Architektura MuratorRealizacjeCentrum Edukacji Geologicznej w Chęcinach

Centrum Edukacji Geologicznej w Chęcinach

Choć w konkursie na projekt budynku zwyciężyła koncepcja Marka Budzyńskiego, do realizacji skierowano pracę warszawskiego biura WXCA, którą wyróżniono drugą nagrodą – o podobieństwach i różnicach obu konkursowych propozycji, odniesieniach do kontekstu i zmianie pokoleniowej w polskiej architekturze piszą Antoni Domicz i Krzysztof Mycielski. W numerze także wypowiedź profesora Marcina Pałysa, rektora Uniwersytetu Warszawskiego oraz współprojektanta obiektu Szczepana Wrońskiego.

Centrum Edukacji Geologicznej
Zieleń na dachach pawilonów i w ich otoczeniu to murawy kserotermiczne występujące w kamieniołomie. Fot. Marcin Czechowicz
Europejskie Centrum Edukacji GeologicznejChęciny
AutorzyWXCA, architekci Szczepan Wroński, Paweł Grodzicki, Krzysztof Budzisz, Zbigniew Wroński
Współpraca autorskaarchitekci Michał Czerwiński, Marcin Jurusik, Ewa Gajda, Katarzyna Błaszkiewicz, Maciej Rudnicki, Agnieszka Nowicka, Katarzyna Kwiatkowska, Jacek Hawrylak, Marta Sękulska, Patrycja Michalak-Dębiec
AkustykaAkustix, Piotr Pękala
Architektura krajobrazuRS AK, architekt krajobrazu Patryk Zaręba
KonstrukcjaBPB
Generalny wykonawcaFirma Budowlana ANNA-BUD Bilcza, Rafał Adamski, Grzegorz Snochowski
InwestorUniwersytet Warszawski
Pełnomocnik rektora UW ds. ECEGPiotr Ziółkowski
Powierzchnia terenu35580.0 m²
Powierzchnia zabudowy3700.0 m²
Powierzchnia użytkowa6500.0 m²
Powierzchnia całkowita8450.0 m²
Kubatura36881.0 m³
Projekt konkursowy2012
Projekt (data)2012-2013
Koszt inwestycji35 000 000 PLN, w tym 28 500 000 PLN z funduszy Unii Europejskiej z regionalnego programu operacyjnego województwa świętokrzyskiego, pozostałe środki pochodzą z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego
Rozmowa ze Szczepanem Wrońskim, prowadzącym biuro WXCA Cała cywilizacja oparta jest na dążeniu do doskonałości. Więc wierzę w postęp – mówi Szczepan Wroński, współautor Centrum Edukacji Geologicznej w Chęcinach.
Struktura, materiał i przestrzeń – o Centrum Edukacji Geologicznej Krzysztof Mycielski Porównanie projektów wyróżnionych w konkursie I i II nagrodą obrazuje przewartościowanie, do jakiego doszło w polskiej architekturze wraz ze zmianą pokoleniową. Zwycięska koncepcja Marka Budzyńskiego była ekologicznym manifestem. W pracy WXCA, którą ostatecznie skierowano do realizacji próżno szukać efektów scenograficznych czy literackich odniesień. Autorzy przemawiają tu wyłącznie językiem architektury, mając za jedyne tworzywo strukturę, materiał i przestrzeń – pisze Krzysztof Mycielski.
Kontestowanie kontekstu – o Centrum Edukacji Geologicznej Antoni Domicz Konkurs na projekt Europejskiego Centrum Edukacji Geologicznej Uniwersytetu Warszawskiego wzbudził ogromne zainteresowanie i obrodził znakomitymi pomysłami. Rywalizowały w nim dwa podejścia do tematu – „ekologiczne”, zakładające minimalną ingerencję w przestrzeń, oraz „kontestujące kontekst”, w myśl znanego powiedzenia Rema Koolhaasa. Jury wybrało to pierwsze, inwestor zrealizował to drugie. Generalnie nie zgadzam się z kwestionowaniem werdyktów konkursowych, ale…
Miejsce dla wszystkich – o Centrum Edukacji Geologicznej Marcin Pałys Ten budynek będzie służyć pracownikom i studentom Uniwersytetu Warszawskiego, ale liczymy na współdziałanie naukowców z innych miast i z innych krajów. Chcielibyśmy też, aby z Centrum korzystali mieszkańcy, żeby nie był to jedynie „obiekt Uniwersytetu na terenie gminy Chęciny”, ale miejsce, które przyciąga lokalną społeczność – pisze profesor Marcin Pałys, rektor Uniwersytetu Warszawskiego.
Nietypowy konkurs – jak powstało Centrum Edukacji Geologicznej Zgodnie z regulaminem konkursu, zaproszenie do negocjacji na temat szczegółowego opracowania koncepcji skierowano zarówno do autorów, którzy zdobyli pierwszą, jak i drugą nagrodę. Oceniano koszt przygotowania dokumentacji i parametry cieplne obiektu – pisze Tomasz Żylski.