Architektura MuratorRealizacjeMost Europejski / Siekierki

Most Europejski / Siekierki

Celem projektu było wyeksponowanie układu zabytkowego mostu kolejowego, a także przyrodniczych i krajobrazowych walorów siedliska ptaków – o realizacji pracowni MXL4 pisze Katarzyna Gucałło.

Most Europejski / Siekierki
Most Europejski w Siekierkach, proj. MXL4; fot. Maciej Lulko

Od wsi Siekierki do najdalej wysuniętego na zachód punktu Polski w Osinowie Dolnym jest zaledwie 10 km. Punkt ten został wyznaczony przez zakole Odry, która jest niepodzielną władczynią okolicy. Nie sposób przejść obojętnie obok kunsztu, z jakim natura obdarowała tę nadrzeczną krainę bogactwem krajobrazów, fauny i flory. Wody Odry zlewają się tutaj w jedną opowieść z falami dziejów, w których i człowiek odcisnął swoje piętno. Przy drogach stoją nader liczne pamiątki krwawego forsowania rzeki przez Wojsko Polskie podczas operacji berlińskiej w 1945 roku oraz bitwy pod Cedynią z 972 roku.

Historia mostów w Siekierkach sięga połowy XVIII wieku. Pod koniec XIX wieku drewniane konstrukcje zostały zastąpione mostem stalowym na murowanych filarach. Po niespełna 40 latach użytkowania okazał się on niewystarczający dla potrzeb intensywnego transportu kolejowo-drogowego. Dlatego w latach 1929-1930 po jego południowej stronie wybudowano wspartą na żelbetowych podporach przeprawę, która przejęła ruch pociągów. Oba mosty wykorzystywano do końca II wojny światowej. Wysadzone przez wycofujące się wojsko niemieckie, popadły w ruinę na całe dziesięciolecie. Most kolejowy odbudowano jako element strategiczny korytarza transportowego Układu Warszawskiego, ale jeździły po nim tylko pociągi wykonujące dynamiczne testy obciążeniowe. Od 1989 roku, gdy przeprawa straciła znaczenie militarne, znów niszczała przez trzy dekady. Po moście północnym dziś pozostały jedynie naczółki oraz filary z kamienia i żółtej cegły. Południowy otrzymał właśnie nowe życie.

Węzeł szczęścia – piesza kładka projektu holenderskiej pracowni NEXT architects Blisko 200-metrowy pieszy most połączył dwie części miasta Changsha w środkowych Chinach, rozdzielone rzeką i wielopasmową arterią. Projekt przeprawy wyłoniono w konkursie z 2013 roku.
Spacer po wodzie: most Mont-Saint-Michel Blisko dwukilometrowa kładka połączyła malownicze Wzgórze Świętego Michała ze stałym lądem w południowo-zachodniej Normandii. Za projekt mostu odpowiada austriacki architekt Dietmar Feichtinger, autor kilkunastu przepraw w Europie.
Tagi:
Kładka / Dobczyce Realizacja, po jubilersku dopracowana w detalach, w nieoczywisty sposób wiąże różne światy form. O kładce pieszo-rowerowej w Dobczycach autorstwa Biura Projektów Lewicki Łatak pisze Janusz Sepioł.
Most kolejowy nad Jeziorem Pilchowickim do rejestru zabytków. Czy wpis uchroni konstrukcję przed zniszczeniem? Most kolejowy nad Jeziorem Pilchowickim to tego lata najsłynniejsza konstrukcja mostowa w Polsce. Plany wysadzenia historycznej przeprawy na potrzeby filmu Mission: Impossible 7 zelektryzowały opinię publiczną w całym kraju. Dolnośląski Konserwator Zabytków zdecydował o wpisaniu mostu kolejowego nad Jeziorem Pilchowickim do rejestru. Decyzja nie jest jednak jeszcze prawomocna.
Most kolejowy w Kostrzynie Pod koniec 2022 roku zostanie otwarty nowy most kolejowy Kostrzyn-Kietz na granicy między Polską a Niemcami. Zaprojektowana przez biura Knight Architects i Schüßler-Plan Berlin konstrukcja uzyskała niedawno pozwolenie na budowę.
Wiadukt Morandi: nowy most Polcevera projektu Renzo Piano Zaledwie 10 miesięcy trwała realizacja nowego wiaduktu Morandi w Genui według projektu biura Renzo Piano Building Workshop. Obiekt zastąpił starą konstrukcją, która zawaliła się w 2018 roku [ZDJĘCIA Z BUDOWY].
Kładka w Zagórzu Śląskim projektu pracowni isba i Mosty – Wrocław Po trzynastu latach od powstania pierwszej koncepcji oddano do użytku kładkę dla pieszych nad Jeziorem Bystrzyckim w Zagórzu Śląskim. Za projekt przeprawy odpowiada isba Grupa Projektowa i firma Mosty – Wrocław.
Pierwszy drukowany most [WIDEO] Pierwszy na świecie drukowany 3D z pomocą robotów most powstał w Holandii i właśnie zdobył nagrodę publiczności podczas Dutch Design Week.