Architektura MuratorRealizacjeMiejsce do kontenplacji

Miejsce do kontenplacji

Budynek został zaprojektowany dla społeczności żydowskiej w Bosques de las Lomas w Meksyku. W rezultacie powstał ascetyczny, uniwersalny projekt. Jedyną ozdobą jest tu gra światła i cienia na granitowych ścianach.

fotka z /zdjecia/square5_01.jpg

Pascal Arquitectos chcieli stworzyć duchowy nastrój miejsca, dlatego odnieśli się do historii - starożytnych budynków, które zostały zaprojektowane do celów religijnych, jak egipski Mastabas albo majskie budynki w Palenque. Religijne zasady i kodeks budowlany w żydowskiej religii są bardzo surowe dla tego typu miejsc. Projekt tej natury musiał pobudzać introspekcję i pokojową, wizualną harmonię przez wyraźne wykorzystanie materiałów i oświetlenia. Fasada jest całkowicie przykryta przez Grissal granit. Trójkątne, drewniane drzwi prowadzą do tunelu, który buduje dramatyczną i podniosłą atmosferę.

Ciemny korytarz otwiera się na dużą, podwójną, granitową salę, rozświetloną światłem pochodzącym z dziedzińca od północnej strony, z wysoką dracena po środku i symboliczną, abstrakcyjną rzeźbą, autorstwa Saul Kaminer - jedynym graficznym elementem ozdobnym. Ascetyczne miejsce zostało umeblowane jedynie drewnianą ławką, która ciagnie się wokół całego pomieszczenia. To samo drzewo użyto w całym budynku. Ukryto w nim klimatyzację, głośniki oraz wbudowano oświetlenie. Jedyną ozdobą jest tu gra światła i cienia na granitowych ścianach. Sufit i podłoga na zewnątrz, z ciemnego drewna, tworzą rodzaj żaluzji - świetlika, przez który wpada naturalne światło, podkreślające detal.

www.dezeen.com

Kościół na Teneryfie – nowa realizacja Menis Arquitectos Na początku maja uroczyście konsekrowano kościół pod wezwaniem Najświętszego Odkupiciela w La Lagunie na Teneryfie. Realizacja świątyni według projektu Menis Arquitectos zajęła 13 lat.
Żeński klasztor w Dobrzeniu Wielkim U podstaw projektu leżało przekonanie, iż architektura oprócz odpowiadania na pragmatyczne potrzeby człowieka oddziałuje jednocześnie na jego emocje i ducha, a skromna przestrzeń może wspomagać kontemplację i modlitwę – o modernizacji i rozbudowie klasztoru Sióstr Franciszkanek Szpitalnych piszą Antoni Domicz i Justyna Swoszowska.
Polski kościół XXI wieku – jaka powinna być współczesna architektura sakralna Rozstrzygnięto konkurs na projekt kościoła rzymsko-katolickiego na Nowych Żernikach we Wrocławiu. Wyróżnione prace mają stanowić głos w dyskusji na temat projektowania współczesnych świątyń. Publikujemy projekty konkursowe oraz apel środowiska architektów do władz administracji lokalnej i kościelnej.
Nowoczesna katedra w Kenii – jak to się robi w Afryce Kenijskie Kericho, słynące z największych na Czarnym Lądzie plantacji herbaty, doczekało się nowoczesnej świątyni dla 1500 wiernych. Projekt pierwszej w mieście katedry opracowało brytyjskie biuro John McAslan + Partners.
Relacja z wernisażu i debaty "Architektura VII dnia" Przedmiotem projektu "Architektura VII dnia" jest zjawisko budowy olbrzymiej ilości kościołów w powojennej Polsce. Wiele spośród kilku tysięcy wzniesionych po 1945 roku budowli sakralnych to przykłady odważnej i niepowtarzalnej architektury. Choć trudne do przeoczenia i wybijające się w tkance miast i miasteczek, wciąż czekają na wyczerpujące opracowanie.
Kompleks parafialny – kościół, dom parafialny, kaplica Kościół w parafii św. Pawła o prostej, sześciennej formie z nieregularnie rozmieszczonymi otworami okiennymi to część kompleksu parafialnego w Foligno autorstwa włoskiego biura Fuksas Architects.