W willowej dzielnicy Krakowa stanął dwupiętrowy dom projektu młodej pracowni KUMstudio. Corbusierowską grę brył w świetle architekci zinterpretowali tu w przewrotny sposób, proponując grę świateł na bryle.
Zdaniem Steena Rasmussena, wybitnego duńskiego krytyka architektury, światło jest jedynym czynnikiem, którego projektant nie może sobie w pełni podporządkować. (…) zanim zostanie położony pierwszy kamień, architekt może ustalić wymiary brył i pustki, wyznaczyć orientację budynku, zdefiniować materiały i sposób, w jaki mają być traktowane, szczegółowo opisać zaplanowane jakości i ilości. Natomiast światła dziennego nie jest w stanie kontrolować. Jego intensywność i barwa zmieniają się od rana do wieczora, z dnia na dzień. Jak można pracować z tak kapryśnym materiałem? Jak go artystycznie wykorzystać? – pyta w swoim znakomitym eseju „Odczuwanie architektury” z 1959 roku. Architekci z KUMstudio znaleźli przewrotną odpowiedź. Zaproponowali kompozycję trzech, lekko przesuniętych względem siebie prostopadłościanów, którą wzbogacili o wertykalne linie sztucznego oświetlenia. Mozaika betonowych płyt na elewacjach została „pocięta” białym, linearnym światłem, podkreślającym trójwymiarowy detal – tłumaczy Łukasz Skorek z KUMstudio.
W kontraście do surowej bryły, wnętrza, taras nad pierwszą kondygnacją i jego podniebienie wykończono naturalnym drewnem. Trzykondygnacyjny budynek skrywa przestrzeń dla pięcioosobowej rodziny. Na parterze przewidziano garaż, powyżej przestronną kuchnię ze strefą dzienną, a także jedną z sypialni, a na drugim piętrze część prywatną z pokojami domowników. Całość rozplanowano na powierzchni ponad 500 m². Założyciel KUMstudio Łukasz Skorek znalazł się w tym roku na liście Europe 40 Under 40 wśród 40 najlepiej zapowiadających się młodych architektów na starym kontynencie.
W malowniczej okolicy Borów Niemodlińskich koło Szydłowa stanęły dwa pierwsze domy zespołu Cichosza autorstwa opolskiego biura Modernstudio. Obłożone modrzewiem pawilony stanowią autorską trawestację myśliwskiej ambony.
Dom powiązany z krajobrazem i nawiązujący do widocznych na horyzoncie gór. Ta myśl stała się kluczem do projektu i podstawową klamrą spinającą planowaną kompozycję przestrzeni – o koncepcji domu Czarna Skała piszą Adam Zwierzyński, Anna Porębska z MUS Architects.
Nawiązując do tradycyjnej architektury Śląskiego Cieszyńskiego, holenderscy architekci zaprojektowali niewielki dom wypoczynkowy, który może służyć zarówno właścicielom, jak i turystom. Veranda Villa, jak wskazuje nazwa, dysponuje rozległym tarasem, którego powierzchnia przekracza powierzchnię budynku.
W malowniczych Klementowicach nieopodal Puław stanął niewielki dom dla trzyosobowej rodziny. Projektanci z lubelskiej pracowni 081 architekci wkomponowali obiekt między rosnące na działce drzewa, co pozwoliło zapewnić mieszkańcom intymność i zrezygnować z budowy trwałych i wysokich ogrodzeń.
Budynek jest zmaterializowaniem filozofii życiowej inwestorów – wielkość, forma i standard wnętrz wynikają z przekonania, że dom ma być funkcjonalnym środkiem do życia, a nie jego celem. To niezamierzony manifest przeciw nadmiernej konsumpcji.
Wrocławska pracownia architektoniczna Q2Studio zaprojektowała minimalistyczną willę, która powstanie w hiszpańskim miasteczku Benissa nad Morzem Śródziemnym.