Architektura MuratorRealizacjeFort VIII / Warszawa

Fort VIII / Warszawa

Dzięki rewitalizacji tereny do tej pory „ukryte” na skraju wielkiej dzielnicy mieszkaniowej Ursynów zostały przywrócone do czytelnej struktury miasta. O realizacji biura festgrupa pisze Grzegorz Stiasny.

Fort VIII / Warszawa
fot. Marcin Czechowicz
Fort VIII - Służew i Ósmy park - rewaloryzacja istniejącego budynku koszar szyjowych na handel i usługi, budowa rawelinu, zagospodarowanie fosy i wałów fortu na tereny sportu, rekreacji oraz na ogólnodostępną zieleń miejską Warszawa, Fort VIII–Służew, ul. Nowoursynowska
Powierzchnia terenu79423.0 m²
Powierzchnia użytkowa1864.0 m²
Data realizacji (początek)2017
Data realizacji (koniec)2019
Koszt inwestycjiok. 13 000 000 PLN
Autorzy projektu koncepcyjnego i budowlanegopracownia architektoniczno-konserwatorska festgrupa sp. z o.o., architekci Katarzyna Skiba, Piotr Kordek, Marcin Górski, Tomasz Kowalik, Anna Sikorska
Program prac konserwatorskichkonserwator zabytków Barbara Kubisa
Architektura krajobrazu Biuro Projektowe Aramix Iwona Kublik
Projekt zamienny i wykonawczypracownia Turret Development, architekci Sławomir Grygorczuk, Maria Janusz-Myszkiewicz

W końcu XIX wieku Warszawa, tak jak wiele innych polskich miast, stała się twierdzą. Otoczono ją dwoma pierścieniami fortów. Do dziś przetrwało ponad trzydzieści rozrzuconych poza centrum obiektów pofortecznych. Stan ich zachowania jest jednak niepełny. Militarną wartość twierdzy zanegowali sami jej twórcy – Rosjanie – niszcząc wszystkie obiekty, mające znaczenie bojowe jeszcze przed wybuchem I wojny światowej. W XX wieku forty użytkowało wojsko. W XXI prawie wszystkie stały się ruinami. Badania konserwatorsko-architektoniczne Twierdzy Warszawa prowadzili naukowcy z Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej – Piotr Molski i Cezary Głuszek. To z tego środowiska wywodzą się projektanci Festgrupy stojący za rewitalizacją Fortu VIII. Prefiks „fest” oznacza tu nie tylko fortecę, lecz także dobrą robotę i zabawę. Naukowcy wypracowali teoretyczne reguły konserwatorskie, według których adaptacja fortów do współczesnych, także komercyjnych, funkcji jest istotnym, jeśli nie wręcz koniecznym, warunkiem ich przetrwania. Niepełny stopień zachowania struktury przestrzennej fortyfikacji pozwala na wprowadzanie w miejscu ubytków nowych uzupełnień, także w formie współczesnych budynków. Warunkiem jest jednak, aby nowe kubatury nawiązywały formą do tych nieistniejących i komponowały się z substancją zabytkową. Uczytelniona powinna być też geometria otwartych terenów pofortecznych. Wyeksponowania wymagają profile i narysy form ziemnych, tworzących atrakcyjne plastycznie kształty. Obecnie są one najczęściej zarośnięte dziką zielenią, a ich formy zniekształcone brakiem użytkowania.

Tagi:
Widok Towers w Warszawie Zakończyła się budowa Widok Towers w Warszawie według projektu Piotra Bujnowskiego i Martina Troethana. 95-metrowy budynek zastąpił dawną siedzibę Centrali Handlu Zagranicznego Universal o wysokości zaledwie 50 metrów.
Sinfonia Varsovia coraz bliżej realizacji Zakończył się ostatni etap projektowania siedziby Sinfonii Varsovii. Długo wyczekiwana sala koncertowa ma powstać w sercu warszawskiej Pragi według koncepcji austriackiej pracowni Atelier Thomas Pucher.
Początek zmian na rondzie Dmowskiego w Warszawie Zarząd Dróg Miejskich ogłosił właśnie przetarg na zmiany w okolicy ronda  Dmowskiego. Jeszcze w tym roku mają pojawić się tu nowe naziemne przejścia dla pieszych i przejazdy rowerowe oraz nowe nasadzenia.
Osiedle U-City Residence w Warszawie projektu Kuryłowicz & Associates Kameralne osiedle U-City Residence powstanie na granicy warszawskiego Ursusa z zielonymi terenami Konotopy według projektu pracowni Kuryłowicz & Associates.
Centrum Aktywności Międzypokoleniowej w Warszawie projektu xystudio Na warszawskiej Ochocie powstanie Centrum Aktywności Międzypokoleniowej według projektu biura xystudio. Kompaktowy budynek z rozległymi zielonymi tarasami i dachami pomieści żłobek, dom dziecka, dom pomocy dla osób z niepełnosprawnościami oraz dzienny dom pobytu dla seniorów.
Klejnot w skromnej oprawie: o szkole muzycznej w Warszawie Dariusz Herman Sala zachwyca. Jasne, jesionowe panele akustyczne, o pięknej i bogatej fakturze, zestawione z czernią, przywodzą na myśl najlepsze wzorce. To będzie ważne miejsce na niezbyt bogatej, koncertowej mapie Warszawy – o przebudowie dawnego domu sierot w Warszawie na nową siedzibę szkoły muzycznej projektu Konior Studio pisze Dariusz Herman.