Osada Marszewo w Gdyni. Z modrzewiowych desek opalanych tradycyjną japońską metodą Shou Sugi Ban

2024-12-30 13:08

Nadrzędnym celem projektu Osada Marszewo w Gdyni była twórcza interpretacja tradycyjnej zabudowy zagrodowej, łącząca miejsce pracy leśników ze strefą edukacji. O nowej realizacji pracowni Gierbienis + Poklewski pisze Monika Arczyńska.

30 lat Architektury-murator!

Spis treści

  1. Osada Marszewo. Miejsce akcji
  2. Drewno opalane unikalną dalekowschodnią metodą
  3. Dom stodoła kolonizuje krajobraz? Nie tym razem
  4. Fasada z opalanych desek kontra polskie przepisy
  5. Osada Leśna Marszewo. Założenia autorów

Artykuł ukazał się w drukowanym wydaniu Architektury-murator w 2023 roku.

Osada Marszewo. Miejsce akcji

Trójmiejski Parki Krajobrazowy to pokryte gęstym, liściastym lasem morenowe wzgórza graniczące od zachodu z dolnym tarasem Trójmiasta. Przecinają go liczne trasy intensywnie użytkowane przez spacerowiczów i rowerzystów, a zimą – niestety, coraz rzadziej z powodu zmian klimatu – narciarzy biegowych. Na terenie parku znajdują się także malownicze ogrody – zoologiczny w Oliwie oraz znacznie mniej znany Leśny Ogród Botaniczny Marszewo w Gdyni, prowadzony przez Nadleśnictwo Gdańsk. Odbywają się tam warsztaty i zajęcia edukacyjne dla szkół i przedszkoli oraz dla wszystkich chętnych w popularne Ogrodowe niedziele. Nadleśnictwo potrzebowało nowego budynku w celu rozszerzenia oferty edukacyjnej. Koncepcję krakowskiej pracowni Gierbienis + Poklewski wybrano w ogłoszonym w 2015 roku konkursie architektonicznym. Cały budynek zaprojektowano z drewna – miał stać się pierwszym w Polsce publicznym obiektem, zrealizowanym w całości w technologii CLT (prefabrykaty z drewna klejonego krzyżowo).

Czarne bryły oderwane od ziemi. Osiedle Karmniki w Zakopanem

Osada Marszewo 1

i

Autor: Bartosz Makowski 1 | Budynek LOB Marszewo z wiatami gospodarczymi, toaletami i ogólny widok ogrodu
Osada Marszewo 14

i

Autor: Bartosz Makowski 14 | Fasada wykończona została opalanymi deskami modrzewiowymi

Drewno opalane unikalną dalekowschodnią metodą

Kameralny kompleks obejmuje wolnostojące obiekty – budynek edukacyjny, dwie szopy i blok toalet – spięte ogrodzeniem wykonanym z tego samego materiału co elewacje (podobna zasada zastosowana została m.in. w Służewskim Domu Kultury, autorstwa WWAA i 137kilo, „A-m” 10/2013). Na fasadach i ogrodzeniu zaplanowano modrzewiowe deski, opalane tradycyjną japońską metodą Shou Sugi Ban. Choć jest znana i stosowana od wieków, architektonicznemu światu przypomniał o niej wynik konkursu na Muzeum Guggenheima w Helsinkach, rozstrzygnięty niedługo przed gdyńskim. Zwycięski projekt autorstwa pracowni Moreau Kusunoki zakładał drewniane elewacje wykończone tym sposobem, z naturalnie uzyskaną czernią i satynowym połyskiem opalanych desek.

Osada Marszewo 2

i

Autor: Bartosz Makowski 2 | Leśny Ogród Botaniczny położony jest na polanie ciągnącej się wzdłuż ul. Marszewskiej
Osada Marszewo 10

i

Autor: Bartosz Makowski 10 | Budynek od strony głównej ścieżki prowadzącej z ulicy w głąb ogrodu

Dom stodoła kolonizuje krajobraz? Nie tym razem

Realizacja w Marszewie może przypominać domy-stodoły, których wiele powstało w Polsce w ostatnich latach. Ich wysyp – od Mazur po Karkonosze – krytykował m.in. Filip Springer, wyjaśniając, że surowe w formie, „dizajnerskie” budynki kolonizują krajobraz w sposób równie bezwzględny, jak kiedyś pseudodworki. Budynek w Marszewie wyróżnia się jednak na ich tle. Przekonująca, spójna koncepcja konkursowa została zrealizowana prawie bez zmian, choć szkoda, że nie udało się wdrożyć wszystkich pierwotnie zaplanowanych rozwiązań OZE.

Ten dom przypomina Czarny Monolit z Odysei Kosmicznej

Dzięki uporowi architektów i zamawiającego powstał zespół konsekwentnie wykorzystujący możliwości drewna. Nie „kolonizuje” on krajobrazu, ale staje się znakiem Leśnego Ogrodu Botanicznego, który łatwo minąć, jadąc krętymi drogami przez park. Projektanci wyjaśniają, że zależało im na uzyskaniu efektu graficznej sylwety na tle ściany lasu, stąd czarne elewacje. Kolor ten nierzadko wzbudza kontrowersje – w Trójmieście stało się tak m.in. w przypadku Teatru Szekspirowskiego, ochrzczonego przez mieszkańców po otwarciu „katafalkiem”. Realizacja w Marszewie wydaje się jednak być odbierana pozytywnie dzięki kameralnej skali i temu, że ważnymi użytkownikami placówki są dzieci, łatwiej akceptujące nietypowe rozwiązania.

Osada Marszewo 11

i

Autor: Bartosz Makowski 11 | Widok od ogrodu – płot i sale wystawowo-konferencyjne. Wysokie ogrodzenie ogranicza dostęp dla osób niepowołanych, zwiększa bezpieczeństwo i jednocześnie nawiązuje formalnie do charakteru zabudowy zagrodowej ze współczesną interpretacją drewnianego wału
Osada Marszewo 12

i

Autor: Bartosz Makowski 12 | Widok od strony ulicy. Bryły tworzące zabudowę nawiązują swoją formą do archetypu stodoły

Obiekt został wzniesiony w technologii drewna klejonego krzyżowo z opalanymi deskami, jako wykończeniem fasad

Osada Marszewo 15

i

Autor: Bartosz Makowski 15 | Na główny budynek składają się dwie największe bryły połączone ze sobą szklaną przełączką. Widok z małego dziedzińca – po prawej stronie schody miniamfiteatru.
Osada Marszewo 16

i

Autor: Bartosz Makowski 16 | Na drugim planie szklarnia oraz sale ekspozycyjno-konferencyjne

Fasada z opalanych desek kontra polskie przepisy

Polskie przepisy nie pozwalały zastosować na elewacjach drewna wykończonego wyłącznie poprzez opalanie – fasada nie mogła zostać sklasyfikowana jako nierozprzestrzeniająca ognia. Projektanci zdecydowali się wykonać na własny koszt badania w Instytucie Techniki Budowlanej z zastosowaniem różnych produktów – jeden z nich pozwolił na spełnienie wymaganych parametrów i udało się uzyskać jednostkowe dopuszczenie tak wykończonej deski. CLT nie musi być wykańczane dodatkowo wewnątrz – prefabrykaty, z których składa się budynek, dają gładką, drewnianą powierzchnię. Dwukondygnacyjny budynek edukacyjny został szczegółowo zdetalowany i porządnie „dopilnowany” na budowie.

Czarny Dom z Grafitu w warszawskich Włochach

Widać, że podczas realizacji nie było miejsca na improwizację. Poszczególne elementy konstrukcyjne są precyzyjnie połączone i uzupełnione wbudowanymi drewnianymi meblami. Zapach i ciepły kolor drewna oraz akustyka, inna niż w otynkowanych wnętrzach, przyjemnie oddziałują na zmysły. Wnętrza mają wielofunkcyjny układ, a otwierające się na las taras i dziedziniec pozwalają na prowadzenie działań edukacyjnych na zewnątrz. Przeszklenia, także balustrady, uwzględniają kropki chroniące liczne w tym miejscu ptaki przed kolizjami z szybami. Obiekt czeka jeszcze na ostateczne wyposażenie i uruchomienie w nim działań, ale raczej nie ma wątpliwości, że stanie się magnesem przyciągającym do Marszewa nowych odwiedzających.

Osada Leśna Marszewo. Założenia autorów

Leśny Ogród Botaniczny położony jest na polanie Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego. W jego przestrzeni udostępniono kolekcję rodzimych gatunków roślin, organizowane są tu również zajęcia edukacyjne dla dzieci. Nowy obiekt miał poszerzać tę funkcjonalność, łącząc miejsce pracy leśników i przestrzeń edukacji. Punktem wyjścia dla wprowadzenia zabudowy w ten naturalny obszar było odniesienie do przyrody i dziedzictwa kulturowego osady leśnej Marszewo. Nadrzędnym celem projektu była twórcza interpretacja tradycyjnej zabudowy zagrodowej w odniesieniu do urbanistyki i architektury, ze szczególnym naciskiem na promocję nowoczesnego budownictwa drewnianego, alternatywy dla energochłonnych konstrukcji opartych o beton i stal. Budynek wzniesiony został w technologii drewna klejonego krzyżowo z opalanymi deskami, jako wykończeniem fasad. Aby uniknąć realizacji wielkogabarytowego obiektu, zespół tworzą rozproszone bryły, spięte jednorodnym ogrodzeniem, z dwoma dziedzińcami.

Czarny Dom w Gałowie pod Wrocławiem

Pierwszy stanowi przejście do ogrodu z zielenią i patio do siedzenia. Drugi, dostępny poprzez hol, wyróżnia niewielki amfiteatr. Wygrodzenie nawiązuje do charakteru zabudowy dawnych osad. Bryły swoją formą odnoszą się do archetypu stodoły ze zróżnicowaniem wielkości względem funkcji. Na główny budynek składają się dwie największe połączone szklaną przełączką, przy czym pierwsza mieści strefę wejściową i przestrzeń wielofunkcyjną, a druga salę konferencyjno-ekspozycyjną oraz strefę biurową. W zależności od charakteru pomieszczeń na elewacjach pojawiają się przeszklenia, dodatkowo przesłonięte stałymi żaluzjami lub okiennicami, które stanowią kolejne odniesienie do regionalnej tradycji. O estetyce budynku decyduje drewno, jego tekstura i zapach, odczuwalne i widoczne w jego konstrukcji oraz wykończeniu. Drewniane wnętrza kojarzą się z ciepłem i bezpieczeństwem. Prefabrykaty CLT pozostają widoczne, odsłaniając swoje strukturę i technologię. Ciepło drewna wewnątrz pozostaje w kontraście z czarną okładziną fasady, która pozwoliła wtopić bryłę w leśny krajobraz, a jednocześnie odnosi się do przeszłości regionu, gdy rolnicy w ten sposób zabezpieczali surowiec wystawiony na działanie warunków atmosferycznych, promieni UV bądź szkodników. W efekcie realizacja zyskała walor edukacyjny, wpisując się w cel powstania budynku i pokazując, jak efektywnie można wykorzystać do tego drewno. Ekologia jest dla nas równie ważna co piękno, trwałość i użyteczność. Postawiliśmy na drewno, bo to w zasadzie jedyny materiał tak przyjazny człowiekowi i środowisku. Marcin Gierbienis, Damian Poklewski-Koziełł

Osada Marszewo 18

i

Autor: Bartosz Makowski 18 | Przeszklony łącznik z widokiem na recepcję
Osada Marszewo 19

i

Autor: Bartosz Makowski 19 | Na zdjęciu widoczne: recepcja, szafki, wejście do toalet oraz klatka schodowa
Metryczka

Budynek Edukacyjny w Leśnym Ogrodzie Botanicznym Marszewo w Gdyni

Gdynia, ul. Marszewska 5

Autorzy: Gierbienis + Poklewski, architekci Marcin Gierbienis, Damian Poklewski-Koziełł

Architektura wnętrz: Gierbienis + Poklewski

Konstrukcja: Lech Mikuła

Generalny wykonawca: Przedsiębiorstwo Budowlane TB.INVEST Tomasz Brzeziński

Inwestor: Skarb Państwa – Nadleśnictwo Gdańsk z siedzibą w Gdyni przy ulicy Morskiej

Powierzchnia terenu: 5695 m2

Powierzchnia zabudowy: 250 m2

Powierzchnia użytkowa: 320 m2

Powierzchnia całkowita: 500 m2

Kubatura: 2242 m3

Projekt konkursowy: 2015

Projekt: 2016 Realizacja: 2023

Koszt inwestycji: 7 mln zł

Osada Marszewo 13

i

Autor: Bartosz Makowski 13 | Budynek z toaletami

Realizacja w gdyńskim Marszewie może przypominać domy-stodoły, jakich wiele powstało ostatnio w Polsce, ale ten projekt wyróżnia się na ich tle spójnością koncepcji i precyzją wykonania

Osada Marszewo 17

i

Autor: Bartosz Makowski 17 | Przestrzeń ekspozycyjno-konferencyjną charakteryzują duże przeszklenia w bocznych ścianach z możliwością regulacji dostępu światła poprzez system zsuwanych okiennic

Ciepło drewna wewnątrz pozostaje w kontraście z czarną okładziną fasady, która pozwoliła wtopić bryłę w leśny krajobraz, a jednocześnie odnosi się do regionalnej, chłopskiej tradycji opalania desek w celu zabezpieczenia ich przed działaniem warunków atmosferycznych oraz szkodników

Osada Marszewo 20

i

Autor: Bartosz Makowski 20 | W ogrodzie botanicznym ściany budynku głównego, elektronicznie otwierane okiennice oraz wiaty zostały obłożone modrzewiem syberyjskim SILESIA 1, profil 0, firmy Wood of Fire. Dzięki zastosowaniu tradycyjnej japońskiej metody Shou Sugi Ban elewacje zyskały efekt mocno zwęglonego drewna
Osada Marszewo 21

i

Autor: Bartosz Makowski 21 | Sala konferencyjna
Osada Marszewo 22

i

Autor: Bartosz Makowski 22 | Pomieszczenia biurowe – miejsce pracy dla leśników z dostępem do wydzielonej sali spotkań i wnętrza socjalnego
Osada Marszewo 23

i

Autor: Bartosz Makowski 23 | Świetlica na piętrze
Osada Marszewo 24

i

Autor: Bartosz Makowski 24 | Drewno i czerń zaznaczone są również na klatce schodowej
Osada Marszewo 4

i

Autor: Gierbienis + Poklewski 4 | Rzut parteru. Oznaczenia: 1 – hol z recepcją i szatnią; 2 – sala konferencyjno-ekspozycyjna; 3 – obiekt gospodarczy Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-Acq8-AXPM-Fdvd_osada-marszewo-4.jpeg
Osada Marszewo 5

i

Autor: Gierbienis + Poklewski 5 | Rzut piętra. Oznaczenia: 1 - komunikacja; 2 – przestrzeń wielofunkcyjna; 3 – przestrzeń biurowa; 4 – przestrzeń socjalna; 5 – sala spotkań; 6 – pomieszczenie techniczne; 7 – pomieszczenie gospodarcze Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-8iwN-DCzi-yARf_osada-marszewo-5.jpeg
Osada Marszewo 6

i

Autor: Gierbienis + Poklewski 6 | Przekrój A-A Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-Mm2N-Qprw-965V_osada-marszewo-6.jpeg
Osada Marszewo 7

i

Autor: Gierbienis + Poklewski 7 | Przekrój B-B Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-z8kW-LZwt-m4qo_osada-marszewo-7.jpeg
Osada Marszewo 8

i

Autor: Gierbienis + Poklewski 8 | Szkic konkursowy Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-SbMe-nJzm-wdFW_osada-marszewo-8.jpeg
Osada Marszewo 9

i

Autor: Gierbienis + Poklewski 9 | Szkic konkursowy Link: https://cdn.galleries.smcloud.net/t/photos/gf-eNBu-kfhx-fgER_osada-marszewo-9.jpeg
The Forest Hamlet in Marszewo

The Tri-City (Gdańsk, Gdynia and Sopot) Land-scape Park embraces moraine hills grown with deciduous forest with hiking, biking and cross-country paths. Within the park, the Forest Botanical Garden in Marszewo offers workshops and various activities for schools and families, and a new venue was needed for an expanded educational offer, as well as a place for foresters. The new homestead, embraces the educational building, two barns and toilets, and was constructed exclusively in the cross laminated timber (CLT) technology. The fence is made of the same material as the elevations, faced with larch boards fired to make them black and bring about a graphic effect. Inner walls were also made of CLT prefabricates, thus making the interiors seem warm and safe. The main building is composed of two parts (one with entrance and multipurpose hall, the other with conference room and offices) connected by a glass wing. Courtyards between the buildings promote outdoor activities.

Architektura-murator. Podcast 30/30
Zbigniew Maćków. Robi się gęsto
Architektura Murator Google News
Autor: