Architektura MuratorProjektySinfonia Varsovia coraz bliżej realizacji

Sinfonia Varsovia coraz bliżej realizacji

Zakończył się ostatni etap projektowania siedziby Sinfonii Varsovii. Długo wyczekiwana sala koncertowa ma powstać w sercu warszawskiej Pragi według koncepcji austriackiej pracowni Atelier Thomas Pucher.

Sinfonia Varsovia coraz bliżej realizacji
Sinfonia Varsovia, proj. Atelier Thomas Pucher

Sinfonia Varsovia: nadzieja dla Pragi

Siedziba Sinfonii Varsovii powstanie na warszawskiej Pradze według koncepcji austriackiego architekta Thomasa Puchera, wyłonionej w ramach konkursu z 2010 roku. To flagowy projekt Programu Rewitalizacji Pragi, w którym władze miasta pokładają ogromne nadzieje. Kompleks obiektów kulturalnych ma nie tylko pełnić funkcję siedziby jednej z najbardziej znanych polskich orkiestr na świecie, ma także stać się impulsem dla rozwoju i nowym centrum prawobrzeżnej Warszawy.

Czytaj też: Sala z innej bajki – rozmowa z Thomasem Pucherem |

Dla architekta budowa sali koncertowej to największy zaszczyt. Każdą salę koncertową można porównać to ogromnego instrumentu, w którego wnętrzu może zasiąść 1850 osób i każdy może usłyszeć muzykę najwyższej jakości mówił trzy lata temu podczas prezentacji nowego gmachu dla Sinfonii Varsovii Thomas Pucher. Zaprojektowane przez jego pracownię założenie obejmie pięć zabytkowych budynków znajdujących się na terenie dawnego Instytutu Weterynarii i nowy obiekt zlokalizowany na tyłach działki.

Kiedy budowa Sinfonii Varsovii?

Na początku kwietnia dyrekcja Sinfonii Varsovii odebrała ostatnią część dokumentacji projektowej, na którą składają się w szczególności projekty wykonawcze i specyfikacje techniczne adaptacji pięciu zabytkowych budynków dawnego Instytutu Weterynaryjnego, projekty nowego budynku z salą koncertową oraz przeszło dwuipółhektarowego ogrodu. Prace nad zakończonym etapem trwały od 22 października 2015 roku, dnia podpisania umowy dotyczącej prac projektowych pomiędzy Atelier Thomas Pucher a Sinfonią Varsovią. Wysoki stopień skomplikowania rozwiązań projektowych, jak również ogromna skala samego projektu obejmującego trudną adaptację pięciu zabytkowych budynków oraz najbardziej skomplikowany element projektu, czyli wnętrze nowej sali koncertowej, wymagał wielu dodatkowych miesięcy pracy, uzgodnień, badań i prób akustycznych. Mimo wielu trudności takich, jak uchylenia na początku prac projektowych miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, wielomiesięcznych starań o zwiększenie budżetu projektu czy pandemia, zamykamy ważny rozdział – informuje Sinfonia Varsovia, zapowiadając jak najszybsze przygotowanie postępowania przetargowego oraz rozpoczęcie robót budowlanych. Według deklaracji władz miasta, realizacja nowej siedziby Sinfonii Varsovii ma się rozpocząć w 2022 roku i zakończyć po czterech latach.   

Sinfonia Varsovia 2.0: zmiany w projekcie

W stosunku do konkursowego projektu Sinfonii Varsovii, zmienił się element budzący największe kontrowersje. Okalający i scalający kompleks betonowy mur zastąpiła zawieszona trzy metry nad ziemią ażurowa rama ze stali, która ma chronić przez hałasem dobiegającym od strony ruchliwej ulicy Grochowskiej, zapewniać bardziej intymną atmosferę, a jednocześnie częściowo odsłaniać widok na to, co znajduje się wewnątrz. Ta część będzie zawierać kilka ciekawych elementów, na przykład zintegrowane z ramą schody umożliwiające wejście na szczyt konstrukcji i obejście jej wokół wyjaśnia architekt. W ramach kolejnego etapu projektowego doprecyzowano też układ funkcjonalny poszczególnych obiektów.

Czytaj też: Początek zmian na rondzie Dmowskiego w Warszawie |

Nowo projektowany budynek Sinfonii Varsovii w parterze w całości otwarto na park. Obiekt pomieści główną salę koncertową na 1850 osób, będącą połączeniem typów pudełko na buty i winnica. Takie rozwiązanie ma zapewnić doskonałą jakość dźwięku, a jednocześnie skrócić dystans słuchaczy do orkiestry. Za akustykę odpowiedzialne jest berlińskie biuro Müller-BBM GmbH, wspierane przez brukselski zespół Kahle Acoustics. Kolejnym nietypowym rozwiązaniem jest umieszczenie orkiestry na poziomie -1, dzięki czemu zapewniono bezpośredni dostęp do pomieszczeń technicznych i zaplecza dla muzyków. W programie funkcjonalnym założenia przewidziano również przestrzenie dla młodych artystów (Akademia Sinfonia Varsovia, rezydencje artystyczne, sale prób), studio nagraniowe, salę konferencyjną, oraz pomieszczenia edukacyjne.

Inwestycja jest finansowana z budżetu m.st. Warszawy. Na etapie konkursu architektonicznego w 2010 roku szacowany koszt budowy wynosił ok. 460 mln złotych. Weryfikacja tej wartości nastąpi wkrótceh. W budżecie miasta zostało zabezpieczonych ok. 280 mln zł.

Gdzie powstanie Sinfonia Varsovia

Tagi:
Autor: Piotr Prus
Widok Towers w Warszawie Zakończyła się budowa Widok Towers w Warszawie według projektu Piotra Bujnowskiego i Martina Troethana. 95-metrowy budynek zastąpił dawną siedzibę Centrali Handlu Zagranicznego Universal o wysokości zaledwie 50 metrów.
Początek zmian na rondzie Dmowskiego w Warszawie Zarząd Dróg Miejskich ogłosił właśnie przetarg na zmiany w okolicy ronda  Dmowskiego. Jeszcze w tym roku mają pojawić się tu nowe naziemne przejścia dla pieszych i przejazdy rowerowe oraz nowe nasadzenia.
Osiedle U-City Residence w Warszawie projektu Kuryłowicz & Associates Kameralne osiedle U-City Residence powstanie na granicy warszawskiego Ursusa z zielonymi terenami Konotopy według projektu pracowni Kuryłowicz & Associates.
Centrum Aktywności Międzypokoleniowej w Warszawie projektu xystudio Na warszawskiej Ochocie powstanie Centrum Aktywności Międzypokoleniowej według projektu biura xystudio. Kompaktowy budynek z rozległymi zielonymi tarasami i dachami pomieści żłobek, dom dziecka, dom pomocy dla osób z niepełnosprawnościami oraz dzienny dom pobytu dla seniorów.
Fort VIII / Warszawa Dzięki rewitalizacji tereny do tej pory „ukryte” na skraju wielkiej dzielnicy mieszkaniowej Ursynów zostały przywrócone do czytelnej struktury miasta. O realizacji biura festgrupa pisze Grzegorz Stiasny.
Klejnot w skromnej oprawie: o szkole muzycznej w Warszawie Dariusz Herman Sala zachwyca. Jasne, jesionowe panele akustyczne, o pięknej i bogatej fakturze, zestawione z czernią, przywodzą na myśl najlepsze wzorce. To będzie ważne miejsce na niezbyt bogatej, koncertowej mapie Warszawy – o przebudowie dawnego domu sierot w Warszawie na nową siedzibę szkoły muzycznej projektu Konior Studio pisze Dariusz Herman.