Architektura MuratorRealizacjePerfekcja dźwięku – o projekcie NFM we Wrocławiu Dariusz Gryta

Perfekcja dźwięku – o projekcie NFM we Wrocławiu Dariusz Gryta

Pustka powietrzna wokół głównej konstrukcji każdej z sal, oddylatowanej całkowicie poprzez komory akustyczne od stref komunikacji, zapewnia absolutną izolację na dźwięki dochodzące z zewnątrz. Te żelbetowe skrzynie oparte są na indywidualnie projektowanych wibroizolatorach z naturalnego kauczuku, czyli specjalnych przekładkach, które zapewniają niemal absolutną izolację wnętrz od wpływu drgań występujących w budynku, a także tych, które budynek przenosi z zewnątrz, z przestrzeni miasta – pisze Dariusz Gryta, architekt prowadzący realizację obiektu.

NFM
Sala czarna o powierzchni 230 m2 usytuowana na poziomie -3. Dzięki mobilnym elementom widowni może liczyć od 100 do 200 miejsc. W niej odbywają się koncerty jazzowe, muzyki współczesnej, rozrywkowej i tzw. muzyki świata. Wszystkie trzy sale kameralne zostały zaprojektowane jako uniwersalne, z płaskimi podłogami. Fot. Juliusz Sokołowski

Konstrukcję głównej sali koncertowej i dwóch sal kameralnych wykonano w oparciu o zasadę „box in box” – sale o ciężkiej konstrukcji żelbetowej stanowią zamknięte kubatury umieszczone wewnątrz kolejnych „żelbetowych pudeł”. Pustka powietrzna wokół głównej konstrukcji każdej z sal, oddylatowanej całkowicie poprzez komory akustyczne od stref komunikacji, zapewnia absolutną izolację na dźwięki dochodzące z zewnątrz. Te żelbetowe skrzynie oparte są na indywidualnie projektowanych wibroizolatorach z naturalnego kauczuku, czyli specjalnych przekładkach, które zapewniają niemal absolutną izolację wnętrz od wpływu drgań występujących w budynku, a także tych, które budynek przenosi z zewnątrz, z przestrzeni miasta. Przestrzenie sal zostały zaprojektowane i wykonane ze szczególną dbałością o wysoką jakość widowisk realizowanych na żywo. Wśród najważniejszych rozwiązań należy wymienić system canopy – składający się z szeregu ciężkich, ruchomych reflektorów akustycznych umieszczonych przede wszystkim nad sceną, ale obejmujących również znaczną część widowni. Położenie każdego elementu jest regulowane niezależnie.

NFM
Komory akustyczne zapewniają regulację nagłośnienia, czystości i siły dźwięku oraz czasu trwania jego odbicia zależnie od rodzaju koncertu. Fot. Juliusz Sokołowski

Canopy ma zasadniczy wpływ na ustalenie właściwej równowagi muzycznej między sekcjami orkiestry oraz między orkiestrą a solistą, zapewniając odpowiednią głośność i czystość dźwięku, a przy tym jest wykorzystywany do montażu oświetlenia. Istotnym rozwiązaniem są też komory akustyczne. To one zapewniają regulację nagłośnienia, czystości i siły dźwięku oraz czasu trwania jego odbicia zależnie od wykonywanego przedstawienia. Na uwagę zasługuje ponadto stanowisko kontroli mikserskiej – ruchome, montowane w razie potrzeby w miejscu części foteli na głównym poziomie widowni, a także systemy nagłośnienia, oświetlenia, ekranu i sztucznego horyzontu zamocowane na linach z napędem – rozwiązania dopełniające podstawowe mechanizmy głównej sali koncertowej, umożliwiające zwiększenie różnorodności prezentacji estradowych i innych pożądanych funkcji. W zakresie instalacji wewnętrznych najciekawsze wydają się komory rozprężne wentylacji mechanicznej, tzw. plena, które zmniejszają do minimum prędkość powietrza nawiewanego poprzez nogi krzeseł do sali koncertowej, a wyłożone materiałem pochłaniającym dźwięk powodują, że przepływ ogromnych ilości powietrza jest po prostu niesłyszalny.

Autor: Dariusz Gryta
Rozmowy Naturalne: Ewa Kuryłowicz o nowych priorytetach w pracy architekta Musimy eliminować beton z budowania, ponieważ okazuje się, że to właśnie on stanowi 4/5 masy wybudowanej na Ziemi. Reszta to cegły, asfalt, metale, tworzywa sztuczne, o których się mówi, że pływają w formie gór śmieci po oceanach – a  mimo wszystko są znikomym procentem – mówi profesor Ewą Kuryłowicz w rozmowie z Ewą Trzcionką.
Osiedle Mieszkanie Plus w Katowicach od Kuryłowicz & Associates Rozpoczyna się realizacja osiedla Mieszkanie Plus na katowickich Szopienicach według projektu biura Kuryłowicz & Associates. Typologia i schemat zabudowy stanowią rozwinięcie konkursowego opracowania na modelowy budynek wielorodzinny z 2017 roku.
Kuryłowicz & Associates projektuje pro bono dla Centrum Zdrowia Dziecka Pracownia Kuryłowicz & Associates opracowała pro bono kompleksową modernizację izby przyjęć oraz holu głównego 30 poradni specjalistycznych w Instytucie Pomnik-Centrum Zdrowia Dziecka. To już kolejna realizacja na terenie Instytutu, w którą zaangażowali się społecznie architekci z tego warszawskiego biura.
Nowe przystanki linii średnicowej w Warszawie projektu Kuryłowicz & Associates Konsorcjum Torprojekt i Kuryłowicz & Associates podpisało umowę na zaprojektowanie dwóch nowych przystanków warszawskiej linii średnicowej przy rondzie de Gaulle’a i Wybrzeżu Kościuszkowskim. Prace projektowe obejmują także zmiany w dotychczas już opracowanej dokumentacji dla odcinka pomiędzy Warszawą Zachodnią a Warszawą Wschodnią.
Osiedle U-City Residence w Warszawie projektu Kuryłowicz & Associates Kameralne osiedle U-City Residence powstanie na granicy warszawskiego Ursusa z zielonymi terenami Konotopy według projektu pracowni Kuryłowicz & Associates.
Osiedle Naturia w Toruniu: nowa realizacja Kuryłowicz & Associates Zakończył się I etap realizacji zespołu mieszkalnego Naturia w Toruniu autorstwa studia Kuryłowicz & Associates. Naturia to miejsce, w którym architektura przeplata się z przyrodą, kłaniając się drzewom i dając mieszkańcom poczucie harmonii i spokoju – mówi Maria Saloni-Sadowska, kierownik projektu.