Muzeum Warszawy

i

Autor: Archiwum Architektury Gabinet sreber i platerów prezentuje zaledwie część muzealnej kolekcji wyrobów stołecznego złotnictwa i platernictwa. Najstarszy eksponat wykonano około 1759 roku, najmłodsze powstały w latach 80. XX wieku, Fot. Marcin Czechowicz

Koncepcja wystawy – o projekcie nowej ekspozycji Muzeum Warszawy Michał Sokołowski, Patryk Żurawski, Agnieszka Łańko

2017-06-30 12:15

Niewątpliwie wyzwaniem okazało się zderzenie rozwiązań projektowych zawartych w naszej koncepcji z bardzo rygorystycznymi wytycznymi konserwatorskimi. Szczęśliwie nasza wrażliwość i sposób myślenia o ekspozycji zbiegła się z wizją Muzeum Warszawy i mogliśmy niemalże od początku do końca zrealizować nasz pomysł, a to rzadka sytuacja w zawodzie architekta – piszą autorzy koncepcji plastyczno-przestrzenną sal ekspozycyjnych Michał Sokołowski, Patryk Żurawski i Agnieszka Łańko.

Nazwa obiektuModernizacja Muzeum Warszawy wraz z nową wystawą główną (I etap – 8 gabinetów oraz wystawy Dane warszawskie i Dzieje kamienic)
Adres obiektuWarszawa, Rynek Starego Miasta 28-42, ul. Nowomiejska 4, 6, 8
KonstrukcjaStanisław Karczmarczyk, Wiesław Bereza
InwestorMuzeum Warszawy
Powierzchnia terenu2295.0 m²
Powierzchnia zabudowy1956.0 m²
Powierzchnia całkowita9473.0 m²
Kubatura39898.0 m³
Projekt2014 (zamienny), 2015-2016 (wystawa)
Data realizacji (początek)2015
Data realizacji (koniec)2017
Koszt inwestycji64 611 992 PLN, w tym prace budowlane i konserwatorskie kondygnacji naziemnych: ok. 45 700 000 PLN;

Trudno mówić o najtrudniejszych czy najciekawszych rozwiązaniach. Wystawa jest pod wieloma względami wyjątkowa – dla przykładu nie ma tu scenariusza kuratorskiego czy ścieżek zwiedzania. Odwiedzający kierowany jest dyskretnie, może się nawet na moment zgubić. Zależało nam, aby dyskretnie podkreślić, wydobyć każdy obiekt, przy jednoczesnym uszanowaniu przestrzeni kamienic. Nie chcieliśmy, by wystawa powstawała poprzez scenografię. Nie chcieliśmy także projektować multimedialnych nośników informacji. Istotne było, aby zaprezentować przedmioty w wyjątkowy, prosty, ale niebanalny sposób. W salach ekspozycyjnych pojawiają się tylko trzy rodzaje materiałów: stal malowana proszkowo w kolorze głęboko matowej czerni i bieli, drewno oraz tkanina, którą wykorzystaliśmy na zasłony okienne.

Na wystawie znajdują się obiekty rożnej rangi – czasem bardzo proste, skromne, posiadające głownie wartości sentymentalne, czasem kosztowne, bogato zdobione. Każdy z gabinetów ma swojego kuratora lub kuratorów, a każdy z nich ma swoją wizję i ukochane przedmioty. Trudnym zadaniem było zebranie tych wszystkich historii w jedną spójną całość. Projekt powstawał w trakcie wielu spotkań z kuratorami, podczas rozmów i oglądania eksponatów. Czasem zmienialiśmy koncepcję ze względu na jeden szczególny obiekt. Niewątpliwie wyzwaniem okazało się zderzenie rozwiązań projektowych zawartych w naszej koncepcji z bardzo rygorystycznymi wytycznymi konserwatorskimi. Szczęśliwie nasza wrażliwość i sposób myślenia o ekspozycji zbiegła się z wizją Muzeum Warszawy i mogliśmy niemalże od początku do końca zrealizować nasz pomysł, a to rzadka sytuacja w zawodzie architekta.