Yatenga

Idea zawarta w nazwie znajduje odzwierciedlenie w kompozycji, symbolice i zastosowanych materiałach, co sprawia, że Yatenga jest próbą wcielenia w życie zasad ekoarchitektury operującej alternatywnymi metodami budownictwa określanymi skrótem low-tech.

fotka z /zdjecia/muz9_pow.jpg
Yatenga - Centrum Kultur ŚwiataŻory
AutorzyOVO Grąbczewscy Architekci
Zespół projektowyarch. Barbara Grąbczewska, arch. Oskar Grąbczewski, dr inż. arch. Marcin Mateusz Kołakowski
InwestorMuzeum Miejskie w Żorach
Powierzchnia użytkowa3996.0 m²
Projekt (data)2008

W Żorach mieści się najbardziej prężnie działający w Polsce ośrodek etnograficzny i afrykanologiczny. Przyszłe muzeum położone w niedalekiej odległości od rynku żorskiego, ma stać się integralną częścią miasta, miejscem spotkań kultur pozaeuropejskich. Bliskość drogi tranzytowej definiuje granicę działki, która unosi się ze względu na nasyp. Od północnego wschodu teren przecina trasa kolejowa, zaś od wschodu otoczony jest obszarem zielonym.

Yatenga składa się z wyodrębnionych przestrzennie bloków funkcjonalno-przestrzennych: zespołu sal wystawienniczych, edukacyjno-biurowego, sali konferencyjnej oraz pokoi gościnnych ukształtowanych na podobieństwo wioski afrykańskiej. Pokryte zielonymi dachami organiczne formy „wycięte” krzywoliniowo prowadzonymi ścianami powstaną z ubijanej gliny lub bloków słomy tynkowanej gliną. Kopuła układana z suszonych cegieł przekrywa salę konferencyjną. Wyodrębnioną część bloku stanowi wieża pełniąca funkcję komunikacyjną, zaś w drugiej części rekreacyjną - ściana wspinaczkowa. Kompleks zostanie połączony rozświetloną od góry wielofunkcyjną przestrzenią, przekrytą lekkim dachem o konstrukcji drewnianej.
Część dachów kryta blachą cynkowo-tytanową (gościniec), pozostałe to stropodachy odwrócone, pokryte roślinnością. Od wewnątrz, widoczna konstrukcja drewniana z deskowaniem. Ściany zewnętrzne będą osłonięte panelami ze stali cor-ten, zaś kopuła i wieża łamanym kamieniem.

Jednak podstawowy materiał z którego powstanie Centrum to glina. Renesans gliny w architekturze wynika z ważnego tematu jakim stała się ekologia. Tradycje takiej architektury rozwijały się przez tysiące lat w Afryce. Ponownie została odkryta po wojnie w latach 50. przez egipskiego Architekta Hassana Fathiego. Prace Fathiego zainspirowały wielu twórców z krajów wysokorozwiniętych. Przykładem jest tu chociażby Ośrodek Budynków Eksperymentalnych w Kassel prowadzony przez prof. Minke, CraTerre we Francji, czy Muzeum gliny na niemieckim Pomorzu.

YATENGA- CENTRUM KULTUR ŚWIATA

Lokalizacja: Żory
Inwestor: Muzeum Miejskie w Żorach
Autorzy: OVO Grąbczewscy Architekci (arch. Barbara Grąbczewska, arch. Oskar Grąbczewski), dr inż. arch. Marcin Mateusz Kołakowski
Powierzchnia użytkowa: 3 995,64 m2
Projekt: 2008


Dalsze informacje na: http://www.yatenga.eu/