Architektura MuratorProjektySinfonia Varsovia coraz bliżej realizacji

Sinfonia Varsovia coraz bliżej realizacji

Zakończył się ostatni etap projektowania siedziby Sinfonii Varsovii. Długo wyczekiwana sala koncertowa ma powstać w sercu warszawskiej Pragi według koncepcji austriackiej pracowni Atelier Thomas Pucher.

Sinfonia Varsovia coraz bliżej realizacji
Sinfonia Varsovia, proj. Atelier Thomas Pucher

Sinfonia Varsovia: nadzieja dla Pragi

Siedziba Sinfonii Varsovii powstanie na warszawskiej Pradze według koncepcji austriackiego architekta Thomasa Puchera, wyłonionej w ramach konkursu z 2010 roku. To flagowy projekt Programu Rewitalizacji Pragi, w którym władze miasta pokładają ogromne nadzieje. Kompleks obiektów kulturalnych ma nie tylko pełnić funkcję siedziby jednej z najbardziej znanych polskich orkiestr na świecie, ma także stać się impulsem dla rozwoju i nowym centrum prawobrzeżnej Warszawy.

Czytaj też: Sala z innej bajki – rozmowa z Thomasem Pucherem |

Dla architekta budowa sali koncertowej to największy zaszczyt. Każdą salę koncertową można porównać to ogromnego instrumentu, w którego wnętrzu może zasiąść 1850 osób i każdy może usłyszeć muzykę najwyższej jakości mówił trzy lata temu podczas prezentacji nowego gmachu dla Sinfonii Varsovii Thomas Pucher. Zaprojektowane przez jego pracownię założenie obejmie pięć zabytkowych budynków znajdujących się na terenie dawnego Instytutu Weterynarii i nowy obiekt zlokalizowany na tyłach działki.

Kiedy budowa Sinfonii Varsovii?

Na początku kwietnia dyrekcja Sinfonii Varsovii odebrała ostatnią część dokumentacji projektowej, na którą składają się w szczególności projekty wykonawcze i specyfikacje techniczne adaptacji pięciu zabytkowych budynków dawnego Instytutu Weterynaryjnego, projekty nowego budynku z salą koncertową oraz przeszło dwuipółhektarowego ogrodu. Prace nad zakończonym etapem trwały od 22 października 2015 roku, dnia podpisania umowy dotyczącej prac projektowych pomiędzy Atelier Thomas Pucher a Sinfonią Varsovią. Wysoki stopień skomplikowania rozwiązań projektowych, jak również ogromna skala samego projektu obejmującego trudną adaptację pięciu zabytkowych budynków oraz najbardziej skomplikowany element projektu, czyli wnętrze nowej sali koncertowej, wymagał wielu dodatkowych miesięcy pracy, uzgodnień, badań i prób akustycznych. Mimo wielu trudności takich, jak uchylenia na początku prac projektowych miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, wielomiesięcznych starań o zwiększenie budżetu projektu czy pandemia, zamykamy ważny rozdział – informuje Sinfonia Varsovia, zapowiadając jak najszybsze przygotowanie postępowania przetargowego oraz rozpoczęcie robót budowlanych. Według deklaracji władz miasta, realizacja nowej siedziby Sinfonii Varsovii ma się rozpocząć w 2022 roku i zakończyć po czterech latach.   

Sinfonia Varsovia 2.0: zmiany w projekcie

W stosunku do konkursowego projektu Sinfonii Varsovii, zmienił się element budzący największe kontrowersje. Okalający i scalający kompleks betonowy mur zastąpiła zawieszona trzy metry nad ziemią ażurowa rama ze stali, która ma chronić przez hałasem dobiegającym od strony ruchliwej ulicy Grochowskiej, zapewniać bardziej intymną atmosferę, a jednocześnie częściowo odsłaniać widok na to, co znajduje się wewnątrz. Ta część będzie zawierać kilka ciekawych elementów, na przykład zintegrowane z ramą schody umożliwiające wejście na szczyt konstrukcji i obejście jej wokół wyjaśnia architekt. W ramach kolejnego etapu projektowego doprecyzowano też układ funkcjonalny poszczególnych obiektów.

Czytaj też: Początek zmian na rondzie Dmowskiego w Warszawie |

Nowo projektowany budynek Sinfonii Varsovii w parterze w całości otwarto na park. Obiekt pomieści główną salę koncertową na 1850 osób, będącą połączeniem typów pudełko na buty i winnica. Takie rozwiązanie ma zapewnić doskonałą jakość dźwięku, a jednocześnie skrócić dystans słuchaczy do orkiestry. Za akustykę odpowiedzialne jest berlińskie biuro Müller-BBM GmbH, wspierane przez brukselski zespół Kahle Acoustics. Kolejnym nietypowym rozwiązaniem jest umieszczenie orkiestry na poziomie -1, dzięki czemu zapewniono bezpośredni dostęp do pomieszczeń technicznych i zaplecza dla muzyków. W programie funkcjonalnym założenia przewidziano również przestrzenie dla młodych artystów (Akademia Sinfonia Varsovia, rezydencje artystyczne, sale prób), studio nagraniowe, salę konferencyjną, oraz pomieszczenia edukacyjne.

Inwestycja jest finansowana z budżetu m.st. Warszawy. Na etapie konkursu architektonicznego w 2010 roku szacowany koszt budowy wynosił ok. 460 mln złotych. Weryfikacja tej wartości nastąpi wkrótceh. W budżecie miasta zostało zabezpieczonych ok. 280 mln zł.

Gdzie powstanie Sinfonia Varsovia

Tagi:
Autor: Piotr Prus
ARCHIwum Warszawy lat 90. Wirtualna mapa warszawskiej architektury lat 90. Dostępna jest już mapa warszawskiej architektury lat 90. Po najntisowych realizacjach stolicy oprowadzają badaczki architektury Aleksandra Stępień-Dąbrowska i Alicja Gzowska oraz fotograf Maciej Leszczełowski, którzy razem z wolontariuszami zinwentaryzowali ponad 300 obiektów powstałych w dekadzie transformacji.
Airbubble: pierwszy w Polsce biotechnologiczny plac zabaw Jeszcze do 31 października można korzystać z biotechnologicznego placu zabaw przy Centrum Nauki Kopernik. Airbubble to pierwsze taka przestrzeń w Polsce wykorzystująca oczyszczające właściwości alg. Za projektem tego miejskiego eksperymentu stoi ecoLogicStudio.
Plac Piłsudskiego: miejsce niezgody Pojawiające się od blisko 100 lat plany zagospodarowania warszawskiego placu Piłsudskiego (kiedyś zwanego też Saskim i Zwycięstwa) oraz nadania mu właściwej oprawy architektonicznej rozpalają emocje kolejnych pokoleń Polaków. W związku z ogłoszonym w lipcu rządowym planem odbudowy pałacu Saskiego przypominamy prawie stuletnią historię planowania tego ważnego miejsca, w tym artykuł z „Architektury” nr 4/5/1966, który przeczytać można w wydaniu cyfrowym.
MSN / Warszawa Decyzja o wykorzystaniu białego betonu architektonicznego na elewacjach spowodowała, że wszystkie poszczególne etapy związane z technologią i realizacją obiektu wymagały innego podejścia niż na typowej budowie. O realizacji siedziby Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie według projektu biura Thomas Phifer and Partners piszą Mikołaj Mundzik i Krzysztof Kuniczuk.
Spójna różnorodność: o Browarach Warszawskich Piotr Lewicki Kazimierz Łatak W miejscu dawnych browarów projektantom z pracowni JEMS Architekci udało się stworzyć kawałek autentycznego miasta. Jest ono przyjazne dla pieszych, a także wielkomiejskie. Współczesne, ale niepozbawione historii – o nowej realizacji Jemsów piszą Piotr Lewicki i Kazimierz Łatak.
Kamienica wielopokoleniowa przy ul. Stalowej w Warszawie Kamienica wielopokoleniowa przy Stalowej 29 w Warszawie w większym zakresie stanowi projekt interesujący społecznie niż architektonicznie. O realizacji biura Sawa-tech pisze Jerzy S. Majewski.