Dworzec Główny w Poznaniu, przebudowa, Sipiński

i

Autor: Archiwum Architektury Projekt przebudowy Dworca Głównego w Poznaniu, pracownia architektoniczna Ewy i Stanisława Sipińskich

Projekt przebudowy starego dworca PKP w Poznaniu według pracowni architektonicznej Ewy i Stanisława Sipińskich

2014-05-21 12:24

Prezentujemy projekt przebudowy starego dworca PKP w Poznaniu przygotowany przez pracownię architektoniczną Ewy i Stanisława Sipińskich. Zdaniem projektantów budynek dawnego dworca PKP mógłby stać się nowym symbolem Poznania

Nazwa obiektuPrzebudowa starego dworca PKP w Poznaniu
Adres obiektuPoznań, Polska
AutorzyPracownia architektoniczna Ewa i Stanisław Sipińscy
Dworzec Główny w Poznaniu, przebudowa, Sipiński

i

Autor: Archiwum Architektury Projekt przebudowy Dworca Głównego w Poznaniu, pracownia architektoniczna Ewy i Stanisława Sipińskich

W majowym numerze "Architektury-murator" ukazała się prezentacja zintegrowanego centrum komunikacyjnego Poznań City Center. Nowy budynek dworca zebrał niepochlebne recenzje, nie przepadają za nim również mieszkańcy i podróżni, którzy muszą zmierzyć się z niefunkcjonalnymi rozwiązaniami komunikacyjnymi. W prezentacji Poznań City Center Krzysztof Mycielski pisał, że "jest smutnym paradoksem, iż wśród poznaniaków narasta dziś tęsknota za dawnym dworcem, z jego nienajlepiej funkcjonującym, ale przynajmniej czytelnym układem przestrzennym. Coraz częściej słychać głosy apelujące o ponowne umieszczenie kas w starym budynku na poziomie torów, wyłącznie po to, aby ułatwić ludziom życie."

Prezentujemy projekt przebudowy starego dworca PKP w Poznaniu przygotowany przez pracownię architektoniczną Ewy i Stanisława Sipińskich.  Zgodnie z założeniami przyświecającymi projektantom, najważniejszy dworzec w mieście takim jak Poznań powinien stać się symbolem miasta, być „czymś takim jak Dworzec Centralny w Warszawie, który wspaniale wygląda, i z którego dobrze się korzysta. (...) Z szacunkiem podchodzimy do tego co zostało zbudowane, (Poznań City Center) ale to obiekt, którego główną częścią jest galeria handlowa. Hala kasowa jest niejako przy okazji. Jest czysto, ładnie, dużo światła, ale to nie jest dworzec.”

Koncepcja projektantów sięga do historycznych korzeni tego miejsca i nadaje placowi przed dworcem nową reprezentacyjną rangę. W projekcie przebudowy dworca PKP w Poznaniu miejsce dzisiejszego parkingu przed budynkiem zajmuje fontanna i elegancki plac wykończony granitem, z donicami z wysoką zielenią. Miejsca postojowe powinny znaleźć się przed i pod placem, który pełniłby rolę miejsca spacerów dla podróżujących i mieszkańców miasta.

Historyczny dworzec został zbudowany w II połowie XIX wieku w typie budynku przejazdowego z centralnie umieszczonym holem. W prezentowanym projekcie dworca nie zmieni się lokalizacja holu. Zachowa on oryginalną wysokość, lecz zostanie pozbawiony „żyletkowego”, podwieszonego sufitu, który dodano później. Znajdą się tu boksy kasowe, informacyjne, poczekalnia, miejsca obsługi podróżnych i automaty biletowe. Hol z ruchomymi schodami i windami powinien zostać połączony z tunelem podziemnym, parkingiem pod placem, jak również z ewentualną kładką, która rozprowadzałby ruch górą. Ważną część funkcjonalną w projekcie stanowią biura i trzygwiazdkowy hotel.

Nie wiadomo jeszcze czy przygotowany na zlecenie PKP scenariusz dla starego dworca i otaczających go terenów zostanie zrealizowany. Nie zapadly decyzje dotyczace ostatecznego wyglądu dworca. Koncepcja przygotowana przez Ewę i Stanisława Sipińskich jest obecnie konsultowana z władzami lokalnymi oraz środowiskiem inżynierów i architektów.