Nowe inwestycje kolejowe

Nowy dworzec we Włocławku otwarty dla podróżnych

2023-08-09 15:58

Zakończyła się realizacja nowego dworca PKP we Włocławku. Budynek wykończony miedzianą blachą oksydowaną oraz okładziną z płyt kompozytowych zaprojektowało studio TPF.

Nowy dworzec we Włocławku
Autorzy: TPF
Inwestor: PKP S.A.
Generalny wykonawca: Budimex
Koszt inwestycji: 37,7 mln PLN
Realizacja: 2023

Dworzec we Włocławku: i dla kolei, i dla miasta

Nowy dworzec PKP we Włocławku stanął w miejscu rozebranego obiektu z lat 70. to budynek trzykondygnacyjny, o nieregularnym rzucie, wykończony miedzianą blachą oksydowaną w brązowym kolorze oraz białą okładziną z płyt kompozytowych. Na parterze znalazła się wydzielona strefa dla podróżnych z dwiema poczekalniami, toaletami i pokojem dla opiekuna z dzieckiem. Po dwóch stronach holu rozplanowano pomieszczenia przeznaczone na kasy biletowe – w części południowej dla przewoźników kolejowych, a w części północnej dla operatorów komunikacji miejskiej oraz regionalnych połączeń autobusowych. Również na parterze znalazły się przestrzenie z przeznaczeniem na lokale komercyjne. Pomieszczenia na piętrze przeznaczone są na potrzeby Wydziału Komunikacji Urzędu Miasta Włocławka. Na dachu dworca zamontowano panele fotowoltaiczne o mocy 33,2 kW.

Dworzec PKP we Włocławku z reprezentacyjnym placem

Nowy dworzec we Włocławku jest w pełni dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami – przy głównych wejściach do budynku powstały pochylnie, a wewnątrz obiektu dwie windy, prowadzące z poziomu -1 na parter w części południowej oraz z parteru na piętro w części północnej. Do potrzeb osób z niepełnosprawnościami dostosowane są też kasy biletowe, a także toalety. W budynku pojawiły się również udogodnienia dla osób niewidomych i niedowidzących w postaci ścieżek prowadzących czy dotykowych map i oznaczeń.

Zmiany widoczne są także na zewnątrz. W południowej części terenu pojawiła się wiata rowerowa oraz skwer z ławkami i pergolą. Ławki pojawiły się też w części północnej, obok wejścia głównego i na peronie nr 1. Koszt budowy dworca we Włocławku wyniósł ok. 37,7 mln zł brutto. Inwestorem były Polskie Koleje Państwowe S.A., wykonawcą prac budowlanych Budimex, a dokumentację projektową przygotowała pracownia TPF.