Architektura MuratorRealizacjeDom dla muzyków – o nowej siedzibie NOSPR-u Bolesław Stelmach

Dom dla muzyków – o nowej siedzibie NOSPR-u Bolesław Stelmach

Wewnątrz prostej bryły – ulica. Trzypoziomowy hol obiega wielką salę. Od strony kawiarni, przestrzeni użytkowanej bardziej intensywnie, większy. Na ulicę patrzą okna mieszkańców tego domu: muzyków, urzędników, gości. Patrzą na Wielką Salę. Nie wyczuwa się, nie słyszy kubatury. Nie widać siedzisk. Wrażenie kameralne. Płynne linie balkonów i sufitu. Niezwykłe continuum przestrzeni. Koncentracja. Słyszę pierwsze takty Kyrie mszy h-moll. Pięknie – pisze architekt Bolesław Stelmach

NOSPR
Nowa siedziba Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, projekt: Tomasz Konior; Źródło: "A-m"12/2014 s. 45
Fot.: Daniel Rumiancew

Miasto

Kiedy byłem tutaj ostatni raz, podczas sędziowania w konkursie na Muzeum Śląskie, było obco. Pamiętam, jak miło zaskoczyła mnie ilość zieleni w aglomeracji katowickiej. Spodziewałem się smogu, hałd, a tu wszędzie drzewa. Spodek okazał się bliski i znajomy. Brak miasta. Pojedyncze domy ze śladami gierkowskiej świetności. Dzisiaj – Muzeum Śląskie zbudowane przez Riegler Riewe Architekten, niedaleko centrum kongresowe zaprojektowane przez Jemsów, pomiędzy domami prześwituje ceglasto CINiBA. Na wyciągnięcie ręki – nowa siedziba NOSPR. Tylko budynek NOSPR próbuje tworzyć pierzeję ulicy w południowo-zachodnim rogu działki, dzięki czemu jest park. Ale jest pojedynczy, za mało na miasto.

Miejsce

Wolumetryczna ceglana bryła w świeżo zasadzonym lesie dużych drzew. Od północy Spodek i powstające wciąż centrum kongresowe, z drugiej strony Muzeum Śląskie, całe pod ziemią, a na górze łąka. Wielki plac budowy. Kiedyś będzie chodziło się parkowymi alejami prowadzącymi od Spodka do Muzeum Śląskiego. Póki co – chodzi się wzdłuż ulic.

Przed budynkiem NOSPR obszerny plac z fontanną. Istniejące różnice poziomów terenu spowodują, że od północy, od strony nowo zaaranżowanego parku, pojawią się w przyszłości stoliki kawiarni.

Dom

Wewnątrz prostej bryły – ulica. Trzypoziomowy hol obiega wielką salę. Od strony kawiarni, przestrzeni użytkowanej bardziej intensywnie, większy. Na ulicę patrzą okna mieszkańców tego domu: muzyków, urzędników, gości. Patrzą na Wielką Salę.

Wielka Sala

Nie widać tych 1800 miejsc. Nie wyczuwa się, nie słyszy kubatury. Nie widać siedzisk. Wrażenie kameralne. Płynne linie balkonów i sufitu. Niezwykłe continuum przestrzeni. Koncentracja. Słyszę pierwsze takty Kyrie mszy h-moll. Pięknie.

Drewno

Niezwykły dotyk fińskiej sklejki na masywach balustrad balkonów. Wyczuwalnie ogromnie ciężkie, a delikatnie płynące w przestrzeni. Pod dłonią mocne i twarde. Zupełnie inne drewno na scenie. Niewiarygodnie białe, miękkie, jedwabiste. Niczym nieimpregnowane pudło akustyczne. Jak wnętrze skrzypiec. Tak jak cała sala jest instrumentem. Jest muzyką. Jest harmonią.

Artykuł ilustrowany stronami nr 45, 52 i 53 miesięcznika "Architektura-murator" nr 12/2014.

NOSPR
Nowa siedziba Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, projekt: Tomasz Konior; Źródło: "A-m" 12/2014 s. 52, 53
Fot.: Daniel Rumiancew
Modernizacja Biblioteki Narodowej Zespół Tomasza Koniora precyzyjnie przeanalizował mankamenty budynku, ale i uszanował jego autentyczność. O nowej modernizacji Biblioteki Narodowej według projektu biura Konior Studio pisze Krzysztof Mycielski.
Supersam w Katowicach: kolejna przebudowa Supersam w Katowicach wkrótce po raz kolejny zostanie przebudowany. Po modernizacji przeprowadzonej według koncepcji Konior Studio przybędzie powierzchni biurowej, pojawi się też nowa strefa restauracyjna.
Biblioteka Narodowa: modernizacja czytelni Biblioteki Narodowej w Warszawie W czytelniach Biblioteki Narodowej po modernizacji mieści się czterokrotnie więcej książek. Efektowne, zalane naturalnym światłem przestrzenie, których wystrój koresponduje z historycznymi wnętrzami, zaprojektowała pracownia Konior Studio.
Przebudowa Biblioteki Narodowej w Warszawie Główną ideą przebudowy było założenie, by budynek Biblioteki Narodowej, zachował wszystkie dotychczasowe zalety i modernistyczny charakter, a jednocześnie stał się bardziej intuicyjny, ergonomiczny i ekologiczny. O wyzwaniach związanych z realizacją piszą Tomasz Konior i Marcin Piotrowski.
Finaliści i laureaci Plebiscytu Polska Architektura XXL 2020: rozmowa z Tomaszem Koniorem Grupa Sztuka Architektury zaprasza na kolejne spotkanie z cyklu rozmów z finalistami i laureatami Plebiscytu Polska Architektura XXL 2020. Tym razem z udziałem Tomasza Koniora, autora biurowca firmy Press Glass w Konopiskach.
Siedziba firmy Press Glass w Konopiskach Najnowsza realizacja Konior Studio udowadnia, że można wciąż cieszyć się z powstawania nowych budynków w dziewiczym terenie, że architektura nie musi być zniszczeniem ani raną w krajobrazie, tylko wartością dodaną – pisze Oskar Grąbczewski.