Nazwa obiektu | Teatr w budowie |
Adres obiektu | Lublin |
Autorzy | Stelmach i Partnerzy Biuro Architektoniczne - główny projektant Bolesław Stelmach |
Współpraca autorska | Marek Zarzeczny, Rafał Szmigielski, Zbigniew Wypych |
Jury pod przewodnictwem architekta, Stanisława Fiszera za najlepszy projekt uznał koncepcję przygotowaną przez lubelską pracownię architektoniczną.
Skład zespołu autorskiegoGłówny projektant: Bolesław StelmachProjektanci: Marek Zarzeczny, Rafał Szmigielski, Zbigniew WypychWspółpraca ideowa: Tomasz Pietrasiewicz
Praca uzyskała nagrodę za stworzenie czytelnej kompozycyjnie i przestrzennie idei miejsca spotkań trzech kultur oraz spójne funkcjonalnie i architektonicznie powiązanie obiektu i Placu Teatralnego. Jury wysoko oceniło wyrazistą, lapidarną formę budynku, który dzięki rozwiązaniom multimedialnej elewacji wraz z formami zagospodarowania placu umożliwia zmienność funkcji również dla różnorodnych działań artystycznych i społecznych. Zgodne z programem rozwiązania wewnętrznych funkcji obiektu, sygnalizowane precyzyjnie rozwiązania technologii, akustyki, energooszczędności oraz realne wyliczenie kosztów inwestycji, są opracowaniami na wysokim poziomie warsztatowym, gwarantującym pozytywny przebieg realizacji.
Założenia autorskie
HISTORIA MIEJSCATeatr w Budowie jest materialnym zapisem historii miejsca, a jednocześnie świadectwem minionej epoki - PRL. Utopijny, niedokończony projekt to symbol megalomanii i nieliczenia się ze społeczno-gospodarczą rzeczywistością. Tak więc „wchodzimy” w starą bryłę Teatru w Budowie z nową ideą interaktywnego przekazu w starej strukturze. Próbując zrozumieć co oznacza dzisiaj spotkanie kultur, nie można pominąć zjawiska globalnej sieci.
ARCHITEKTURAElementy projektowane są obudową istniejącej struktury tak, aby pokazać „stare i nowe”. Celowo pozostawiono elewacje od ul. M. Skłodowskiej–Curie, jako świadectwo nawarstwień. Gigantyczny ekran /45mx10m/ na frontowej elewacji stanie się przestrzenią ekspozycji. Fasadę wschodnią i zachodnią tworzą pionowe prefabrykaty z białego betonu na podkonstrukcji stalowej. Cała górna część zachodniej elewacji ma elektrownię wiatrową z „miejskimi” – pionowymi turbinami /wiatrakami/. Elewacje południowe kształtuje się jako „double skin” z ogniwami fotowoltaicznymi, zaś północne od strony placu będą zbudowane z prefabrykatów - Corianu®. Na parterze, wąski szklany pas na całej długości otwiera wnętrze CSK na przestrzeń placu. Zawieszona nad nim monolityczna tafla z Corianu® daje efekt lampionu. Gdy foyer jest rozświetlone, elewacja jarzy się jak tafla matowego szkła. W dzień, foyer nawiązuje wyglądem do betonowych elewacji.
Elewacja z Corianu® pozwala na wyświetlenie slajdów i filmów rzutnikami od środka foyer. Właściwości materiału pozwalają na przenoszenie świetlnego obrazu z wewnętrznej powierzchni ściany na zewnątrz. Tym samym, po zmierzchu, frontowa ściana CSK stanie się wielkim ekranem do kreacji oraz akcji promocyjnych i informacyjnych. Jest to także symbol całego Centrum jako przestrzeni internetowej-elektronicznej, gdzie największą wartością jest przekaz-informacja. Pionowym akcentem frontowej elewacji jest falująca kotara niczym kurtyna teatralna - główne wejście do CSK. Najważniejszym celem projektowanej struktury przestrzennej Teatru w Budowie jest dostosowanie do nowych funkcji, z wydzieleniem Dużej Sali, CSK, Mediateki, Galerii, Filharmonii, Teatru Muzycznego. Wewnętrzny pasaż - Aleja Kultur - stanowi wspólną przestrzeń ekspozycyjno-promocyjną CSK i pozwala na sprawną komunikację pomiędzy instytucjami. Na trzech poziomach, w zależności od potrzeb funkcjonalnych, będą unosić się kładki, zaś na parterze przewidziano multimedialne stanowiska.
URBANISTYKAPlac ma prostą formę. Część pochyłości, wypiętrzeń i załomów przed Centrum Spotkania Kultur symbolizuje historię, będącą efektem ścierania się stanowisk, światopoglądów i szukania kompromisów. Te elementy europejskiej kultury symbolizują litery różnych alfabetów, wtopione w pochyłości placu. Oświetlenie umieszczone w płycie posadzki prowadzić będzie w kierunku Alei Kultur. Pochyła część placu wyposażona w meble miejskie będzie naturalnym przedłużeniem CSK. Przy placu staną bliźniacze pawilony o funkcji restauracyjnej oraz letnimi ogródkami z włączeniem obszaru wysokiej zieleni jako rekreacyjnego zaplecza.
ENERGOOSZCZĘDNOŚĆW dobie wyzwań zrównoważonego rozwoju, kolejną, chociaż całkowicie oddzielną ideą projektu jest energooszczędność. Peter Buchanan w eseju „Poza kultem obiektów” pisze: „Wśród licznych problemów stojących przed globalizującym się światem, najbardziej oczywisty i najpilniejszy jest kryzys środowiska naturalnego, znacznie wykraczający poza samą tylko zmianę klimatu. Może on wyznaczyć nowy cel architekturze, która – razem z innymi formami projektowania ekologicznego – powinna stać na pierwszej linii frontu, przeciwstawiając kryzysowi kreatywność.”