Architektura MuratorRealizacjeLuma Tower w Arles: nowa realizacja Franka Gehry'ego

Luma Tower w Arles: nowa realizacja Franka Gehry'ego

Francuskie Arles, znane z pozostałości budowli z czasów rzymskich i twórczości van Gogha, który stworzył tam wiele ze swoich najsłynniejszych dzieł, zyskało kolejną atrakcję. Właśnie oddano do użytku 56-metrową LUMA Tower projektu Franka Gehry'ego.

Luma Tower w Arles: nowa realizacja Franka Gehry'ego
Luma Tower na terenie Parc des Ateliers w Arles, proj. Frank Gehry; fot. Adrian Deweerdt

Luma Tower stanęła w samym centrum Parc des Ateliers, 27-hektarowego kompleksu kulturalnego, który od 2013 roku realizuje w Arles Fundacja LUMA. W poprzemysłowych halach w południowo-wschodniej części miasta według projektu biura Selldorf Architects urządzono dotąd liczne przestrzenie wystawiennicze oraz miejsce dla rezydencji artystycznych. Obiekty usytuowane są w ogólnodostępnym parku, którego koncepcję opracował belgijski architekt krajobrazu Bas Smets.

Czytaj też: Hotel Morfeusz w Makao. Projekt Zaha Hadid Architects |

Otwarta w czerwcu 2021 roku Luma Tower to 56-metrowa wieża posadowiona na walcowatej podstawie. Jak tłumaczy jej autor, Frank Gehry, rozrzeźbiona bryła stanowi nawiązanie do masywu Les Alpilles – pasma górskiego wznoszącego się w dolinie Rodanu na północny wschód od Arles. Wieżę pokrywa 11 tys. paneli ze stali nierdzewnej, które – mieniąc się w słońcu – mają, według słów architekta, przywodzić na myśl „Gwiaździstą noc nad Rodanem”, jeden z najbardziej znanych obrazów, jakie namalował w mieście Vincent van Gogh. Owalna podstawa inspirowana była z kolei kształtem istniejącego tam do dziś rzymskiego amfiteatru. We wnętrzu, na 12 kondygnacjach, rozmieszczono galerie, sale warsztatowe i seminaryjne, bibliotekę oraz kawiarnię, a na samym szczycie – taras widokowy. Powierzchnia użytkowa budynku wynosi blisko 16 tys. m².

Spóźniona ikona? – o Muzeum II Wojny Światowej Grzegorz Stiasny Przechylona konstrukcja przywodzi na myśl świat po wstrząsie, ale jej otwierająca się w stronę staromiejskiej części Gdańska szklana ściana może być odczytywana jako pozytywny symbol otwarcia na miasto naznaczone wojenną traumą. Tę ostatnią widać raczej w dramatycznym geście przecięcia całego muzeum wąwozem, nasuwającym myśl o dziś już nieistniejącej, zniszczonej przez wojnę ulicy. Zwłaszcza, że jedna ze ścian wąwozu wypełniona jest prawdziwym ceglanym gruzem. Tym scenograficznym akcentem obiekt zapowiada ukrytą pod ziemią przejmującą ekspozycję – pisze Grzegorz Stiasny.
Jak mogło wyglądać Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie? Wyniki konkursu architektonicznego z 2007 roku W konkursie na projekt siedziby Muzeum Sztuki  Nowoczesnej rozstrzygniętym w 2007 roku I nagrodę otrzymał szwajcarski architekt Christian Kerez. Wśród 109 nadesłanych prac znalazły się m.in. koncepcje tak znanych twórców współczesnej architektury jak Zaha Hadid, Zvi Hecker, Snøhetta, polskich pracowni K. Ingarden, J. Ewý – Architekci czy Szaroszyk & Rycerski Architekci. Przypominamy nagrodzone i wyróżnione prace
Tagi:
Nowy zespół dydaktyczny Akademii Muzycznej w Krakowie Na Grzegórzkach, w sąsiedztwie bulwaru Kurlandzkiego, powstanie zespół dydaktyczny Akademii Muzycznej według projektu pracowni Gehry Partners.
Korespondencja z Paryża, część I: La Fondation Louis Vuitton i wystawa Franka Gehry'ego w Centre Pompidou Marzę, by dać Paryżowi wspaniały statek, symbolizujący głębokie oddanie Francji sprawom kultury – te słowa Franka Gehry’ego widnieją wypisane na ścianie holu w jego najnowszej realizacji - galerii sztuki Fondation Louis Vuitton. Otwarciu gmachu towarzyszy przeglądowa wystawa twórczości Franka Gehry’ego, czynna w Centre Pompidou do 26 stycznia 2015 roku - pisze Barbara Gadomska.
Shigeru Ban w rozmowie z Krzysztofem Ingardenem vol.2 (z archiwum Architektury-murator) Publikujemy drugą część rozmowy przeprowadzonej przez Krzysztofa Ingardena z laureatem Nagrody Pritzkera 2014 Shigeru Banem