Architektura MuratorRealizacjePawilon-chmura od Schmidt Hammer Lassen

Pawilon-chmura od Schmidt Hammer Lassen

Duńska pracownia Schmidt Hammer Lassen ukończyła realizację pawilonu wystawowego w Szanghaju. Pomiędzy dwiema prostokątnymi płaszczyznami i gęstym lasem stalowych kolumn zaprojektowano przeszkloną powierzchnię ekspozycyjną na planie rysunkowej chmury.

Pawilon-chmura w Szanghaju
Fot. Peter Dixie

Pawilon wystawowy na promenadzie nad rzeką HuangPu nawiązuje do efemerycznej konstrukcji zaprojektowanej przez tę samą pracownię w 2013 roku, na potrzeby Biennale Sztuki i Architektury West Bund. Lekka instalacja, składająca się z 20 tys. kawałków liny, stanowiła wizualny kontrast dla znajdujących się w pobliżu ciężkich dźwigów. Choć pawilon miał funkcjonować jedynie przez dwa miesiące, cieszył się na tyle dużą popularnością, że pozostał na miejscu przez ponad dwa lata.

W 2015 roku pracownia otrzymała zlecenie na przekształcenie obiektu w stałą przestrzeń ekspozycyjną. Oprócz utrzymania zbliżonej do pierwotnej formy pawilonu i jego stalowej konstrukcji, zadanie architektów polegało na stworzeniu 100 m2 powierzchni wystawowej, kuchni i zaplecza.

 

Nowy pawilon tworzy wyjątkową przestrzeń w postaci szklanej chmury. Jej kształt w planie bezpośrednio odzwierciedla sposób, w jaki chmury rysowane są przez dzieci i przedstawiane w tradycyjnej chińskiej grafice. W dawnym chińskim malarstwie chmura jest symbolem szczęścia – mówi Chris Hardie, partner w pracowni Schmidt Hammer Lassen. Nocą część lustrzanego sufitu jest podświetlana tworząc iluzję abstrakcyjnej, unoszącej się w powietrzu chmury – dodaje.

Pawilon-chmura jest jednym z wielu projektów realizowanych obecnie przez pracownię Schmidt Hammer Lassen na terenach wzdłuż rzeki Huang Pu w Szanghaju. Wraz z Dream Center biuro pracuje nad projektem teatru muzycznego z salą dla 1800 osób, sceną koncertową dla 300 osób, która powstanie pod dawną, przemysłową kopułą oraz przekształceniem dawnego magazynu w centrum sztuki i designu. Ponadto pracownia opracowuje nową siedzibę dla Szanghajskiego Banku Inwestycyjnego na dawnych terenach Expo.

Adaptacja kamieniołomów w prowincji Zhejiang w Chinach Transformacja kamieniołomów w miejsca służące turystom i lokalnej społeczności, przy jak najmniejszej ingerencji w ich formę, przyczynia się do rewitalizacji krajobrazu i regionu – imponujący chiński projekt opisuje Wiktor Kowalski.
Miasto postpandemiczne. Jak powinny wyglądać samowystarczalne jednostki miejskie po pandemii? Xiong'an ma być pierwszym miastem postpandemicznym. To urbanistyczna odpowiedź m.in. na obecny światowy kryzys związany z pandemią COVID-19.
Park krajobrazowy w Xingyi Międzynarodowe konsorcjum, w którego skład wchodzą trzy młode biura architektoniczne z Warszawy, Lublina i Poznania, zwyciężyło w konkursie na projekt parku krajobrazowego w Xingyi w południowo-zachodniej części Chin.
Kaplica Dźwięku w Chinach W górskiej dolinie na północ od Pekinu powstaje sala koncertowa. Inspiracją do jej formy stały się właściwości przestrzeni rezonacyjnych muszli, drewnianych instrumentów, a nawet ludzkiego ucha. Za projekt odpowiada pracownia OPEN.
Polska architektura w Chinach Przygotowana przez „A-m” i MSZ podróżująca wystawa Polska. Architecture tym razem odwiedziła 30-milionowe Chongqing w centralnej części Chin. Otwarciu ekspozycji towarzyszyło polsko-chińskie forum architektów zorganizowane przez Konsulat RP w Czengdu we współpracy z Chongqing Survey & Designing Association, w którym ze strony polskiej wzięli udział m.in. Piotr Kuczyński z Kuryłowicz & Associates, Jan Belina-Brzozowski i Wojciech Kotecki z BBGK Architekci, Wojciech Młynarczyk z Młynarczyk Architekt oraz Marcin Szczelina – relacja Beaty Tylec-Skórki.
Centrum kulturalne w Szanghaju Wielofunkcyjny zespół Bund Finance Center zaprojektowany wspólnie przez pracownie Foster + Partners oraz Heatherwick Studio stanowi element rewitalizacji nabrzeża rzeki Huangpu w historycznej części Szanghaju. Głównym elementem założenia jest budynek centrum kulturalnego – siedziba Fundacji Fosun z charakterystyczną ruchomą elewacją. Składa się ona z trzech przesuwnych zasłon, zbudowanych łącznie z 675 metalowych rur o długości od 2 do 16 metrów, podwieszonych do automatycznie sterowanych prowadnic – pisze Maciej Lewandowski.