Nazwa obiektu | Biurowiec Bałtyk |
Adres obiektu | Poznań, ul. Roosevelta 22 |
Autorzy | MVRDV, architekci Winy Maas, Jacob van Rijs, Nathalie de Vries, zespół projektowy: architekci Fokke Moerel, Roy Sieljes, Anton Wubben, Jaap Baselmans, Doris Goldstein, Maciej Grelewicz, Irena Nowacka, Brygida Zawadzka |
Architektura wnętrz | MVRDV |
Architektura krajobrazu | Grupa Krajobrazowa, Monika Łucarz |
Konstrukcja | Akon S.C., Olgierd Rutnicki, Katarzyna Starzecka; współpraca: Michał Ejsmont, Joanna Hoffmann, Piotr Kasperski, Kamila Pierunek, Łukasz Woźniak |
Generalny wykonawca | PORR Polska |
Inwestor | Garvest Real Estate Cooperatief UA i Grupa Kapitałowa VOX |
Powierzchnia terenu | 4781.0 m² |
Powierzchnia zabudowy | 1351.0 m² |
Powierzchnia użytkowa | 19135.0 m² |
Projekt | 2011-2014 |
Data realizacji (początek) | 2014 |
Data realizacji (koniec) | 2017 |
Koszt inwestycji | nie podano |
Bałtyk wygląda całkiem inaczej zależnie od kąta, pod jakim się na niego patrzy. Budynek miał wyróżniać się w otoczeniu, a jednocześnie odnosić się do niego z szacunkiem, zwłaszcza do usytuowanej w bezpośrednim sąsiedztwie zabytkowej Concordii. Elewację obiektu stanowią pełnej wysokości szklane ściany z przesłonami z betonu zbrojonego włóknem szklanym, które łagodzą nasłonecznienie, nie zasłaniając przy tym widoków na miasto i pobliski ogród zoologiczny. Jednak nasz pierwszy pomysł był taki, żeby budynek w ogóle nie odnosił się do otoczenia, ale potem zaczęliśmy rozmawiać z władzami miasta, którym zależało, aby stworzyć kontynuację narożnika, gdzie mieści się hotel Sheraton. Jednocześnie miał to być budynek wysoki.
Czytaj też: Concordia Design we Wrocławiu: dlaczego realizacja MVRDV budzi kontrowersje |
Tak powstała stroma, diagonalna forma i właśnie wtedy pojawiła się koncepcja tarasów. Kolejnym istotnym aspektem był tranzytowy charakter ronda Kaponiera i ulicy Roosevelta. To dynamiczna część miasta, w której brakuje miejsc, aby się zatrzymać i pobyć, dlatego od początku zależało nam na zaprojektowaniu przestrzeni publicznej między Bałtykiem a Concordią. Zaczęliśmy kształtować plac i to znów wpłynęło na formę budynku, który zyskał pewną głębię. Postanowiliśmy również zaakcentować wejścia do obiektu – od strony linii tramwajowej oraz wnętrza kwartału powstały nacięcia prowadzące do lobby, które jest jak przecinająca budynek ulica. Ostatecznie naszym założeniem było więc odniesienie się do kontekstu nie poprzez rozwiązania stylistyczne, lecz kształt, tworzenie przestrzeni i obszarów. Nie zaproponowaliśmy też typowej dla biurowców fasady. Dzięki materiałowi przypominającemu kamień, elewacja jest bardziej reprezentacyjna. W pobliżu znajduje się Okrąglak projektu Marka Leykama i ten budynek zainspirował nas do spiętrzenia głębokich ram okiennych w Bałtyku.