Muzeum Sztuki Susch
Muzeum Grażyny Kulczyk w malutkiej wsi w szwajcarskiej Gryzonii jest przykładem oryginalnego i budzącego szacunek pomysłu na to, jak starą tkankę architektoniczną zamienić w nowoczesną instytucję kultury – o adaptacji średniowiecznego zespołu klasztornego na muzeum sztuki współczesnej piszą Werner Huber, architekt i redaktor „Hochparterre”, oraz Piotr Sarzyński, krytyk sztuki i dziennikarz „Polityki”. W numerze także wypowiedź autorów obiektu Chaspera Schmidlina i Lukasa Voellmy’ego oraz inwestorki i pomysłodawczyni projektu Grażyny Kulczyk. O okolicznościach powstania instytucji, pierwotnych planach wybudowania jej w Polsce i negocjacjach z władzami pisze Tomasz Żylski.

-
Nowo otwarte Muzeum Susch mieści się w malutkiej, liczącej 210 mieszkańców, wiosce Susch we wschodniej Szwajcarii; powstało ono na terenie małego browaru; widok kompleksu z lotu ptaka; Fot. Claudio von Planta for Muzeum Susch Art Stations Foundation CH -
Sala ekspozycyjna w budynku browaru, na zdjęciu praca Zofii Kulik Wojny etniczne – Large Vanitas Still Life (1995-2017); Fot. Conradin Frei -
Ekspozycja w XIX-wiecznym browarze z fragmentem instalacji site-specific Moniki Sosnowskiej Schody (2016-2017); Fot. Conradin Frei -
Widok od zachodu w stronę Muzeum Susch, na pierwszym planie budynki browaru z czasów średniowiecza, a w głębi zabudowa z XIX wieku; elewacje budynków odrestaurowano z wykorzystaniem białego tynku wapiennego, przez co kompleks jest spójny; Fot. Studio Stefano Graziani for Muzeum Susch Art Stations Foundation CH -
Detal w budynku starego browaru; Fot. Muzeum Susch Art Stations Foundation CH -
Widok tarasu na pierwszym piętrze budynku browaru; Fot. Conradin Frei -
Zachowany fragment oryginalnego wnętrza budynku plebanii; Fot. Conradin Frei -
Sala ekspozycyjna w budynku starego browaru z pracą Magdaleny Abakanowicz Tłum I (1990); Fot. Muzeum Susch Art Stations Foundation CH -
Po lewej widoczny budynek dawnej plebanii – Chasa della Santa, mieszczący ekspozycję i dom gościnny dla artystów-rezydentów; w głębi budynek byłego browaru; Fot. Conradin Frei -
Audytorium mieszczące się w budynku średniowiecznego browaru nad rzeką; Fot. Studio Stefano Graziani for Muzeum Susch Art Stations Foundation CH -
Wyjścia na taras w budynku Chasa della Santa; Fot. Conradin Frei -
Wnętrze dawnej plebanii; Fot. Conradin Frei -
Fasada budynku browaru; Fot. Conradin Frei -
Widok korytarzy trzeciego piętra budynku browaru; Fot. Studio Stefano Graziani for Muzeum Susch Art Stations Foundation CH -
Podziemia dawnej plebanii; dla wzmocnienia konstrukcji usunięto tu drewnianą podłogę, którą zastąpiono betonową wylewką; Fot. Conradin Frei -
Widok fragmentu groty w budynku browaru; Fot. Conradin Frei -
Przestrzeń ekspozycyjna w parterze dawnej plebanii; Fot. Conradin Frei -
Detal schodów we wnętrzu byłej plebanii; Fot. Conradin Frei -
Sala ekspozycyjna w budynku browaru; betonowa podłoga we wszystkich wnętrzach ma jednolity kolor; do betonu domieszano lokalną skałę, dzięki czemu uzyskano ciemną, lekko zielonkawą barwę; Fot. Conradin Frei -
Klatka schodowa w budynku browaru; Fot. Studio Stefano Graziani for Muzeum Susch Art Stations Foundation CH -
Sytuacja. Oznaczenia: Muzeum Susch: 1 – były średniowieczny browar; 2 – były XIX-wieczny browar; 3 – była plebania; 4 – kościół; Il. archiwum projektantów -
Rzut parteru. Oznaczenia: 1 – duża sala ekspozycyjna; 2 – sala z instalacją Moniki Sosnowskiej Schody; 3 – grota ze źródłem; 4 – grota z instalacją Mirosława Bałki; 5 – bistro; 6 – audytorium; 7 – ekspozycja; Il. archiwum projektantów -
Przekrój A-A; Il. archiwum projektantów -
Przekrój B-B; Il. archiwum projektantów