Architektura MuratorRealizacjeCharytatywny domek dla lalek

Charytatywny domek dla lalek

W pracowni Office Winhov powstał domek dla lalek, który zostanie przekazany na aukcję charytatywną na rzecz dzieci z zaburzeniami metabolizmu energetycznego. W projekcie wziął udział polski architekt Patryk Królikowski podczas rocznego stażu w tym amsterdamskim biurze.

Charytatywny domek dla lalek
Dollhouse, proj. Office Winhov, 2015-2016, fot. Thomas Lenden

W Europie domki dla lalek zaczęły być szerzej znane w XVI wieku, szczególnie w Niemczech, Anglii, Holandii, Francji i Włoszech. Najstarszym tego typu obiektem w naszym kręgu kulturowym jest domek z 1558 roku – prezent Albrechta V Bawarskiego dla swojej córki. W XVIII i XIX wieku nastąpił rozkwit tej sztuki. Wykonywane wtedy domy często stanowiły miniaturowe kopie rzeczywistych budynków. Starano się wiernie, z jak największą dokładnością, odzwierciedlać pomieszczenia, wystrój wnętrz oraz wyposażenie. Zachowywano proporcje, a także używano odpowiednich materiałów. Lalki przedstawiały domowników, a ich wykonanie zależało od pozycji w hierarchii. Postaci o najwyższym statusie były robione najstaranniej, z najszlachetniejszego tworzywa. Na efekt końcowy składała się wspólna praca wielu specjalistów – architektów, malarzy, stolarzy, rzeźbiarzy i innych rzemieślników. Jak arystokratyczni mężowie mieli swoje gabinety osobliwości, tak zamożne damy – domki dla lalek.

Prezentowany obiekt powstał w ramach akcji „Architekci wspierają dzieci z zaburzeniami metabolizmu energetycznego”. Jej inicjatorem jest architekt Peter Masselink, którego syn cierpi na tę chorobę. Inspiracją dla holenderskiej pracowni był domek z rodzimego obszaru. Petronella Oortman, żona bogatego kupca, tworzyła swój domek w latach 1686-1705. Powstało dzieło niezwykle szczegółowe i realistyczne, będące niekwestionowanym symbolem wysokiego statusu społecznego. Konstrukcja ma trzy piętra, w sumie dziewięć pokojów, każdy o dokładnym przeznaczeniu.

W latach 1824-1825 Karl Friedrich Schinkel zaprojektował dla Fryderyka Wilhelma III pawilon w ogrodach pałacu Charlottenburg w Berlinie. Klasycystyczna budowla, wzorowana na neapolitańskiej willi, miała służyć królowi jako letnia rezydencja. Obiekt o planie równobocznym składa się z dziewięciu pokojów, podobnych, choć nie identycznych. Wnętrze wypełnione jest intensywnymi kolorami w kontraście do bieli elewacji.

Charytatywny domek dla lalek łączy założenia projektów niemieckiego architekta i holenderskiej burżujki. Jest to zabawa potrójnością i złudzeniem równoboczności. Miniaturowa konstrukcja ma trzy piętra, na każdym z nich dziewięć pokojów, w sumie dwadzieścia siedem pomieszczeń. Żadne z nich nie ma określonej funkcji, w przeciwieństwie do domku Oortman. Kolorowe wnętrza i białe zewnętrze nawiązują do pomysłu Schinkla. „Pokoje, każdy z nich unikalny, są niczym więcej niż sobą”. Jak domek Petronelli przyciągał widza wielością detali, tak domek Office Winhov zachęca do kontemplacji atrakcyjną, choć oszczędną formą o niewiadomym przeznaczeniu. Złudzenie, kontrast i miniatura to gra z percepcją widza.

W akcji wzięło udział łącznie dwadzieścia holenderskich pracowni architektonicznych. Obiekty zostaną sprzedane na licytacji, z której dochód ma być przeznaczony na badania Jana Smeitinka, profesora Uniwersytetu im. Radbouda w Nijmegen, pracującego nad lekarstwem na chorobę metabolizmu energetycznego.

Zespół projektowy: Joost Hovenier, Jan Peter Wingender, Anna Janssen, Patryk Królikowski, Camille Moreau

Zjednoczeni przez zabawę. Beazley Design of the Year 2020 Najlepszy projekt roku 2020 według londyńskiego Design Museum to huśtawka na granicy między Stanami Zjednoczonymi a Meksykiem. Chodzi o ideę łączenia się, dostępu i prawdziwego wiązania ze sobą, nawet jeśli między nami jest przestrzeń lub nawet ściana - uzasadnia jury.
Targ w Ghanie Projekt targu to przykład, jak można zmieniać spojrzenie na współczesną architekturę i aspirować do demokratycznego dialogu za jej pośrednictwem. O realizacji, której współautorką jest architektka Magdalena Górecka pisze Joana Lazarova.
Centrum Zarządzania Kryzysowego w Afryce: Grand Prix dla Polaków Aleksandra Wróbel, Kamil Owczarek i Agnieszka Witaszek zdobyli pierwsze miejsce w międzynarodowym konkursie Kaira Looro na projekt Centrum Zarządzania Kryzysowego dla Afryki Subsaharyjskiej. Praca młodych architektów pokonała ponad 450 projektów z całego świata i ma szansę na realizację.
Architektura bez granic – spotkanie z Hannesem Schmidem Architekci Bez Granic OW SARP zapraszają na pierwsze spotkanie z nowego cyklu poświęconego architekturze humanitarnej na świecie. Już 1 października wykład wygłosi Hannes Schmid zaangażowany w działania charytatywne w slumsach Kambodży.  
Projekt Empatia Dom z papieru, minikuchnia do małego mieszkania, kurtka ze śpiworem oraz miniaturowa skrzynka z akcesoriami edukacyjnymi – takie projekty można zobaczyć na wystawie dizajnu pomocowego zatytułowanej Empatia, teraz!
Tymczasowe schronienie "Better Shelter" jedną z najlepszych innowacji 2016 roku Magazyn TIME uznał projekt Better Shelter za jedną z najlepszych innowacji 2016 roku. Wielofunkcyjna jednostka  wykorzystywana w różnych regionach świata dotkniętych wojną lub klęskami żywiołowymi weszła też do stałej kolekcji nowojorskiego Museum of Modern Art.