Nie tylko miejsce pracy – o projekcie Warsaw Spire Johny Eyers i Adam Wagner
Zaprojektowaliśmy kompleks biurowy składający się z trzech obiektów: 180-metrowej dominanty, która wraz z iglicami sięga 220 metrów, oraz dwóch 55-metrowych budynków bo bokach. Połączenie nowoczesnych technologii, korporacyjnych wyzwań i pędu współczesnego świata z możliwością znalezienia chwili oddechu, zwrócenia się w kierunku przyrody wraz z wykreowaniem miejsca spotkań dla grona przyjaciół lub znajomych. To wszystko dla tysięcy ludzi, którzy tutaj będą pracowali oraz dla wszystkich innych mieszkańców miasta i turystów.
Ważnym elementem placu jest woda, występująca w różnych formach – jeziorka z egzotycznymi drzewami, kaskadowych basenów, tryskaczy; fot. Marcin Czechowicz
Warsaw SpireWarszawa,
plac Europejski 1/2/3
AutorzyJaspers-Eyers
Architects,
architekt Johny Eyers
Współpraca projektowaProjekt
Polsko Belgijska Pracownia
Architektury, architekt
Adam Wagner
Współpraca autorskaProjekt
Polsko Belgijska Pracownia
Architektury, architekt
Adam Wagner
Architektura wnętrzMassive Design
Architektura krajobrazuWirtz
International Landscape
Architects
KonstrukcjaBakkala Consulting
Engineers
Generalny wykonawcaGhelamco
Poland
InwestorGhelamco Poland
Powierzchnia terenu20865.0 m²
Powierzchnia zabudowy5943 m2
(wieża: 2554 m2,
budynek A: 1695m2,
budynek B: 1695m2)
Powierzchnia użytkowa137 286 m2
(wieża: 64 676 m2,
budynek A: 19 475 m2,
budynek B: 19 475 m2,
kondygnacje podziemne:
33 207 m2)
Zamierzeniem inwestora było stworzenie zespołu budynków, który stałby się nie tylko miejscem pracy, ale również centrum aktywności społecznej i artystycznej, „bijącym sercem Warszawy”. Taka idea dawała impuls do wykreowania nowej jakości architektonicznej. Zaprojektowaliśmy kompleks biurowy składający się z trzech obiektów: 180-metrowej dominanty, która wraz z iglicami sięga 220 metrów, oraz dwóch 55-metrowych budynków bo bokach.
Jego owalna, miękka forma ma w swoim ideowym założeniu zasysać energię i ruch pobliskiego skrzyżowania dwóch ważnych arterii miejskich i przenosić ją zdwojoną trasą pasażu w kierunku zaprojektowanego między budynkami placu Europejskiego.
Widok od ulicy Karolkowej, na pierwszym planie Muzeum Powstania Warszawskiego mieszczące się w budynku dawnej Elektrowni Tramwajowe; fot. Marcin Czechowicz
Tam wśród szmeru strumieni i fontann oraz szelestu liści żywioł miejski miał się wyciszać. Połączenie nowoczesnych technologii, korporacyjnych wyzwań i pędu współczesnego świata z możliwością znalezienia chwili oddechu, zwrócenia się w kierunku przyrody wraz z wykreowaniem miejsca spotkań dla grona przyjaciół lub znajomych. To wszystko dla tysięcy ludzi, którzy tutaj będą pracowali oraz dla wszystkich innych mieszkańców miasta i turystów.
Projektowi od początku towarzyszyło wiele niespotykanych dotąd w stolicy rozwiązań architektoniczno–konstrukcyjnych. Duże wyzwanie stanowiła między innymi budowa pięciokondygnacyjnego garażu podziemnego. Na uwagę zasługuje też projekt i wykonanie trójwymiarowej, łupinowej fasady głównego budynku o elipsoidalnym rzucie, montaż okien do specjalnie zaprojektowanej konstrukcji nośnej zwanej „skrzydłem” czy stworzenie systemu zapewniającego możliwość serwisu i czyszczenia płaszczyzn szklonych o kształtach sferycznych.
Zadaszenie przed głównym wejściem do budynku; fot. Marcin Czechowicz
Poza realizacją trzech budynków wokół placu, od 2015 roku przeprowadzono rewaloryzację fasady tzw. budynku Bellony, zlokalizowanego u zbiegu ulic Towarowej i Grzybowskiej, wykonano murale na ślepych ścianach kamienic przy ulicy Grzybowskiej 71 i 73, zaprojektowane przez Rafała Olbińskiego i Francois Schuitena, a od strony północnej wzniesiono podłużny pawilon Art Walk, miejsce artystycznych wystaw i instalacji, w swojej organicznej formie definiujące esencję współczesnej sztuki miejskiej.
Od strony ulicy Wroniej przestrzeń domyka dwukondygacyjny pawilon restauracji, na potrzeby której zaadaptowano dawną bazę transportową Wojskowych Zakładów Kartograficznych, a w południowej części placu stanął budynek o nieregularnej, abstrakcyjnej formie, który również mieści restaurację, a w przyszłości będzie połączony przejściem pieszym z nowym obiektem biurowym Wronia 31, który powstaje u zbiegu ulic Wroniej i Łuckiej.
Nowo powstały budynek Warsaw Spire został wzniesiony przy ulicy Towarowej, która stanowi zachodnią granicę wielkiego, śródmiejskiego kwartału ograniczonego ulicą Marszałkowską, Alejami Jerozolimskimi i aleją Solidarności; fot. Marcin Czechowicz
Kompleks Warsaw Spire składa się ze 180-metrowego budynku wieżowego (z iglicami 220 metrów) i dwóch budynków o wysokości 55 metrów stojących po bokach; fot. Marcin Czechowicz
Plac Europejski, który powstał wokół budynków tworzy nową przestrzeń publiczną; fot. Marcin Czechowicz
Widok od ulicy Karolkowej, na pierwszym planie Muzeum Powstania Warszawskiego mieszczące się w budynku dawnej Elektrowni Tramwajowe; fot. Marcin Czechowicz
Fragment placu Europejskiego; fot. Marcin Czechowicz
Ważnym elementem placu jest woda, występująca w różnych formach – jeziorka z egzotycznymi drzewami, kaskadowych basenów, tryskaczy; fot. Marcin Czechowicz
Przez całą długość placu płynie ponad 120-metrowy kaskadowy strumień; fot. Marcin Czechowicz
Po prawej otwarta galeria sztuki – tunel o długości 57 metrów, zbudowany z 20 segmentów z obłymi oknami, autor projektu: Przemysław „Mac” Stopa; fot. Marcin Czechowicz
Widok od ulicy Grzybowskiej, po prawej odnowiony budynek dawnych Wojskowych Zakładów Graficznych; fot. Marcin Czechowicz
Zadaszenie przed głównym wejściem do budynku; fot. Marcin Czechowicz
Wnętrze budynku wieżowego; dominującymi materiałami są szkło i metal; fot. Marcin Czechowicz
Dwupoziomowy hol wejściowy budynku wieżowego; fot. Marcin Czechowicz
Dwupoziomowy hol wejściowy budynku wieżowego; fot. Marcin Czechowicz
Wnętrze budynku wieżowego; dominującymi materiałami są szkło i metal; fot. Marcin Czechowicz
Sytuacja. Oznaczenia: 1 – budynek wieżowy kompleksu Warsaw Spire; 2 – budynek A kompleksu Warsaw Spire; 3 – budynek B kompleksu Warsaw Spire; 4 – budynek dawnych Wojskowych Zakładów Graficznych, później Bellona (obecnie biurowiec); 5 – Muzeum Powstania Warszawskiego
Zagospodarowanie terenu z rzutami parterów. Oznaczenia: 1 – hol wejściowy; 2 – pomieszczenia usługowe; 3 – budynek restauracji; 4 – plac Europejski 12 | Przekrój A-A (przez budynek wieżowy)
Kolorowe neony rozświetliły przestrzeń u stóp wieżowca Warsaw Spire. Na wystawie Neon Inn zaprezentowano nowe prace polskich artystów, zrealizowane z wykorzystaniem wynalezionej przed ponad wiekiem techniki.
220-metrowy budynek Warsaw Spire ustępuje wysokością jedynie Pałacowi Kultury. To jednocześnie największy pod względem powierzchni zespół biurowy w Polsce – o odniesieniach obiektu do poprzemysłowej tożsamości Woli, wymaganiach stawianych przed współczesną architekturą wysokościowców i wykreowaniu między budynkami wchodzącymi w skład kompleksu nowego rodzaju przestrzeni publicznej – piszą Krzysztof Domaradzki i Ewa Kuryłowicz.
Ambicje inwestora nie ograniczyły się wyłącznie do uzyskania maksymalnej wysokości budynku. W otoczeniu Warsaw Spire powstał tzw. plac Europejski. Ważnym elementem jego zagospodarowania jest woda, która występuje tu w różnych formach. Widać, że jest zapotrzebowanie na nowy rodzaj przestrzeni miejskiej, która może w przyszłości tworzyć genius loci współczesnej Warszawy – pisze Krzysztof Domaradzki.
Marzenie o „wieży aż do nieba” przekracza czas, granice i narodowości. Istnieją w obrębie tego typu budynków takie, w których pogodzono zagadnienia interpretacji specyfiki danego miejsca z wymogami związanymi z konstrukcją, ochroną przeciwpożarową, ewakuacją czy szybkością poruszania się w pionie między kondygnacjami – szczególnymi w projektach drapaczy chmur. Moim ulubionym jest 100-piętrowy John Hancock Center z Chicago, nierozerwalnie związany z Windy City, jego nastrojem, kolorytem, jednoczesnym niezwykłym pragmatyzmem i romantyzmem – pisze Ewa Kuryłowicz.
Zakrojony na kilka lat projekt, pod nazwą Nowa Towarowa, zakłada m.in. redefinicję roli ulicy w przestrzeni miasta i opracowanie różnych programów przemian jej otoczenia, tak by stała się bardziej przyjazna mieszkańcom. Ta ważna wolska arteria stanowi dziś fragment śródmiejskiej obwodnicy, ale z uwagi na liczne inwestycje biurowo-mieszkalne w sąsiedztwie, władze Warszawy przymierzają się, by funkcję tę przejęła w przyszłości położona nieco dalej na zachód al. Prymasa Tysiąclecia.
Wyzwaniem podczas budowy kompleksu było wykonanie trójwymiarowej, łupinowej fasady wieżowca i montaż wieńczącego go 40-metrowego masztu, ale także znalezienie pomysłu na zagospodarowanie ogólnodostępnego placu między obiektami, tak aby stanowił atrakcyjną i wielofunkcyjną przestrzeń publiczną – o realizacji najwyższego obecnie biurowca w Warszawie pisze Adam Wagner z biura Projekt Polsko-Belgijska Pracownia Architektury.