Spis treści
- Liczba prezentowanych statków powietrznych przekracza 200
- Budynek-śmigło na betonowej, kwadratowej platformie
- Nominacja do nagrody Mies van der Rohe 2011
- Metryczka Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie
Liczba prezentowanych statków powietrznych przekracza 200
Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie zlokalizowane jest na terenie dawnego lotniska Rakowice-Czyżyny – jednego z najstarszych w Europie. Jako pole wzlotów było użytkowane już na przełomie XIX i XX wieku, a w latach 1912–1963 służyło celom wojskowym i komunikacyjnym.
Muzeum gromadzi eksponaty dokumentujące historię rozwoju lotnictwa – zarówno w Polsce, jak i na świecie. Obecnie liczba prezentowanych statków powietrznych przekracza 200. Instytucja prowadzi również działalność wydawniczą i edukacyjną – organizuje wydarzenia popularyzujące wiedzę o lotnictwie, a także bierze udział w krajowych i międzynarodowych konferencjach poświęconych historii awiacji oraz muzealnictwu. Posiada również bogato zaopatrzoną bibliotekę, liczącą ponad 30 tysięcy woluminów.
Czytaj także: Hotel Cracovia zostanie muzeum. Konsultacje społeczne potwierdziły wcześniejsze plany
Na terenie muzeum swoją bazę ma również Sekcja Lotnictwa Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie – stacjonuje tu śmigłowiec PZL W-3 Sokół.
Nowoczesny budynek muzeum, oddany do użytku w 2010 roku, powstał tuż obok starszej siedziby instytucji, założonej w 1963 roku. Od tego czasu muzeum nieprzerwanie chroni i prezentuje dziedzictwo lotnicze. Nowy obiekt został zaprojektowany z myślą o trwałości i funkcjonalności – mimo upływu 15 lat od otwarcia, wciąż prezentuje się świeżo i nowocześnie. To efekt m.in. minimalistycznej formy, pozbawionej zbędnych detali i zdobień, które najczęściej ulegają szybkiej degradacji. Architektom udało się stworzyć ponadczasową przestrzeń – dzięki zastosowaniu betonu architektonicznego i specjalnego szkła obiekt zachowuje elegancję i wysoką jakość mimo intensywnego użytkowania.

i
Budynek-śmigło na betonowej, kwadratowej platformie
Nowa siedziba muzeum z lotu ptaka przypomina śmigło – jej układ oparty jest na trzech skrzydłach, z których każde pełni inną funkcję. Dwa z nich przeznaczone są na cele ekspozycyjne, natomiast w trzecim mieszczą się biura, sale konferencyjne, biblioteka z czytelnią, restauracja, kino oraz strefa wejściowa z recepcją, kasami i punktem informacyjnym.
Zgodnie z koncepcją biura Pysall.Ruge Architekten, mimo znacznych rozmiarów budynek nie miał dominować nad otaczającą go zabudową. Obiekt został harmonijnie wpisany w istniejący zespół hangarów i budynków zaplecza dawnego lotniska – jego forma, rozmieszczenie i skala odpowiadają logice tego miejsca. W nawiązaniu do historycznego przeznaczenia działki, zaprojektowano kwadratową płytę platformy, na której posadowiono budynek, a także ograniczono wysokość jego kalenicy. Nowa siedziba muzeum, nie kopiując bezpośrednio żadnego z dawnych obiektów, nawiązuje do charakteru i ducha miejsca poprzez wyraz architektoniczny – przestronne wnętrza o wysokich stropach przywodzą na myśl współczesne lotniska, a szerokie przejścia przypominają pasy startowe.

i

i
Budynek oferuje ponad 4000 m² powierzchni wystawienniczej. Jego wnętrza są przestronne i dobrze doświetlone – przeszklone elewacje otwierają się na wszystkie strony świata. Dodatkowo, na powierzchni dachu rozmieszczono okrągłe świetliki. Od strony ulicy znajdują się okna recepcji, a od zachodu – z widokiem na park – biblioteka i pomieszczenia administracyjne. Hala wystawowa płynnie komponuje się z otwartą przestrzenią byłego lotniska, tworząc optyczną ciągłość z krajobrazem i umożliwiając oglądanie stojących tam maszyn.
Pomimo zastosowania betonu architektonicznego w projekcie, bryła nie przytłacza; dzięki swoim wyważonym proporcjom zachowuje lekkość i spójność z krajobrazem. Projektanci uwzględnili również współczesne standardy zrównoważonego budownictwa – obiekt jest energooszczędny i przyjazny środowisku. Starannie zaprojektowana przestrzeń ekspozycyjna pozwala na prezentację także wielkogabarytowych eksponatów.

i

i
Nominacja do nagrody Mies van der Rohe 2011
Nowy budynek Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie zyskał uznanie niemal natychmiast po ukończeniu. W prestiżowym rankingu telewizji CNN znalazł się na ósmym miejscu wśród najlepszych muzeów lotnictwa na świecie. Projekt wielokrotnie prezentowano w polskich i zagranicznych mediach branżowych oraz na wystawach architektonicznych.
Czytaj także: Nagroda Miesa van der Rohe: jeśli nie Konieczny, to kto? Oto pozostali finaliści
W 2010 roku budynek został uhonorowany Nagrodą im. J. Bogdanowskiego jako najlepsza realizacja architektoniczna w Krakowie. Ronominowany do najważniejszej europejskiej nagrody architektonicznej Mies van der Rohe Award. Był to pierwszy w historii Krakowa obiekt nominowany do tej prestiżowej nagrody, a jego wartość została niezależnie potwierdzona przez trzech europejskich ekspertów.
W 2012 roku budynek zdobył także główną nagrodę międzynarodowego konkursu Cemex Building Awards, otrzymując tytuł najlepszego obiektu użyteczności publicznej na świecie zrealizowanego w technologii betonu architektonicznego.
Metryczka Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie
Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie
Inwestor: Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie
Architekt: Pysall.Ruge Architekten oraz Bartłomiej Kisielewski
Zespół autorski: Justus Pysall, Peter Ruge, Bartłomiej Kisielewski
Współpraca: Mateusz Rataj, Katarzyna Ratajczak
Konstrukcje i instalacje: OVE ARUP & Partners International – Oddział w Polsce
Prowadzący: Zbigniew Kotynia
Architektura krajobrazu: ST raum a | Landschaftsarchitektur Micke Jäckel Kusserow GbR
Autor: Stefan Jäckel
Współpraca: Jessica Kraus, Marta Dąbrowska
Lokalizacja: al. Jana Pawła II 39, 30-969 Kraków, Polska
Powierzchnia terenu: 6,19 hektara
Pow. użytkowa budynku: 3 378,85 m2
Powierzchnia całkowita: 4 504,40 m2
Kubatura netto: 23 250,00 m3
Projekt: 2005-2007 / Realizacja: 2009-2010
