Królewska – Marszałkowska – Hoża – Trakt Królewski, wnioskując m.in. o przywrócenie skrzyżowania w miejscu ronda Dmowskiego.

Rondo Dmowskiego odNowa

Dziś, po blisko dekadzie analiz, zapowiedzi i planów, ratusz ogłosił właśnie wprowadzenie pierwszych zmian w tym miejscu. W ramach prac jeszcze w tym roku wokół ronda zostaną wytyczone cztery przejścia dla pieszych: dwa przez ul. Marszałkowską i dwa przez Aleje Jerozolimskie. Wszystkie poprowadzą na przedłużone i poszerzone przystanki tramwajowe.

Czytaj też: Nowe inwestycje 2021: 10 najbardziej wyczekiwanych realizacji 2021 roku |

Istniejące przejście podziemne nie zniknie, bo mieszczą się w nim liczne sklepy i punkty usługowe, prowadzi też do wejścia do stacji Metro Centrum. Ale wszyscy, którzy poruszają się w innych kierunkach, zyskają możliwość szybkiego przejścia w poziomie terenu – czytamy w informacji prasowej. Na rondzie i wokół niego pojawi się także zieleń. Nowe drzewa zostaną zasadzone m.in. na wyspie ronda i na wysepkach przy przystankach tramwajowych. Jak tłumaczył zastępca prezydenta Michał Olszewski podczas konferencji zapowiadającej przebudowę, 58 drzew zostanie posadzonych w gruncie, w specjalnych skrzyniach pozwalających na ich łatwe przesadzenie, gdy za kilka lat rozpocznie się remont linii średnicowej. Prawdopodobnie dopiero wtedy rondo zmieni się w zwykłe skrzyżowanie, pojawią się też przejścia bezpośrednio przy skrzyżowaniu.

Przejścia dla pieszych wokół ronda Dmowskiego to jeden z elementów Nowego Centrum Warszawy. Osoby z niepełnosprawnościami, seniorzy, opiekunowie z maluchami w wózkach wygodnie i bezpiecznie przedostaną się na drugą stronę jezdni, a pasażerowie nie będą musieli schodzić do podziemi, by wydostać się z przystanku tramwajowego – mówił Michał Olszewski.

Początek zmian na rondzie Dmowskiego w Warszawie
Schemat ukazujący planowane zmiany wokół ronda Dmowskiego; il. serwis prasowy urzędu m.st. Warszawy

Zielona Marszałkowska: miasto ogłasza przetarg na projekt wykonawczy Rusza projekt Zielona Marszałkowska. Koncepcję spektakularnej metamorfozy jednej z najważniejszych ulic Warszawy opracowało biuro RS Architektura Krajobrazu.
MSN w budowie: najnowsze zdjęcia z realizacji Muzeum Sztuki Nowoczesnej Jest już prawomocne pozwolenie na budowę nowej siedziby teatru TR Warszawa według projektu biura Thomas Phifer and Partners. Tymczasem po sąsiedzku trwa realizacja gmachu  Muzeum Sztuki Nowoczesnej autorstwa tej samej pracowni. Prezentujemy najnowsze zdjęcia z placu budowy.
Tagi:
Autor: Piotr Prus
Warszawa z nowymi zasadami współpracy z deweloperami Od teraz deweloperzy budujący osiedla, biurowce czy sklepy w Warszawie będą partycypować finansowo w przebudowie układu drogowego wokół swojej inwestycji adekwatnie to tego, jaki wpływ będzie ona miała na funkcjonowanie miasta. Nowe reguły przestaną też promować dojazdy do centrum samochodem.
ARCHIwum Warszawy lat 90. Wirtualna mapa warszawskiej architektury lat 90. Dostępna jest już mapa warszawskiej architektury lat 90. Po najntisowych realizacjach stolicy oprowadzają badaczki architektury Aleksandra Stępień-Dąbrowska i Alicja Gzowska oraz fotograf Maciej Leszczełowski, którzy razem z wolontariuszami zinwentaryzowali ponad 300 obiektów powstałych w dekadzie transformacji.
Airbubble: pierwszy w Polsce biotechnologiczny plac zabaw Jeszcze do 31 października można korzystać z biotechnologicznego placu zabaw przy Centrum Nauki Kopernik. Airbubble to pierwsze taka przestrzeń w Polsce wykorzystująca oczyszczające właściwości alg. Za projektem tego miejskiego eksperymentu stoi ecoLogicStudio.
Plac Piłsudskiego: miejsce niezgody Pojawiające się od blisko 100 lat plany zagospodarowania warszawskiego placu Piłsudskiego (kiedyś zwanego też Saskim i Zwycięstwa) oraz nadania mu właściwej oprawy architektonicznej rozpalają emocje kolejnych pokoleń Polaków. W związku z ogłoszonym w lipcu rządowym planem odbudowy pałacu Saskiego przypominamy prawie stuletnią historię planowania tego ważnego miejsca, w tym artykuł z „Architektury” nr 4/5/1966, który przeczytać można w wydaniu cyfrowym.
MSN / Warszawa Decyzja o wykorzystaniu białego betonu architektonicznego na elewacjach spowodowała, że wszystkie poszczególne etapy związane z technologią i realizacją obiektu wymagały innego podejścia niż na typowej budowie. O realizacji siedziby Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie według projektu biura Thomas Phifer and Partners piszą Mikołaj Mundzik i Krzysztof Kuniczuk.
Spójna różnorodność: o Browarach Warszawskich Piotr Lewicki Kazimierz Łatak W miejscu dawnych browarów projektantom z pracowni JEMS Architekci udało się stworzyć kawałek autentycznego miasta. Jest ono przyjazne dla pieszych, a także wielkomiejskie. Współczesne, ale niepozbawione historii – o nowej realizacji Jemsów piszą Piotr Lewicki i Kazimierz Łatak.