Architektura MuratorRealizacjeNarodowy Instytut Audiowizualny w Warszawie

Narodowy Instytut Audiowizualny w Warszawie

Misją instytutu jest utrwalanie, archiwizacja i upowszechnianie wartościowych dzieł kultury filmowej, muzycznej oraz teatralnej. Ten edukacyjny charakter placówki podkreśla egalitarny projekt wnętrz. O realizacji pracowni Locum M. Paszyn pisze Adam Orlewicz.

Narodowy Instytut Audiowizualny w Warszawie
Obite naturalnymi tkaninami kanapy stały się znakiem rozpoznawczym wnętrz w całym obiekcie. Przestrzeń klubokawiarni Gorączka została wyposażona w przesuwne szklane panele, które spełniają dodatkową funkcję ekranów do wyświetlania filmów; fot. Marcin Czechowicz
Narodowy Instytut AudiowizualnyWarszawa, ul. Wałbrzyska 3/5
Projekt architektoniczny modernizacji budynku i projekt wnętrzLocum M. Paszyn, architekci Małgorzata Paszyn, Piotr Dominiak, Tomasz Maniewski oraz Andrzej Purzyc
Wyposażenie wnętrzAtelier Starzak Strebicki
Identyfikacja wizualnaStudio Projektowe UVMW
Generalny wykonawcaREMEX Przedsiębiorstwo Budowlano- Handlowe, K. Wrzosek, A. Cudny Sp.J.
InwestorNarodowy Instytut Audiowizualny
Powierzchnia użytkowa2989.0 m²
Data realizacji (początek)2013
Data realizacji (koniec)2015
Koszt inwestycji55 000 000 PLN

Ogłoszony w 2011 roku konkurs dotyczący modernizacji i adaptacji budynku magazynowo-technologicznego na potrzeby nowoczesnego i dostępnego Narodowego Instytutu Audiowizualnego (NInA) wygrała pracownia Locum M. Paszyn. Architekci zaproponowali czytelny podział wnętrz i sekwencję prostych przestrzeni w kolorach (biały, czarny, czerwony) wynikających z logotypu instytutu. W porozumieniu z inwestorem opracowano koncepcję obiektu o prostym i oszczędnym charakterze. Podział przestrzeni pozwala łatwo zorientować się w funkcjach następujących po sobie pomieszczeń – pierwsze dostępne od strony wejścia to kawiarnia i sala wielofunkcyjna, kolejne na tym samym piętrze to ogólnodostępne archiwum NInA z kolekcją polskiego filmu liczącą ponad 14 tysięcy pojedynczych materiałów.

Narodowy Instytut Audiowizualny w Warszawie
Charakterystyczne wejście jest autorskim projektem pracowni Locum. Czerwona „kostka” powstała z przekształcenia istniejącego pawilonu wejściowego; fot. Marcin Czechowicz

Dopiero następne kondygnacje mieszczą działy nieudostępniane na co dzień, jak sala audiowizualna, pomieszczenia digitalizacji na pierwszym piętrze czy dział edukacji i biura dyrekcji na poddaszu.

Klimat poszczególnych wnętrz zdefiniowała ich funkcja – większość ogólnodostępnych pomieszczeń wykończona jest przy użyciu oszczędnych materiałów w biało-szarej kolorystyce. Z kolei sale wymagające skupienia na obrazie z ekranu i odpowiedniej akustyki są utrzymane w czerni, uzupełnionej gdzieniegdzie ciemnym drewnem w posadzce. Największą, dwukondygnacyjną salę audiowizualną, którą opatrzono tytułem Ziemia Obiecana, wyposażono jako jedyną taką niekomercyjną przestrzeń w Polsce w system dźwięku Dolby Atmos oraz możliwość projekcji 4K. Sala o wysokich parametrach akustycznych i składanej widowni jest miejscem nie tylko pokazów filmowych, ale też spotkań, koncertów czy spektakli teatralnych.

Narodowy Instytut Audiowizualny w Warszawie
Nowoczesna sala dostosowana do projekcji 4K, wyposażona w sprzęt do rekonstrukcji dźwięku i obrazu; fot. Marcin Czechowicz

Podstawowe założenie dla działalności instytutu stanowi jego otwarcie dla jak najszerszej publiczności. Dlatego inwestor wprowadził wyposażenie, które dodaje wnętrzom charakteru całkowitej egalitarności. Meble zostały zaprojektowane przez poznańskie Atelier Starzak Strebicki. Projektanci, którzy za jedno z głównych założeń swojej działalności uznają prowokowanie do nieformalnego użytkowania przestrzeni, w celowo prostych i pozbawionych dodatkowych kolorów wnętrzach, wprowadzili charakterystyczne akcenty. Rozlokowane w całym budynku 80 kanap o różnorodnej, żywej kolorystyce zachęca do swobodnego siedzenia czy półleżenia.

Narodowy Instytut Audiowizualny w Warszawie
Większość mebli biurowych
została wykonana ze sklejki
szalunkowej wykończonej – zależnie
od pomieszczenia – białą lub czarną
melaminą
Większość mebli biurowychzostała wykonana ze sklejkiszalunkowej wykończonej – zależnieod pomieszczenia – białą lub czarnąmelaminą; fot. Marcin Czechowicz

Z kolei stworzona przez studio UVMW identyfikacja wizualna w postaci okrągłych tabliczek kierunkowych umożliwia łatwą orientację i poruszanie się po kolejnych piętrach instytutu. Całość, będąca efektem misji instytucji oraz pracy poszczególnych zespołów projektowych sprawia wrażenie prostoty i bezpretensjonalności, która pomaga we wprowadzaniu w ogrom i technologiczną złożoność cyfrowego archiwum. Nie oszałamia nadmierną efektownością czy kunsztem rozwiązań, zachowując nie tylko oszczędność konieczną w zamówieniach publicznych, ale też odejmując oficjalność z nazwy popularyzatorskiego instytutu.

Autor: Adam Orlewicz
Przebudowa poddasza kamienicy w Gliwicach autorstwa biura Dyrda Fikus Architekci To jedna z najnowszych realizacji pracowni Dyrda Fikus Architekci. Zastosowane przez autorów materiały, kolory i faktury miały jedynie stanowić tło dla istniejącej konstrukcji dachu. Projekt zdobył jedną z głównych nagród w tegorocznej odsłonie konkursu Architektura Roku Województwa Śląskiego.
Architekt Wnętrz – pobierz nowe wydanie! W najnowszym wydaniu magazynu „Architekt Wnętrz” m.in. prezentacja niecodziennej adaptacji XIV-wiecznego kościoła w Gironelli, rozmowa z projektantką Mają Ganszyniec, trendy w projektowaniu przestrzeni komercyjnych.
Szkoła dla ukraińskich dzieci projektu xystudio Szkoła dla dzieci z Ukrainy urządzona w biurowcu myhive Mokotów Two według projektu xystudio funkcjonuje już ponad miesiąc. Prezentujemy pierwsze zdjęcia realizacji.
Wnętrze Roku SAW 2022: startuje II edycja konkursu na najlepsze projekty wnętrzarskie Rusza II edycja konkursu Wnętrze Roku SAW. Jurorzy wyłonią najlepsze wnętrza prywatne i publiczne z lat 2019-2022. „Architektura-murator” po raz kolejny jest patronem medialnym konkursu.
Projekt WYWIAD: Roland Stańczyk o istocie zawodu architekta wnętrz Rolą architekta jest stworzenie ramy, którą mieszkańcy będą wypełniać swoimi pragnieniami, swoją osobowością, swoimi zainteresowaniami. Jeżeli podejmuje się decyzje za innych, trzeba to robić niezwykle odpowiedzialnie – przestrzega Roland Stańczyk. Prezentujemy nowy odcinek z realizowanego przez Stowarzyszenie Architektów Wnętrz cyklu „Projekt WYWIAD”. Tym razem bohaterem materiału jest architekt Roland Stańczyk, założyciel pracowni RS Studio Projektowe.
Pierogarnia Syrena Irena: nowa realizacja biura Projekt Praga Syrena Irena to nowy warszawski lokal z pierogami i... wódką. Ton eklektycznym wnętrzom nadają minimalistyczne grafiki od Mamastudio. Ta nawiązująca do stylistyki lat 60. identyfikacja stała się inspiracją dla architektów z pracowni Projekt Praga.