Architektura MuratorProjekty"Szucha Corner" projektu Bolesława Stelmacha z zespołem

"Szucha Corner" projektu Bolesława Stelmacha z zespołem

Nowy biurowiec o skromnej, lecz reprezentacyjnej architekturze powstanie w centrum Warszawy. Użytkowników czekają kaskadowe tarasy i kilkusetmetrowy ogród. Autorem projektu "Szucha Corner" jest Bolesław Stelmach

Zielona architektura, Bolesław Stelmach
"Szucha Corner", nowy biurowiec w centrum Warszawy, projekt: Bolesław Stelmach. Od strony zachodniej przewidziano budowę drewniano-szklanej struktury, kóra z czasem pokryje się bujną roślinnością. Wizualizacja dzięki uprzejmości Green Property Group

Nowy biurowiec powstanie na rogu Alei Jana Christiana Szucha i ulicy Litewskiej, w bezpośrednim sąsiedztwie odrestaurowanego XIX-wiecznego obiektu, nazywanego dawniej Pałacykiem Generałowej Marii Agapijew. Mierząca zaledwie 650 m długości Aleja Szucha, łącząca Plac Unii Lubelskiej z Placem na Rozdrożu, jest jednym z najbardziej reprezentacyjnych miejsc w Warszawie. Mieszczą się tu siedziby instytucji państwowych i placówek dyplomatycznych, m.in. Trybunał Konstytucyjny, Ministerstwo Spraw Zagranicznych, a w sąsiedztwie – Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, ambasady i budynki administracji rządowej.

Zielona architektura i szlachetna prostota biurowca "Szucha Corner"

Autorem projektu „Szucha Corner” jest Bolesław Stelmach znany m.in. z takich realizacji jak Centrum Chopinowskiego w Warszawie, rozbudowa Sejmu RP czy rozbudowa Muzeum Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli. Autor projektu tak opisuje architekturę biurowca: "Od strony ogrodu otaczającego dawną willę generałowej Agapijew, dominuje piękno wielkich starych drzew - wspaniałych modrzewi, lip i dębów. Natomiast od strony Al. Szucha i ul. Litewskiej warunki tworzą XIX wieczne kamienice i monumentalna architektura okresu międzywojennego. Te konteksty ukształtowały dom jako jedność dwóch światów. Od zachodu "zielona" drewniano-szklana struktura jest porośnięta roślinnością i pnączami. Na niższej części budynku od tej strony i na dachu urządza się wiszące ogrody. Zieleń wchodzi do wnętrza domu doświetlonym od góry wielokondygnacyjnym patio z pnączami i "zielonymi ścianami". Od wschodu strukturę domu kształtują pionowe rytmy białych betonowych prefabrykatów. Ich zdyscyplinowana rytmika i elegancki minimalizm podziałów są w dialogu z typologiami elewacji sąsiednich domów.”

Kaskadowe tarasy i kilkusetmetrowy ogród

W budynku znajdą się powierzchnie biurowe, przestrzenie usługowe, konferencyjne i restauracyjne. Użytkownicy biur będą mogli korzystać z 3 kaskadowych tarasów o łącznej powierzchni 1200 m2. Unikalną część inwestycji stanowi neorenesansowy budynek, zwany dawniej Pałacykiem Generałowej Marii Agapijew z 1895 r. W zaadaptowanej do nowoczesnych funkcji miejskiej willi powstanie 1000 m2 powierzchni restauracyjno - klubowej. Wokół Pałacyku powstanie kilkusetmetrowy, dostępny dla wszystkich ogród. Dla wygody użytkowników biur i gości zaplanowano stworzenie 3 poziomowego podziemnego parkingu. Prace budowlane rozpoczną się w IV kwartale 2014

Szucha Corner
Projekt: Bolesław Stelmach
Powierzchnia biurowa: 8000 m2
Inwestor: Green Property Group

Park na Górkach Czechowskich w Lublinie – nowy projekt Bolesława Stelmacha Projekt 75-hektarowego parku na zlecenie TBV Investment przygotował Bolesław Stelmach we współpracy z architektem krajobrazu Piotrem Szkołutem z lubelskiej pracowni Garden Concept. Firma obiecuje realizację w zamian za zgodę na wybudowanie kolejnego osiedla. Decyzję podejmą mieszkańcy.
Narodowy Instytut Architektury Architekt Bolesław Stelmach stanął na czele Narodowego Instytutu Architektury, nowo powołanej instytucji, która ma służyć upowszechnianiu wiedzy na temat architektury i projektowania przestrzennego oraz prowadzić badania, działania edukacyjne, promocyjne i wydawnicze. W rozmowie udzielonej „A-m” Stelmach zarysował trzy główne priorytety przyszłej aktywności: szeroko pojęta edukacja, dokumentacja oraz legislacja.
Teatr otwarty – o CSK w Lublinie Tomasz Michalak Budynek jest idealnym łącznikiem między starym i nowym. Położony na styku miasta historycznego stanowi urbanistyczne wprowadzenie do tej części Lublina, której przestrzeń ukształtowały dziesięciolecia rozwoju modernizmu. Bolesław Stelmach, opowiadając o jego projektowaniu, często odwołuje się do idei formy otwartej i spuścizny Hansenów. Pozostawia teatr otwarty, a architektom tworzącym w Lublinie zdaje się przypominać, że miasto wokół wciąż pozostaje w budowie – pisze Tomasz Michalak.
Rozmowa z Bolesławem Stelmachem, autorem Centrum Spotkania Kultur w Lublinie Mam nadzieję, że to co robię czasami bywa sztuką. A i tak prawda okaże się za 100 lat – o relacji między architektura a naturą, mizantropii i inspirującej bezradności z Bolesławem Stelamchem rozmawia Maja Mozga-Górecka.
O historii CSK w Lublinie Tomasz Żylski W założeniu peerelowskich władz lubelski teatr miał być jednym z największych obiektów widowiskowych w Europie, tymczasem na ponad 40 lat stał się największą nieukończoną inwestycją, skutecznie wyłączając z publicznego użytku istotny fragment centrum miasta.
O projekcie fasady CSK w Lublinie Lorenzo Lilli Największe wyzwanie stanowiło właściwe zamodelowanie struktury, gdyż w jej obrębie zaistniało jednocześnie kilka czynników. Po pierwsze, należało wziąć pod uwagę, że fasada na kanwie z cięgien stalowych będzie wykazywała cechy szczególne, choćby ze względu na obróconą w stosunku do jej płaszczyzny geometrię szklenia. Musieliśmy zbadać też, jak zachowa się fasada, kiedy zostanie poddana działaniu wiatru, a ułożone niczym łuska panele szklane będą generować zawirowania powietrza oraz deformacje wzdłuż samej konstrukcji.