Architektura MuratorRealizacjeReanimacja pawilonu – o koncepcji Pawilonu Architektury Zodiak Szymon Kalata

Reanimacja pawilonu – o koncepcji Pawilonu Architektury Zodiak Szymon Kalata

Naszym nadrzędnym celem projektowym było zachowanie oryginalnego charakteru budynku – lekkiej kon-strukcji z ażurową pergolą, smukłymi słupami, przezierną elewacją i mozaiką artystyczną. Główna trudność polegała na zachowaniu tych idei przy jednoczesnej potrzebie spełnienia wymagań inwestora dotyczących liczby użytkowników – pisze Szymon Kalata.

Pawilon Zodiak
Widok ogólny na pawilon od strony pasażu Wiecha; plac przed budynkiem zaprojektowany został przez krakowską pracownię Gowin&Siuta; Fot. Marcin Czechowicz
Warszawski Pawilon Architektury ZodiakWarszawa, ul. Pasaż Wiecheckiego (Wiecha) 4
AutorzyKalata Architekci, architekci Eliza Kalata, Szymon Kalata (główny projektant), Mateusz Świętorzecki
Współpraca autorskaarchitekci Anna Panasiuk, Jakub Senderowski, Barbara Jaworska, Piotr Sołowiej, Monika Lewandowska
Architektura wnętrzKalata Architekci
Projekt mozaiki:Magdalena Łapińska-Rozenbaum
Zagospodarowanie otoczenia pawilonu:Gowin & Siuta
KonstrukcjaDaniel Przybyłek
Generalny wykonawcaZAB-BUD
InwestorMiasto Stołeczne Warszawa
Powierzchnia terenu314.0 m²
Powierzchnia zabudowy314.0 m²
Powierzchnia użytkowa726.0 m²
Powierzchnia całkowita838.0 m²
Kubatura3715.0 m³
Projekt (data)2015 (Przetarg: 2015)
Data realizacji (koniec)2018
Koszt inwestycjinie podano

Zespół gastronomiczny Zodiak, autorstwa Jana Bogusławskiego i Bohdana Gniewiewskiego z 1968 roku, składał się z dwukondygnacyjnego budynku głównego oraz parterowego pawilonu z tarasem kawiarnianym na dachu wraz z charakterystyczną żelbetową pergolą. Nasze zadanie polegało na rewitalizacji obiektu, który przez brak użytkowania stopniowo popadł w ruinę. Podczas remontu głównego budynku w latach 90. rozebrano słynną pergolę z charakterystycznym neonem i mozaiką Marii Leszczyńskiej, prowadzące na taras schody zewnętrzne oraz elementy małej architektury wraz z fontanną. Zgodnie z wytycznymi inwestora pawilon miał służyć promocji Warszawy, jak również architektury, zostać zaadaptowany na przestrzeń kulturalną i nadbudowany o jedną kondygnację.

Parter i podziemie przeznaczono na siedzibę SARP, a piętro na Biuro Rozwoju Gospodarczego. Naszym nadrzędnym celem projektowym było zachowanie oryginalnego charakteru budynku – lekkiej konstrukcji z ażurową pergolą, smukłymi słupami, przezierną elewacją i mozaiką artystyczną. Główna trudność polegała na zachowaniu tych idei przy jednoczesnej potrzebie spełnienia wymagań inwestora, dotyczących liczby użytkowników, która wynosiła początkowo 300, a docelowo 250 osób. Wymuszało to rozbudowaną sieć instalacji dla tak niewielkiego, w pełni przeszklonego pawilonu z południowo-zachodnią ekspozycją. Aby uniknąć standardowych klimakonwektorów sufitowych, zachować charakterystyczną pergolę i lekkość konstrukcji, po dużym wysiłku projektantów udało się znaleźć rozwiązanie, polegające na umieszczeniu instalacji i kanałów wentylacyjnych w podniesionej podłodze. Dzięki temu została odbudowana stanowiąca wcześniej zadaszenie kawiarni pergola, która teraz przechodzi w żebrowany strop żelbetowy wewnątrz nadbudowanej kondygnacji.

Tagi:
Autor: Szymon Kalata
Port Praski w Warszawie Pierwsze realizacje w rejonie ulic Sierakowskiego, Krowiej i Okrzei pokazują, że nowy fragment Warszawy może stać się dzielnicą wielofunkcyjną, o dość stonowanej, wielkomiejskiej architekturze – pisze o Porcie Praskim Łukasz Pancewicz.
Plaża Romantyczna w warszawskim Wawrze Dla projektantów najważniejszą wartością miejsca był jego naturalny charakter. Do przekształceń użyli języka stworzonego przez przyrodę. O nowej realizacji pracowni projektowej Karola Żurawskiego pisze Jerzy S. Majewski.
Terminal Kultury Gocław w Warszawie Założeniem było stworzenie obiektu przejściowego, transformowalnego. Obiekt nie zwraca na siebie uwagi krzykliwą elewacją, nie epatuje detalem. O nowej realizacji biura 87a architekci pisze Sonia Prószyńska.
Zespół pofabryczny przy ul. Kłopotowskiego 11 w Warszawie Kluczową trudność stanowiła adaptacja ponad stuletnich budynków zgodnie z wymaganiami inwestora i konserwatora. Dotyczyło to m.in. wymiany stropów, wprowadzenia wind czy ognioodpornego wykończenia. O przebudowie pofabrycznego zespołu przy ul. Kłopotowskiego 11 w Warszawie piszą Anna Rostkowska i Piotr Kilanowski.
Plac Nowego Sąsiedztwa: warsztaty Centrali na temat wodnego ogrodnictwa Na placu Defilad w Warszawie powstanie oczko wodne! To nowa inicjatywa grupy projektowej Centrala. Inauguracja projektu połączona z warsztatami i projekcją filmu już 19 czerwca.
Miastotwórcy: cykl letnich warsztatów dla młodzieży Do 23 czerwca trwają zapisy na letni cykl warsztatów dla młodzieży zainteresowanej projektowaniem oraz partycypacją w życiu społecznym miasta. W programie wykłady, warsztaty design thinking, zajęcia z rysunku architektonicznego oraz projektowania 3D, a także zwiedzanie muzeów i warszawskich instytucji kultury.