Architektura MuratorRealizacjeKamienica wielopokoleniowa przy ul. Stalowej w Warszawie

Kamienica wielopokoleniowa przy ul. Stalowej w Warszawie

Kamienica wielopokoleniowa przy Stalowej 29 w Warszawie w większym zakresie stanowi projekt interesujący społecznie niż architektonicznie. O realizacji biura Sawa-tech pisze Jerzy S. Majewski.

Kamienica wielopokoleniowa przy ul. Stalowej w Warszawie
Kamienica wielopokoleniowa przy ul. Stalowej 29 w Warszawie, proj. Sawa-tech; wnętrze klubokawiarni projektu Pracowni Projektowej ARTYŚCI & ARCHITEKCI Kaja Koziarska; fot. Marcin Czechowicz

Stalowa jest szczególnym miejscem w Warszawie. Niegdyś była główną ulicą Nowej Pragi, przyłączonej do miasta dopiero w 1891 roku. Po obu jej stronach ciągną się pierzeje kamienic nadające ulicy charakter arterii w gęsto zabudowanym XIX-wiecznym mieście. Jest to pomimo punktowych zniszczeń wojennych, wymiany zabudowy i wielu nowych plomb zabudowa przypominająca nieco charakterem ulice dawnej Dzielnicy Północnej, zamienionej w czasie okupacji niemieckiej w getto i zniszczonej w 1943 roku. Znacznie więcej tu jednak zieleni. Na mapie warszawskiego „archipelagu” Nowa Praga ze Stalową to niejako odrębna wyspa o niepowtarzalnym krajobrazie kulturowym. Większość kamienic wzdłuż ulicy przetrwała wojnę, by popaść w stan dewastacji na skutek dekretu Bieruta, przymusowego kwaterunku i dekad gospodarki komunalnej. Wiele nieremontowanych nigdy domów rozebrano już w latach 70., 80. i 90. Dziś puste place po nich powoli wypełniają nowe plomby.

Dzieje kamienicy przy Stalowej 29 dobrze wpisują się w historię ulicy. Jest to budynek pięciokondygnacyjny z mansardą. Powstał zapewne pod koniec XIX wieku i być może pierwotnie był niższy. Po wojnie został skomunalizowany, a w 2011 roku był już w tak fatalnym stanie, że decyzją inspekcji budowlanej wyłączono go z eksploatacji. Stało się to na skutek alarmu podniesionego przez jednego z mieszkańców z obawy przed zawaleniem się stropów. I chociaż stan zużycia technicznego kamienicy oceniano na 77%, to szczęśliwie do rozbiórki nie doszło.

Tagi:
ARCHIwum Warszawy lat 90. Wirtualna mapa warszawskiej architektury lat 90. Dostępna jest już mapa warszawskiej architektury lat 90. Po najntisowych realizacjach stolicy oprowadzają badaczki architektury Aleksandra Stępień-Dąbrowska i Alicja Gzowska oraz fotograf Maciej Leszczełowski, którzy razem z wolontariuszami zinwentaryzowali ponad 300 obiektów powstałych w dekadzie transformacji.
Airbubble: pierwszy w Polsce biotechnologiczny plac zabaw Jeszcze do 31 października można korzystać z biotechnologicznego placu zabaw przy Centrum Nauki Kopernik. Airbubble to pierwsze taka przestrzeń w Polsce wykorzystująca oczyszczające właściwości alg. Za projektem tego miejskiego eksperymentu stoi ecoLogicStudio.
Plac Piłsudskiego: miejsce niezgody Pojawiające się od blisko 100 lat plany zagospodarowania warszawskiego placu Piłsudskiego (kiedyś zwanego też Saskim i Zwycięstwa) oraz nadania mu właściwej oprawy architektonicznej rozpalają emocje kolejnych pokoleń Polaków. W związku z ogłoszonym w lipcu rządowym planem odbudowy pałacu Saskiego przypominamy prawie stuletnią historię planowania tego ważnego miejsca, w tym artykuł z „Architektury” nr 4/5/1966, który przeczytać można w wydaniu cyfrowym.
MSN / Warszawa Decyzja o wykorzystaniu białego betonu architektonicznego na elewacjach spowodowała, że wszystkie poszczególne etapy związane z technologią i realizacją obiektu wymagały innego podejścia niż na typowej budowie. O realizacji siedziby Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie według projektu biura Thomas Phifer and Partners piszą Mikołaj Mundzik i Krzysztof Kuniczuk.
Spójna różnorodność: o Browarach Warszawskich Piotr Lewicki Kazimierz Łatak W miejscu dawnych browarów projektantom z pracowni JEMS Architekci udało się stworzyć kawałek autentycznego miasta. Jest ono przyjazne dla pieszych, a także wielkomiejskie. Współczesne, ale niepozbawione historii – o nowej realizacji Jemsów piszą Piotr Lewicki i Kazimierz Łatak.
Hotel Nobu / Warszawa Luksusowy hotel trafnie wpisuje się w otoczenie, respektując jego lokalność i oferując nowe wartości ze szczyptą kosmopolityzmu – o nowej realizacji pracowni medusa group pisze Krzysztof Mycielski.