Architektura MuratorRealizacjeKoncepcja wystawy – o projekcie nowej ekspozycji Muzeum Warszawy Michał Sokołowski, Patryk Żurawski, Agnieszka Łańko

Koncepcja wystawy – o projekcie nowej ekspozycji Muzeum Warszawy Michał Sokołowski, Patryk Żurawski, Agnieszka Łańko

Niewątpliwie wyzwaniem okazało się zderzenie rozwiązań projektowych zawartych w naszej koncepcji z bardzo rygorystycznymi wytycznymi konserwatorskimi. Szczęśliwie nasza wrażliwość i sposób myślenia o ekspozycji zbiegła się z wizją Muzeum Warszawy i mogliśmy niemalże od początku do końca zrealizować nasz pomysł, a to rzadka sytuacja w zawodzie architekta – piszą autorzy koncepcji plastyczno-przestrzenną sal ekspozycyjnych Michał Sokołowski, Patryk Żurawski i Agnieszka Łańko.

Muzeum Warszawy
Gabinet sreber i platerów prezentuje zaledwie część muzealnej kolekcji wyrobów stołecznego złotnictwa i platernictwa. Najstarszy eksponat wykonano około 1759 roku, najmłodsze powstały w latach 80. XX wieku, Fot. Marcin Czechowicz
Modernizacja Muzeum Warszawy wraz z nową wystawą główną (I etap – 8 gabinetów oraz wystawy Dane warszawskie i Dzieje kamienic)Warszawa, Rynek Starego Miasta 28-42, ul. Nowomiejska 4, 6, 8
Koordynator projektuarchitekt Joanna Dudelewicz
Autorzy projektów budowlanych i wykonawczychKB-Projekty konstrukcyjne, architekci Ewa Wowczak, Jerzy Wowczak
Generalny wykonawca prac budowlanych, konserwatorskich i I etapu wystawyCastellum
KonstrukcjaStanisław Karczmarczyk, Wiesław Bereza
Koncepcja merytoryczna wystawy głównejJarosław Trybuś z zespołem
Autorzy wystawy głównejAgnieszka Łańko i PL Studio, architekci Agnieszka Łańko, Michał Sokołowski, Patryk Żurawski z zespołem
System identyfikacji i informacji wizualnej wystawyAgnieszka Łańko, Michał Sokołowski, Patryk Żurawski z zespołem
InwestorMuzeum Warszawy
Powierzchnia terenu2295.0 m²
Powierzchnia zabudowy1956.0 m²
Powierzchnia użytkowa7197 m² (ok. 8120 m² wraz z dwiema kondygnacjami podziemnymi zmodernizowanymi w 2012 r.)
Powierzchnia całkowita9473.0 m²
Powierzchnia wystawy4100 m²
Kubatura39898.0 m³
Projekt (data)2014 (zamienny), 2015-2016 (wystawa)
Data realizacji (początek)2015
Data realizacji (koniec)2017
Koszt inwestycji64 611 992 PLN, w tym prace budowlane i konserwatorskie kondygnacji naziemnych: ok. 45 700 000 PLN;

Trudno mówić o najtrudniejszych czy najciekawszych rozwiązaniach. Wystawa jest pod wieloma względami wyjątkowa – dla przykładu nie ma tu scenariusza kuratorskiego czy ścieżek zwiedzania. Odwiedzający kierowany jest dyskretnie, może się nawet na moment zgubić. Zależało nam, aby dyskretnie podkreślić, wydobyć każdy obiekt, przy jednoczesnym uszanowaniu przestrzeni kamienic. Nie chcieliśmy, by wystawa powstawała poprzez scenografię. Nie chcieliśmy także projektować multimedialnych nośników informacji. Istotne było, aby zaprezentować przedmioty w wyjątkowy, prosty, ale niebanalny sposób. W salach ekspozycyjnych pojawiają się tylko trzy rodzaje materiałów: stal malowana proszkowo w kolorze głęboko matowej czerni i bieli, drewno oraz tkanina, którą wykorzystaliśmy na zasłony okienne.

Na wystawie znajdują się obiekty rożnej rangi – czasem bardzo proste, skromne, posiadające głownie wartości sentymentalne, czasem kosztowne, bogato zdobione. Każdy z gabinetów ma swojego kuratora lub kuratorów, a każdy z nich ma swoją wizję i ukochane przedmioty. Trudnym zadaniem było zebranie tych wszystkich historii w jedną spójną całość. Projekt powstawał w trakcie wielu spotkań z kuratorami, podczas rozmów i oglądania eksponatów. Czasem zmienialiśmy koncepcję ze względu na jeden szczególny obiekt. Niewątpliwie wyzwaniem okazało się zderzenie rozwiązań projektowych zawartych w naszej koncepcji z bardzo rygorystycznymi wytycznymi konserwatorskimi. Szczęśliwie nasza wrażliwość i sposób myślenia o ekspozycji zbiegła się z wizją Muzeum Warszawy i mogliśmy niemalże od początku do końca zrealizować nasz pomysł, a to rzadka sytuacja w zawodzie architekta.

Muzeum Warszawy – historia Muzeum Dawnej Warszawy powołano w 1936 roku jako siódmy z kolei dział Muzeum Narodowego. Na siedzibę instytucji magistrat zakupił trzy kamienice przy Rynku Starego Miasta, które dzięki przeprowadzonej przed wojną modernizacji zachowały do dziś wiele oryginalnych elementów – pisze Tomasz Żylski.
Odnowa Muzeum – o Muzeum Warszawy Joanna Dudelewicz W 2013 roku wspólnie z biurem Mąka, Sojka Architekci muzeum podjęło się opracowania analizy funkcjonalnej i przestrzennej, które to stanowiły punkt wyjścia dla przygotowanej później dokumentacji budowlanej i wykonawczej. Założenia projektowe obejmowały przede wszystkim wyeksponowanie walorów zabytkowych kamienic, zapewnienie optymalnego układu funkcjonalno-przestrzennego, a także wprowadzenie nowych elementów i urządzeń technicznych przy minimalnej ingerencji w najcenniejsze wnętrza i zachowaniu wartościowych rozwiązań z okresu powojennej odbudowy – pisze architekt Joanna Dudelewicz, koordynator projektu modernizacji Muzeum Warszawy.
Miasto i jego rzeczy – o Muzeum Warszawy Jarosław Trybuś Pracę rozpoczęliśmy od przeglądu zbiorów. Ich różnorodność oraz specyfika znakomicie odzwierciedlają dzieje doświadczonego przez zniszczenie miasta. Zdecydowaliśmy, że to nie podręcznikowa, wyabstrahowana historia powinna być w centrum naszej wystawy – a rzeczy, jej realni świadkowie i uczestnicy. Ekspozycję podzieliliśmy na 21 gabinetów, odnosząc się do kunstkamer, a zatem tradycji kolekcjonowania i pokazywania zbiorów sięgającej XVI wieku. System gabinetowy doskonale przystawał do skomplikowanej struktury kamienic, w których mieści się muzeum. Chcielibyśmy, by zwiedzający spacerowali po nim, tak jak spaceruje się po mieście: od miejsca do miejsca, zwracając uwagę na to, co wyda się im intrygujące – pisze Jarosław Trybuś, wicedyrektor muzeum i główny kurator wystawy.
Muzeum Warszawy OdNowa Kuratorom i architektom zależało, aby zwiedzający spacerowali po muzeum, tak jak spaceruje się po mieście: od miejsca do miejsca, zwracając uwagę na to, co wyda się im intrygujące – o pierwszym od czasów powojennej rekonstrukcji gruntownym remoncie staromiejskich kamienic, w których mieści się Muzeum Warszawy oraz nowej, opartej wyłącznie na oryginalnych przedmiotach ekspozycji piszą projektantka Czesława Frejlich, redaktor naczelna kwartalnika „2+3D” oraz historyk sztuki i varsavianista Jerzy S. Majewski. W numerze także wypowiedzi wicedyrektora muzeum i głównego kuratora wystawy Jarosława Trybusia, koordynującej projekt modernizacji architekt Joanny Dudelewicz oraz autorów koncepcji plastyczno-przestrzenną sal ekspozycyjnych Michała Sokołowskiego, Patryka Żurawskiego i Agnieszki Łańko. Przypominamy też okoliczności powstania instytucji wraz z historią powojennej odbudowy Starego Miasta, a także kontekst przeprowadzonych właśnie prac modernizacyjnych.
OdNowa Muzeum Warszawy Projekt przebudowy głównej siedziby Muzeum Warszawy, zajmującej osiem kamienic przy Rynku Starego Miasta, zakładał konserwację zabytkowych elementów, wyeksponowanie ich walorów architektonicznych oraz wprowadzenie współczesnych technologii i materiałów– o pierwszej gruntownej modernizacji historycznego zespołu piszą architekt Joanna Dudelewicz z działu Inwestycji Muzeum Warszawy i Robert Wanat kierujący przebudową ze strony głównego wykonawcy, firmy Castellum.
Projekt zadaszenia dziedzińca - lapidarium Muzeum Warszawy I nagrodę w konkursie architektoniczny na projekt aranżacji i zadaszenia dziedzińca-lapidarium Muzeum Warszawy otrzymała pracownia ARÉ Stiasny Wacławek.