Rewitalizacja lasu / Iława

i

Autor: Archiwum Architektury Na terenie poniżej platformy zlokalizowano trasę dla rowerów górskich; fot. Marcin Czechowicz

Rewitalizacja lasu / Iława

2020-10-29 17:33

Zastosowane mikrointerwencje projektowe nie niszczą charakteru naturalnej, spontanicznej wegetacji, ale uczestniczą w tworzeniu narracji - pisze Beata Gawryszewska.

Nazwa obiektuRewitalizacja lasu miejskiego
Adres obiektuIława, ul. Sienkiewicza
AutorzyPracownia Architektury Krajobrazu, architekci krajobrazu Paulina Rduch, Grzegorz Bojda, Marta Tomasiak
Współpraca autorskaidentyfikacja wizualna Aleksandra Matyas, Tomasz Miśtura; architekci - MEEKO Architekci
Architektura krajobrazuPracownia Architektury Krajobrazu
KonstrukcjaAdam Szymański, Andrzej Stańczyk, Piotr Kowalik
Generalny wykonawcaSpomer
InwestorGmina Miejska Iława
Powierzchnia terenu49910.0 m²
Projekt2015-2016
Data realizacji (koniec)2018
Koszt inwestycji4 800 000 PLN

W 2003 roku francuski projektant ogrodów i botanik Gilles Clément ogłosił Manifest trzeciego krajobrazu (Manifeste du Tiers paysage). A dopiero teraz, po kilkunastu latach, zaczyna być dostrzegana wartość miejsc porzuconych przez człowieka, które przyroda na nowo obdarowała różnorodnością gatunków fauny i flory. Nieużytki (trzeci krajobraz) odkrywają bogactwo form i doznań estetycznych porównywalnych z oferowanymi przez krajobrazy natury (pierwszy krajobraz Clémenta) i tymi zaprojektowanymi przez człowieka (drugi). Co więcej pojęcie nieużytku przenosi się z płaszczyzny czysto fizycznej w wymiar kulturowy i społeczny. Nieużytki trzeba użytkować! Jeśli iść tym tropem, czwartym krajobrazem są nieużytki zrecyklingowane, przekształcone na potrzeby mieszkańców miasta w tereny publiczne – dość przywołać tu berlińskie parki i zieleńce powstałe na terenach pokolejowych z Nature Park Südgelände na czele. Obiekt zaprojektowany i zbudowany w latach 2015-2018 przez Pracownię Architektury Krajobrazu trudno nazwać po prostu nieużytkiem, nawet poddanym recyklingowi. Dzięki wprowadzonej przez autorów wyjątkowej warstwie narracji las w Iławie stał się podmiotem, zyskał osobowość, jak tubylec, który dzieli się z przechodniem miejscowymi opowieściami.

KUP DOSTĘP