Architektura MuratorRealizacjeApartamenty Marina III we Wrocławiu

Apartamenty Marina III we Wrocławiu

Nadwieszona nad wodą bryła jest ściśle dopasowana do kształtu wyspy Pomorskiej. Budynek jest rozbity na dwie części, między którymi otwiera się widok na zabytkową wieżę Uniwersytetu Wrocławskiego. Zespół ma dwukondygnacyjny garaż podwodny, co było dużym wyzwaniem realizacyjnym – pisze Aleksandra Czupkiewicz.

Apartamenty Marina III we Wrocławiu
Zdjęcie z drona; Marina III z mostem Pomorskim w tle; po lewej Marina I autorstwa Studia Projektowego Archipelag i Marina II autorstwa Studia Wójciak Jagodziński; Fot. Maciej Lulko
Zespół mieszkalno–usługowy Marina IIIWrocław, wyspa Pomorska
AutorzyMAJOR ARCHITEKCI, architekci Marcin Major, Anna Major, Paweł Major, Przemysław Spadło, Anna Owsiany, Zuzanna Róg, Partycja Koprowska, Martyna Trzęsicka
Założenia urbanistyczne:Tamizo Architects
Architektura wnętrzMAJOR ARCHITEKCI
KonstrukcjaVegaCAD, Maciej Yan Minch
Generalny wykonawcaPrzedsiębiorstwo Budowlane Alfa – Dach Sp. z o.o.
InwestorTopacz Investments Sp. z o.o.
Powierzchnia terenu1089.0 m²
Powierzchnia zabudowy1148.0 m²
Powierzchnia użytkowa3506.0 m²
Powierzchnia całkowita5339.0 m²
Kubatura12941.0 m³
Liczba mieszkań:38
Projekt (data)2014-2017
Data realizacji (koniec)2018
Koszt inwestycjinie podano
Powierzchnia mieszkań:od 45 m² do 150 m²

Przez ostatnie dziesięciolecie rejon wrocławskiej wyspy Kępa Mieszczańska jest konsekwentnie zabudowywany. W 2008 roku w jej wschodniej części spółka Topacz Investment zrealizowała budynek usługowo-hotelowo- -mieszkalny Marina I („A-m” 8/09) według założenia Studia Projektowego Archipelag. Obiekt, wyposażony w dwuspadowy dach i ogromne lukarny, był inspirowany architekturą holenderską. Apartamentowiec Marina II („A-m” 9/13) z 2012 roku został zaprojektowany przez Studio Wójciak Jagodziński. Wyróżnia się zanurzonymi w wodzie filarami konstrukcyjnymi i składanymi aluminiowymi okiennicami. Marina III, kolejny budynek tego samego inwestora, powstał na sąsiadującej od wschodu z Kępą Mieszczańską wyspie Pomorskiej, pomiędzy mostami Pomorskim a Uniwersyteckim. Za projekt odpowiada pracownia Major Architekci.

Apartamenty Marina III we Wrocławiu
Elewacja zespołu Marina III od strony południowo-wschodniej. Pionowe, prefabrykowane, grafitowe elementy kraty pod poziomem parteru przechodzą w przypory, zapewniające stabilność układu w całości zrealizowanego na wodzie; Fot. Maciej Lulko

Konkurs na opracowanie koncepcji urbanistyczno-architektonicznej wyspy Pomorskiej firma Topacz Investment we współpracy z miastem ogłosiła w 2012 roku. Pierwsze miejsce przyznano ex aequo Pracowni Architektonicznej Dawid Marszolik z Tychów oraz biuru Tamizo z Łodzi. Jednak w ostateczności wybrano propozycję pracowni Major Architekci. Ze względu na trudność tematu inwestor zdecydował się zaangażować lokalnych architektów i dlatego zwrócił się do nas – mówi Marcin Major. W zrealizowanym projekcie został zachowany pomysł urbanistyczny łódzkiej pracowni – dwa budynki, między którymi otwiera się widok na zabytkową wieżę Uniwersytetu Wrocławskiego. Oba obiekty są pięciokondygnacyjne z usługowymi parterami, powyżej zaś znajdują się apartamenty o różnym metrażu, który wzrasta wraz z kondygnacjami. Na ostatnim piętrze mieszczą się lokale o największej powierzchni (150 m2) z tarasami na dachu. Zespół ma dwukondygnacyjny garaż poniżej poziomu wody – było to duże wyzwanie realizacyjne. Szczególne położenie budynku wpłynęło też na kształt elewacji, która ma strukturę żelbetowej kraty w kolorze grafitowym, w całości wykonanej z elementów prefabrykowanych. Pionowe elementy pod poziomem parteru przechodzą w przypory, zapewniające stabilność układu zrealizowanego na wodzie. Za żelbetową konstrukcją mieści się szklana fasada – przestrzeń od lica kraty do okien rekompensuje mieszkańcom brak balkonu i umożliwia wyjście na zewnątrz. Wszystkie te elementy budują dynamiczną tektonikę elewacji, którą przesłaniają aluminiowe żaluzje. Zapewniają one prywatność mieszkańcom oraz jednolity wygląd budynku, co ma duże znaczenie z uwagi na jego lokalizację w ścisłym centrum. Części wspólne budynków nawiązują do zastosowanych na elewacji materiałów i kolorystyki. Korytarze obłożone są czarnymi oraz jasnoszarymi płytami betonowymi. Trójkątna dusza schodów większego budynku otoczona jest fragmentami szklanej balustrady, a na całej wysokości klatki schodowej ciągnie się ściana pionowych, stalowych prętów o okrągłym przekroju. Wnętrze zdobią drewniane akcenty, którymi wykończono stopnice biegów schodów, a także recepcję w holu głównym. Drewno wykorzystano również jako pokrycie tarasów – dachowego oraz tarasu na parterze, wypełniającego przerwę pomiędzy zabudową. Strefę wejściową zaprojektowano jako skromną powierzchnię zieloną z zaledwie kilkoma elementami małej architektury (oświetlenie). Jej głównym punktem stał się okazały 200-letni dąb, o którego zabezpieczenie zadbano podczas budowy. Podobnie było w przypadku Mariny I – pierwotny drzewostan Kępy Mieszczańskiej został zachowany. Ścisłe centrum to teren, który jest przykładem pozytywnego rozwoju architektury Wrocławia. Na przykładzie realizacji Mariny III widać, że miasto zawsze powinno być istotnym graczem na rynku nieruchomości. Tylko dzięki porozumieniu na linii inwestor-miasto uda się wytworzyć czy też utrzymać dobrą jakość zabudowy. Kolejną kwestią jest nadrzędność urbanistyki – budynki mogą wyglądać różnie, ale największe znaczenie dla miasta, jego panoramy, funkcjonowania oraz mieszkańców mają decyzje podejmowane na poziomie planów miejscowych i ich konsekwentna realizacja.

Apartamenty Marina III we Wrocławiu
Podcień w parterze (taras) z widokiem na Uniwersytet Wrocławski z dominantą wieży matematycznej; Fot. Maciej Lulko

Założenia autorskie

Apartamentowiec znajduje się w centrum Wrocławia, na niewielkiej wyspie między Odrą Północną a Odrą Południową. Maksymalna szerokość terenu wynosi zaledwie 28 m, co powoduje, że wszystkie funkcje na całej długości obiektu mają bezpośredni kontakt z wodą. O wyjątkowości tej lokalizacji świadczy sąsiedztwo zrealizowanych w ostatnich latach budynków mieszkalnych, mariny rzecznej, a przede wszystkim historycznego gmachu Uniwersytetu Wrocławskiego. Nie można też pominąć równie starego sąsiada, jakim jest 200-letni dąb. Uwarunkowania te pozwoliły wykreować reprezentacyjny hol i mieszkania z atrakcyjną panoramą. Całość założenia składa się z dwóch obiektów, stanowiących swego rodzaju przeciwwagę dla sąsiednich, dość ciężkich brył, z którymi tworzy spójny układ urbanistyczny wzdłuż ulicy Księcia Witolda. Rozbicie budynku na dwie części kreuje ciekawy kadr miejski, obejmujący wieżę matematyczną Uniwersytetu Wrocławskiego. Konstrukcja jest ściśle powiązana z kształtem wyspy, co wpłynęło na charakterystyczny rzut. Szczególnym wyzwaniem było wprowadzenie dwóch kondygnacji parkingowych poniżej poziomu wody. W części nadziemnej oba obiekty zawierają funkcję usługową oraz mieszkaniową. Partery zajmują lokale gastronomiczne, których dodatkowym atutem jest przylegający do nich taras, nadwieszony nad lustrem wody. Na wyższych piętrach znajdują się mieszkania o wysokim standardzie. Charakterystyczną cechą układu funkcjonalnego większego budynku jest rzut oparty na literze v. Pozwolił on na wykreowanie przestronnego holu wejściowego z widokiem na stary dąb. Wszystkie ściany zewnętrzne budynku są ze szkła, na które nałożono strukturę betonowej kraty w kolorze czarnym. Jej zadaniem jest dodanie wizualnego ciężaru mocno przeszklonym obiektom, a przez to nadanie im miejskiego i eleganckiego charakteru. Ponadto pełni ona funkcję konstrukcyjną, pozwalając na znaczne nadwieszenie budynku nad wodą. Żelbetowa struktura elewacyjna łączy się ze stropami w systemie typu Isokorb. Połączenie to działa tutaj na odwróconej zasadzie – to nie budynek „dźwiga” kratę, ale krata budynek. Fasadę wyposażono w przesuwne żaluzje, które dodają do uporządkowanej struktury element przypadkowości, odzwierciedlając rytm życia mieszkańców.

Marcin Major

Tagi:
Centrum Południe we Wrocławiu projektu APA Wojciechowski Zakończono realizację I etapu kompleksu Centrum Południe we Wrocławiu według projektu warszawskiej pracowni APA Wojciechowski. Na terenie inwestycji zastosowany zostanie tzw. zielony beton.
Concordia Design we Wrocławiu: dlaczego realizacja MVRDV budzi kontrowersje Concordia Design we Wrocławiu została oficjalnie otwarta. Budynek budzi jednak w mieście wiele emocji. Część aktywistów wciąż przekonuje, że zgodnie z wcześniejszymi obietnicami magistratu obiekt powinien być przeznaczony na cele społeczne, część krytykuje projekt holenderskiej pracowni MVRDV za odtwórczość i nieuszanowanie kontekstu. Zanim przekonacie się na własne oczy, jak jest naprawdę, zobaczcie zdjęcia i film Juliusza Sokołowskiego.
Muzeum Lubomirskich: wyniki konkursu na projekt wystawy Zakład Narodowy im. Ossolińskich i Fundacja Art Transparent rozstrzygnęły konkurs na projekt wystawy stałej przyszłego Muzeum Książąt Lubomirskich we Wrocławiu. Zwyciężyło Studio 1:1 z Gdańska, ale nagrodzono też pracownię ONTO Kai Nosal i biuro Aleksandra Wadasa.
Kaplica wotywna we Wrocławiu Architekci przetransponowali tradycyjny model sacrum do współczesnych form i znaczeń, by zwrócić uwagę na wiadukt Autostradowej Obwodnicy Wrocławia. Z barier energochłonnych zbudowali kaplicę, która przekracza schematy architektury sakralnej. O nowej realizacji Maćków Pracownia Projektowa pisze Łukasz Wojciechowski.
Miejski ul we Wrocławiu – wyniki konkursu na projekt dworcowej pasieki Galeria BWA Wrocław Główny oraz PKP S.A. ogłosiły wyniki konkursu na projekt miejskiego ula. Obiekt już w przyszłym roku stanie na jednym z tarasów wrocławskiego dworca głównego.
Osiedle Aleja Dębowa 17-19 we Wrocławiu Na wrocławskim Borku rozpoczęła się budowa nowego osiedla, w którym zaplanowano łącznie 41 mieszkań. Najmniejsze będą mieć 30 m2, największe, trzypoziomowe, nawet 197 m2. Za projekt zespołu odpowiada Maćków Pracowania Projektowa.